Nu ska vi nörda in oss i detaljer, jag har ju HP-tuner numer så jag kan gå in och ändra det mesta i databoxen för motor och lådstyrningen.
Vi ska kika på den styrmapp som ligger inne för när lådan skall växla upp resp ner och när lockupen skall läggas i och ur.
Den överesta tabellen hanterar vid vilken hastighet och gaspådrag skall lådan växla upp resp ner.
Den nedre tabellen hanterar vid vilket gaspådrag och hastighet skall lockupen läggas i och ur.
Jag tänkte vi ska kika på två punkter i tabellerna, i den övre tabellen så finns värdet 77 inringat i rött, samma sak i den nedre tabellen.
Det betyder i praktiken att om du kör i 77km/h verklig fart och ger mer än 56% gaspådrag då kommer lådan att både släppa lockupen och växla ner samtidigt.
Det beteendet har bilen idag och jag tycker den varvar så mycket på en gång då bara man gasar på lite extra. Så att lägga urläggning av lockup och nedväxling vid samma hastighet och gaspådrag känns inte rätt.
Vid uppväxling är det inga problem om vi kikar på de blå inringade siffrorna, tittar vi i den övre tabellen så betyder det att vid 44% gaspådrag växlar lådan växlar upp från 3 till 4an vid 88km/h och lockupen läggs i vid 94km/h vid samma gaspådrag.
Nu ska vi kika på hur den mapp ser ut som jag tänker använda istället.
Om vi tittar igen i de röda ringarna och den nedre tabellen så ser vi att vid 44% gaspådrag på 4an så släpper den på lockupen vid 81km/h men den växlar inte ner förrän vid 66km/h vid samma gaspådrag. Man kan även jämföra hastighetsmässigt att vid 81km/h och 44% gaspådrag släpper den lockupen och går vi in och kikar i den övre tabellen igen och nedväxling 4->3 vid ca 81km/h så krävs det mer än 56% gaspådrag.
Skillnaden är alltså att gasar man på släpper den lockupen först och gasar man ännu mer växlar den ner, så vill jag ha det.
Jag har även lagt in att den inte ska lägga in lockup på 3ans växel, det är raderna med lila pilarna.