2751
Sök

Repor/lack lossnat, vad göra?

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219611/219611-0917ba4140a31d97824f0c3631db9496.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219611/219611-b79f8f8ad09d6df300e4f65e51d730fa.jpg

Kom ut till bilen och upptäckte det här!
Vad gör man? Måste halv bilen lackas om?

//Okunnig bilägare...

131 Inlägg
6 mars 2017
halva biilen? på sin höjd hela kofångaren fram, beroende på hur petig du är, börja med att tvätta bilen så ser du lättare skadans omfattning. där det är helt svart måste det såklart lackeras om du vill få det bra, jag ser lite som är skavt i lacken också och det kan förmodligen poleras bort om du kan leva med att skadan finns kvar där det gått igenom lacken. Annars kan man göra så kallad spot repair, antingen själv eller hos lackerar (rekommenderar det sistnämnda då du är okunnig) känner du prompt att du vill att skadan försvinner rekommenderar jag dig att ta den till en lackerare och få prisförslag & råd, huruvida din självrisk är kan det vara värt att ta den på försäkringen.

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#2 tack, självklart var halva bilen en överdrift :p
Ska ringa mitt försäkringsbolag och höra med dem hur jag ska göra, skadan måste fixas. Får för mig att dom inte ersätter om det är någon annan som skadat min bil, men kanske fått det om bakfoten.

Forummoderator
18 044 Inlägg
6 mars 2017
Lillabla skrev:
Ska ringa mitt försäkringsbolag och höra med dem hur jag ska göra, skadan måste fixas. Får för mig att dom inte ersätter om det är någon annan som skadat min bil, men kanske fått det om bakfoten.

Klart de ersätter. Hämta telefonen och ring nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 193 Inlägg
6 mars 2017
Lillabla skrev:

Om någon annan varit emot med sitt fordon och det kan klassas som en s.k smitningsolycka så kan du göra en polisanmälan och sedan anmäla till trafikförsäkringsföreningen. Det blir då en utredning och sedan kan du kan få ersättning genom dem men får betala ett par tusen som självrisk (5% av ersättningssumman). Oftast mycket billigare än att göra det genom sitt försäkringsbolag.

Detta förutsätter dock som sagt att det varit en smitningsolycka där ett annat fordon varit inblandat (vilket försäkringsutredningen får bestämma).
Senast redigerat av Cracksoup (6 mars 2017)

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#5 aha det är så det ligger till.
Jag känner lite att jag skulle märkt om jag själv orsakat skadan, troligtvis har nån backat in i mig när jag stått parkerad. Men en polisutredningen kommer ju snabbt läggas ner.

1 193 Inlägg
6 mars 2017
Lillabla skrev:
#5 aha det är så det ligger till.
Jag känner lite att jag skulle märkt om jag själv orsakat skadan, troligtvis har nån backat in i mig när jag stått parkerad. Men en polisutredningen kommer ju snabbt läggas ner.

Det är inte frågan om en polisutredning i sig, utan en polisanmälan måste göras när det är en smitningsolycka, annars kan trafikförsäkringsföreningen inte göra något för dig.

Det är sedan när skadan ska undersökas för att utreda om det kan vara en smitning med ett annat fordon inblandat. Antar man efter utredningen att det är en smitning så kan du lämna in bilen hos valfri lackerare (jag valde Atracco exempelvis) så sköter de snacket med försäkringsbolaget och du får en faktura på 5% av ersättningssumman som jag sa tidigare smile

Du väljer självklart själv hur du vill göra, men det är oftast en billigare lösning än att betala mellan 3000-6000 i självrisk för att få ut ersättning genom sin vagnskadeförsäkring.

Sök