3139
Sök

Kardan ZF låda?

236 Inlägg
24 februari 2017
Trådstartare
Hallå! Har självklart stött på ett litet problem i mitt 760 d5252t bygge just nu när det snart är dax för testkörning! Det sitter en omsvetsad bmw ZF på den, och det är nu jag kommit till problemet då jag ska ha dit kardan! Fick med en kardan vilket jag tror är från m90? Va 76 cm ifrån ände till ände om jag inte minns fel. och den va för kort, den va ungefär 5 cm för kort?

Vad är det för längd på alla olika kardaner, m47, m46 å m90? Alltså den främre delen!

Även vad jag förstått när man har zf låda å kör med m90 spakställ så ska man väl behöva korta av de? Mitt passade i stort sett perfekt? Behövde endast bygga ihop en stång till själva växelväljaren.

Tack på förhand!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

236 Inlägg
24 februari 2017
Trådstartare
Alltså får ju det själva kardanen men den passar inte i med hålen till stödlagret. Men iallafall hälften av splinesen är ju iallafall intryckta så går kanske att bara borra två nya hål i plattan lite längre fram istället?

87 Inlägg
24 februari 2017
m90 kardan ska ju passa rätt på. Vet inte hur mycket av splinsen som ska täckas... Men har du gjort motorfästena själv? Isf kanske motorn hamnat 5cm längre fram än normalt?

236 Inlägg
24 februari 2017
Trådstartare
Beya skrev:
m90 kardan ska ju passa rätt på. Vet inte hur mycket av splinsen som ska täckas... Men har du gjort motorfästena själv? Isf kanske motorn hamnat 5cm längre fram än normalt?

inte gjort motorfästerna själv, men dom va seriöst gjorda det syns, har även en polare som köpt d52 rwd kit å va likadant fästen så säkert någon som gör å säljer..

Tror knappast den är långt för långt fram, så trångt mot torpeden så får knappt ner handen å egr ventilen ligger typ 3 cm ifrån bromsrören!

Men borde väl inte vara några problem ifall man gör nya hål till stödlager längre fram bara eller?

7 454 Inlägg
26 februari 2017
Utan att veta ifrågavarande konstruktion så undrar jag om det inte går att montera en eller flera kardanspacers?
Har jag gjort på flera bilar jag höjt och där man riskerar att kardanen hoppar ur glidförbandet(splinesen för den som inte kan svenska).
Har faktiskt råkat ut för att en kardan hoppat ur.
Inte kul om den i farten hoppar ur i framkant så att bilen vill hoppa stavhopp.
Säkert kan de som tillverkar wheelspacers även tillverka en kardanspacer på beställning om de får de rätta måtten.

Sök