3388
Sök

Prov på bilstereoskills

6 januari 2007
Trådstartare
Hej alla audionuts. Jag har just införskaffat mig en baslåda med ett slutsteg, men eftersom jag är en oskuld när det gäller montering av en sådan anläggning, så sträcker jag mig ut efter en hjälpande hand. Ta en titt på på följande bilder och beskriv gärna vad jag skall göra med grejjerna. Vilka kablar skall kopplas vart och hur.

http://img247.imageshack.us/img247/1569/kitni1.jpg

http://img411.imageshack.us/img411/9039/slutstegvw0.jpg

http://img247.imageshack.us/img247/2668/kabelha6.jpg

Tack på förhand!
Senast redigerat av countmontecristo (6 januari 2007)

326 Inlägg
6 januari 2007
De två paren kablar längst till höger på bilderna är till högtalarna, det står på steget vad som är Left/Right +/-. Lilla blå kabeln (ANT) är påslag för steget (Remote) och ska kopplas till motsvarande på cd-radion. Den feta röda ska sitta bredvid blå (+12V) direkt till batteriet, avsäkrad nära batteriet. Den feta svarta är jord, hitta en bra jordpunkt i skuffen. Infästningen för säkerhetsbälte bak brukar vara bra.
De blå kablarna liggandes på steget är signalkabel (RCA), kontakter på andra sidan steget (?) och från cd-radion.
Senast redigerat av ILarsaI (6 januari 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2007
Hej, då sätter vi igång:
*Röda grova kablen ska kopplas till + på batteriet och sen till +/power på steget
*Svarta grova kabeln ska kopplas till jord (helst i en balk med genomgående bult och all färg ska självklart skrapas bort
*Den tunna enkelledaren som sitter på kabeln med röda och vita konatkter ska kopplas in på remote på stget (som redan gjort) och sen till remote på Stereon (blå kabel om jag minns rätt)
* De röda och vita kontakterna ska kopplas till röd och vit/svart på steget och samma sak på stereon
*Högtalarkablarna ska dras från steget till basarna, + till + och inget annat, röd är plus om det inte står på lådan

Förbered dig inte på något superljud nu för detta är inga speciellt bra saker men det va säkert billiga

Lycka till!

Fan jag blev ju inte först iaf ju! tongue
Senast redigerat av bumpe (6 januari 2007)

6 januari 2007
Trådstartare
Tack för svaren! Jag är med på det mesta förutom att hur skall jag koppla de blåa kablarna till min stereo? På andra sidan är det kapad kabel, måste jag sätta din rca kontakter? Sedan, hur drar jag kabeln från bilbatteriet in till bilen? Vart brukar man placera slutsteget?

Whitetrash
589 Inlägg
6 januari 2007
Det finns ju en miljon olika stereoapparater och modeller att ha i bilen, och för att kunna koppla in ett slutsteg genom att använda lågnivå måste du ha en stereo med RCA/Lågnivå-utgång, har du inte det, så är det bästa du kan göra att köpa en ny stereo som har dessa utgångar.

Om det är så att lågnivåkabeln (blåa) är avklippt/kapad så har jag svårt att tro att den går att skarva, men jag vet inte heller..det bästa är nog att köpa en ny.

Beroende på vad du har för bil, så finns det olika små hål i torpedväggen som man kan dra in 12+ kabeln genom kupén till bagageutrymmet, Skriv vad du har för bil och modell så finns det nästan garanterat någon som dragit kabel i just den bilen som kan berätta.
Kom ihåg att 12+ kabeln ska avsäkras max 40 cm frånbatteriet.
Lycka till!

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

6 januari 2007
Trådstartare
Okej, har kollat upp att min stereo har 2 RCA kontakter, så jag får väl köpa nya kablar. Har kollat oxo på audiforumet hur man drar in kablar i en A3, så det verkar som det blir lite montering imorgon. Tack för svaren!

10 287 Inlägg
6 januari 2007
KOM IHÅG ATT JORDEN SKALL KOPPLAS IN FÖRST !!!

Ge fan i plus och signalkablar tills jorden sitter där den ska.

/Göran

countmontecristo skrev:
Okej, har kollat upp att min stereo har 2 RCA kontakter, så jag får väl köpa nya kablar. Har kollat oxo på audiforumet hur man drar in kablar i en A3, så det verkar som det blir lite montering imorgon. Tack för svaren!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

bilmekaniker
121 Inlägg
7 januari 2007
varför ska jorden kopplas in först då?? när man ska montera i ett batteri börjar man väll med plus, lr? annars blir det härliga gnistor om man kommer åt chassit när man skruvar åt pluspolen på batteriet.

jag skulle iaf börja med att lossa jorden från batteriet innan  du börjar koppla strömkabeln till steget.

10 287 Inlägg
7 januari 2007
Jorden på slutsteget skall kopplas in först. Det sista man gör är att koppla in plus och spänningssätta steget.

Annars riskerar man (bl a) att slutsteget tar jord via signalkablarna och bränner upp stereon.

Givetvis så skall man koppla ifrån batteriet innan man börjar med en installation, men det var inkopplinsordning på själva steget som jag tog upp. Och då kan man kanske tycka att det inte spelar nån roll eftersom man ändå har kopplat loss batteriet.

Men eftersom man skall eftersträva god installationssed så skall man göra "by the book". Jag har sett alltför mycket som har gått åt helvete bara för att man har tyckt att "det går väl bra ändå". Bl a med dödsfall som resultat.

Göran

Tykoo skrev:
varför ska jorden kopplas in först då?? när man ska montera i ett batteri börjar man väll med plus, lr? annars blir det härliga gnistor om man kommer åt chassit när man skruvar åt pluspolen på batteriet.

jag skulle iaf börja med att lossa jorden från batteriet innan  du börjar koppla strömkabeln till steget.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

NO SHAME RACING CREW
162 Inlägg
10 januari 2007
Tänk på att dra den röda + kabeln på ena sidan om bilen och högtalarkablarna på den andra. Annars komemr det att spraka i högtalarna...
Lycka till

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken

Sök