3159
Sök

Köpråd- val mellan 1- och 3- serien BMW

Forummoderator
26 351 Inlägg
12 mars 2017
#21
Garagen skrev:
Har min tråd spårar ur? Vill inte ha tips på andra jävla bilar!

Nu råkar det ju vara ett diskussionsforum så man får nog tåla att ämnet kan bli tämligen brett.

Men ja, låt oss passa oss för att låta det spåra ur helt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 261 Inlägg
12 mars 2017
#22
@Garagen,

Välkommen hit!  tillåt mig vara din guide!

Här trollas det fantastiskt hysteriskt, Här rekommenderas det Prius i snart nästan varenda köpråds tråd och spelar faktiskt ingen roll ifall du vill ha bakhjuls drivet eller 200 hk för prius stämmer in perfekt i dom kriterierna, Ska du ragga brudar i stan o sladda runt rondellerna  så är såklart prius första valet. Konstigt att inte volvo 740/940 killarna inte sagt sitt att din son ska istället ha en 740 eftersom dom antar att sonen ska typ köpa sin första bil? så glöm inte 740/940 perfekta falukorvs slädar och glöm inte montera extra stora extra ljus för att kunna se bra i mörker)wink

och nu kommer såklart min tur som kommer att säga att ditt val låter aldeless utmärkt med 1 eller 3 serie. Fast jag skulle nog valt 3 serie eftersom ja tycker att 1 serie känns lite för trång för min smak. så 3 serie skulle jag nog valt, o var inte rädd för att välja en med lite motor i för lär honom istället att behärska sig på vägen än att åka runt o dra sig i håret för bilen är jätteseg, då kommer han istället vilja uppgradera sig, man blir snabbt van i kraften i tex 325 har, de bara 217hk, inte 400.

Finns 5 serie också, mer komfort finns ej, han kanske blir då en glidare istället för att försöka gasa till rött på varje rödlyse?

Som sagt välkommen:)

4 261 Inlägg
12 mars 2017
#23
amazinjoey skrev:
Garagen skrev:
Har min tråd spårar ur? Vill inte ha tips på andra jävla bilar!

Får man fråga varför? tanke på dina krav så är inte bmw de optimala valet, då får du räkna med dyrare/dyrare verkstads besök än svenska och japanska bilar. samt fler besök enligt statestiken.

Ta en titt på lexus IS250 de är ett bra alternativ till 3 serien med mindre problem

Tillåt mig rätta till dig där, tror du skrev svenska bilar av misstag, du menade väl bara japanska bilar?

tror inte det är nån större skillnad mellan tyska(bmw)mercedes) än svenska bilar? när det gäller pålitlighet.

Förstår japanska men skulle nog inte vilja påstå att volvo håller mycket bättre än tyska alternativen.

1 146 Inlägg
12 mars 2017
#24
panda666 skrev:
amazinjoey skrev:
Garagen skrev:
Har min tråd spårar ur? Vill inte ha tips på andra jävla bilar!

Får man fråga varför? tanke på dina krav så är inte bmw de optimala valet, då får du räkna med dyrare/dyrare verkstads besök än svenska och japanska bilar. samt fler besök enligt statestiken.

Ta en titt på lexus IS250 de är ett bra alternativ till 3 serien med mindre problem

Tillåt mig rätta till dig där, tror du skrev svenska bilar av misstag, du menade väl bara japanska bilar?

tror inte det är nån större skillnad mellan tyska(bmw)mercedes) än svenska bilar? när det gäller pålitlighet.

Förstår japanska men skulle nog inte vilja påstå att volvo håller mycket bättre än tyska alternativen.

Prismässigt för service och andra reparationer så är svenska märken billigare än de tyska alternativen smile tex min 9-5 kostade 1500kr för 3dxl servicen ,  motsvarande för polarens bmw 325 från 2006 låg på 6500kr...

4 261 Inlägg
12 mars 2017
#25
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:
amazinjoey skrev:

Får man fråga varför? tanke på dina krav så är inte bmw de optimala valet, då får du räkna med dyrare/dyrare verkstads besök än svenska och japanska bilar. samt fler besök enligt statestiken.

Ta en titt på lexus IS250 de är ett bra alternativ till 3 serien med mindre problem

Tillåt mig rätta till dig där, tror du skrev svenska bilar av misstag, du menade väl bara japanska bilar?

tror inte det är nån större skillnad mellan tyska(bmw)mercedes) än svenska bilar? när det gäller pålitlighet.

Förstår japanska men skulle nog inte vilja påstå att volvo håller mycket bättre än tyska alternativen.

Prismässigt för service och andra reparationer så är svenska märken billigare än de tyska alternativen smile tex min 9-5 kostade 1500kr för 3dxl servicen ,  motsvarande för polarens bmw 325 från 2006 låg på 6500kr...

Nu jämför du saab med bmw? Finns det ens nån Verkstad som kommer till närheten av auktoriserad för saab? dvs saab priser? går ju inte att jämföra. vet att farsan brukade betala minst 4000kr för lilla servicen för hans lilla volvo s40 05 års modell. bmw tar runt 2500 för en oljeservice;) insp1 tror ja kanske ligger där nånstans 4-5? och insp2 ligger väl där vid 6-7nånstans?  men man behöver inte göra insp 1 och insp2 varje år.  och man behöver absolut inte dra till bmw för service heller om man inte har ny bil(tycker jag)  Finns betydligt billigare verkstäder runtom som gör lika bra jobb om inte bättre än original verkstan.  Minns att farsans s40 skulle kosta runt 11k för för service och bytte av främre fjädrar nån sommar.  Han sket i bilia och drog till en annan kunnig verkstad i närheten istället.

1 192 Inlägg
12 mars 2017
#26
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:
amazinjoey skrev:

Får man fråga varför? tanke på dina krav så är inte bmw de optimala valet, då får du räkna med dyrare/dyrare verkstads besök än svenska och japanska bilar. samt fler besök enligt statestiken.

Ta en titt på lexus IS250 de är ett bra alternativ till 3 serien med mindre problem

Tillåt mig rätta till dig där, tror du skrev svenska bilar av misstag, du menade väl bara japanska bilar?

tror inte det är nån större skillnad mellan tyska(bmw)mercedes) än svenska bilar? när det gäller pålitlighet.

Förstår japanska men skulle nog inte vilja påstå att volvo håller mycket bättre än tyska alternativen.

Prismässigt för service och andra reparationer så är svenska märken billigare än de tyska alternativen smile tex min 9-5 kostade 1500kr för 3dxl servicen ,  motsvarande för polarens bmw 325 från 2006 låg på 6500kr...

Skulle inte påstå att det är bevis nog för att svenska bilar är billigare att äga generellt. Gick ni till samma verkstad? Vilken verkstad var det? Frågade min mekaniker specifikt om han tycker Bmw är dyrare än andra bilar när han köper reservdelar osv. Det tyckte han definitivt inte och detta är en Meca verkstad som köper reservdelar från skrot, eller nya om man vill ha det.

Däremot har äldre Bmw (5 och 7 serien) ibland utrustning som var före dess tid och nu, 15 år senare kan grejerna börja gå sönder vilket kan bli dyrt ja.

I slutändan skiljer det inte mycket vilket är det svar som du kommer få från de flesta som har erfarenhet (såvida du inte köper en gammal lyxbil, men det är ju ett helt annat segment).

Alla mekaniker är nog ense om att Toyota och japanare i allmänhet är billigast att äga, men också tråkigast så man får välja vilka uppoffringar man är villig att göra.


4 261 Inlägg
12 mars 2017
#27
Cracksoup skrev:
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:

Tillåt mig rätta till dig där, tror du skrev svenska bilar av misstag, du menade väl bara japanska bilar?

tror inte det är nån större skillnad mellan tyska(bmw)mercedes) än svenska bilar? när det gäller pålitlighet.

Förstår japanska men skulle nog inte vilja påstå att volvo håller mycket bättre än tyska alternativen.

Prismässigt för service och andra reparationer så är svenska märken billigare än de tyska alternativen smile tex min 9-5 kostade 1500kr för 3dxl servicen ,  motsvarande för polarens bmw 325 från 2006 låg på 6500kr...

Skulle inte påstå att det är bevis nog för att svenska bilar är billigare att äga generellt. Gick ni till samma verkstad? Vilken verkstad var det? Frågade min mekaniker specifikt om han tycker Bmw är dyrare än andra bilar när han köper reservdelar osv. Det tyckte han definitivt inte och detta är en Meca verkstad som köper reservdelar från skrot, eller nya om man vill ha det.

Däremot har äldre Bmw (5 och 7 serien) ibland utrustning som var före dess tid och nu, 15 år senare kan grejerna börja gå sönder vilket kan bli dyrt ja.

I slutändan skiljer det inte mycket vilket är det svar som du kommer få från de flesta som har erfarenhet (såvida du inte köper en gammal lyxbil, men det är ju ett helt annat segment).

Alla mekaniker är nog ense om att Toyota och japanare i allmänhet är billigast att äga, men också tråkigast så man får välja vilka uppoffringar man är villig att göra.

de e vad jag hört sista åren också, dom flesta besiktnings anläggningar och verkstan som ja vart o hälsat på snackar oftast mycket bra om japanare, särskilt toyota. Lexus kanske inte är så jätte vanligt.

1 146 Inlägg
12 mars 2017
#28
panda666 skrev:
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:
Tillåt mig rätta till dig där, tror du skrev svenska bilar av misstag, du menade väl bara japanska bilar?

tror inte det är nån större skillnad mellan tyska(bmw)mercedes) än svenska bilar? när det gäller pålitlighet.

Förstår japanska men skulle nog inte vilja påstå att volvo håller mycket bättre än tyska alternativen.

Prismässigt för service och andra reparationer så är svenska märken billigare än de tyska alternativen smile tex min 9-5 kostade 1500kr för 3dxl servicen ,  motsvarande för polarens bmw 325 från 2006 låg på 6500kr...

Nu jämför du saab med bmw? Finns det ens nån Verkstad som kommer till närheten av auktoriserad för saab? dvs saab priser? går ju inte att jämföra. vet att farsan brukade betala minst 4000kr för lilla servicen för hans lilla volvo s40 05 års modell. bmw tar runt 2500 för en oljeservice;) insp1 tror ja kanske ligger där nånstans 4-5? och insp2 ligger väl där vid 6-7nånstans?  men man behöver inte göra insp 1 och insp2 varje år.  och man behöver absolut inte dra till bmw för service heller om man inte har ny bil(tycker jag)  Finns betydligt billigare verkstäder runtom som gör lika bra jobb om inte bättre än original verkstan.  Minns att farsans s40 skulle kosta runt 11k för för service och bytte av främre fjädrar nån sommar.  Han sket i bilia och drog till en annan kunnig verkstad i närheten istället.

Det var samma mechanum och båda är certifierade smile  båda bytes oljan , filterna och genomgång av bilen

lexus är ju toyotas lyxmärke och håller samma kvalite smile
Senast redigerat av amazinjoey (12 mars 2017)

4 261 Inlägg
12 mars 2017
#29
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:
amazinjoey skrev:

Prismässigt för service och andra reparationer så är svenska märken billigare än de tyska alternativen smile tex min 9-5 kostade 1500kr för 3dxl servicen ,  motsvarande för polarens bmw 325 från 2006 låg på 6500kr...

Nu jämför du saab med bmw? Finns det ens nån Verkstad som kommer till närheten av auktoriserad för saab? dvs saab priser? går ju inte att jämföra. vet att farsan brukade betala minst 4000kr för lilla servicen för hans lilla volvo s40 05 års modell. bmw tar runt 2500 för en oljeservice;) insp1 tror ja kanske ligger där nånstans 4-5? och insp2 ligger väl där vid 6-7nånstans?  men man behöver inte göra insp 1 och insp2 varje år.  och man behöver absolut inte dra till bmw för service heller om man inte har ny bil(tycker jag)  Finns betydligt billigare verkstäder runtom som gör lika bra jobb om inte bättre än original verkstan.  Minns att farsans s40 skulle kosta runt 11k för för service och bytte av främre fjädrar nån sommar.  Han sket i bilia och drog till en annan kunnig verkstad i närheten istället.

Det var samma mechanum och båda är certifierade smile  båda bytes oljan , filterna och genomgång av bilen

lexus är ju toyotas lyxmärke och håller samma kvalite smile

för exakt samma service kostade det till bmw 3ggr mer säger du? 1500-6500? har väldigt svårt att tro att dom isf bytte bara olja o filter på bmwn, bytte dom inget mer på bmwn? som ja sa bmw solna tar runt 2500 för oljebyte och meca hos mig tar runt 2200-2300, o då använder dom mobil1 eller castrol som olja, bmws 6a ska ha runt 6.5 liter olja iaf men det ska endå inte kosta 6500. du måste ha missat nått?

1 146 Inlägg
12 mars 2017
#30
panda666 skrev:
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:

Nu jämför du saab med bmw? Finns det ens nån Verkstad som kommer till närheten av auktoriserad för saab? dvs saab priser? går ju inte att jämföra. vet att farsan brukade betala minst 4000kr för lilla servicen för hans lilla volvo s40 05 års modell. bmw tar runt 2500 för en oljeservice;) insp1 tror ja kanske ligger där nånstans 4-5? och insp2 ligger väl där vid 6-7nånstans?  men man behöver inte göra insp 1 och insp2 varje år.  och man behöver absolut inte dra till bmw för service heller om man inte har ny bil(tycker jag)  Finns betydligt billigare verkstäder runtom som gör lika bra jobb om inte bättre än original verkstan.  Minns att farsans s40 skulle kosta runt 11k för för service och bytte av främre fjädrar nån sommar.  Han sket i bilia och drog till en annan kunnig verkstad i närheten istället.

Det var samma mechanum och båda är certifierade smile  båda bytes oljan , filterna och genomgång av bilen

lexus är ju toyotas lyxmärke och håller samma kvalite smile

för exakt samma service kostade det till bmw 3ggr mer säger du? 1500-6500? har väldigt svårt att tro att dom isf bytte bara olja o filter på bmwn, bytte dom inget mer på bmwn? som ja sa bmw solna tar runt 2500 för oljebyte och meca hos mig tar runt 2200-2300, o då använder dom mobil1 eller castrol som olja, bmws 6a ska ha runt 6.5 liter olja iaf men det ska endå inte kosta 6500. du måste ha missat nått?

Det har jag inte gjort, därav förvånad för kostnaden oxå då jag minst förväntar mig broms och skivbyten för de priset som inte skedde hmm  De använde sig av Castrol 0-40W och så bytte de olja filter , luftfilter ,kupefilter samt kontroll av vätskor och allmän genomgång. Kan kolla om han har kvittot kvar men har för mig majoriteten va arbetskostnad.

1 192 Inlägg
12 mars 2017
#31
Till trådskaparen: Ska din son stå som ägare för bilen och ha försäkring skriven på sig själv? I så fall kan du nog släppa Bmw, för helförsäkring kan variera mellan 15-25 000kr/år beroende på motorstorleken för en Bmw.

Rekommenderat är att han har bilen skriven på sig själv ifall något händer. Annars står man där med 0kr i ersättning och en skrothög som man köpte för 80-90 000kr. Unga förare och nya bilar rimmar tyvärr sällan bra och särskilt inte "nya" Bmw.


83 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#32
Cracksoup skrev:
Till trådskaparen: Ska din son stå som ägare för bilen och ha försäkring skriven på sig själv? I så fall kan du nog släppa Bmw, för helförsäkring kan variera mellan 15-25 000kr/år beroende på motorstorleken för en Bmw.

Rekommenderat är att han har bilen skriven på sig själv ifall något händer. Annars står man där med 0kr i ersättning och en skrothög som man köpte för 80-90 000kr. Unga förare och nya bilar rimmar tyvärr sällan bra och särskilt inte "nya" Bmw.

Den ska stå på mig har jag tänkt. Man kan välja på själva försäkringen om förare under 24 år  ska använda bilen och där tänker välja ja.

Men annars får jag se över.

Forummoderator
18 013 Inlägg
12 mars 2017
#33
Cracksoup skrev:
Till trådskaparen: Ska din son stå som ägare för bilen och ha försäkring skriven på sig själv? I så fall kan du nog släppa Bmw, för helförsäkring kan variera mellan 15-25 000kr/år beroende på motorstorleken för en Bmw.

Rekommenderat är att han har bilen skriven på sig själv ifall något händer. Annars står man där med 0kr i ersättning och en skrothög som man köpte för 80-90 000kr. Unga förare och nya bilar rimmar tyvärr sällan bra och särskilt inte "nya" Bmw.

Givetvis är det så. När något händer så är inte risken direkt låg att FB börjar bråka och vägrar ersättning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 mars 2017
#34
Garagen skrev:
Cracksoup skrev:
Till trådskaparen: Ska din son stå som ägare för bilen och ha försäkring skriven på sig själv? I så fall kan du nog släppa Bmw, för helförsäkring kan variera mellan 15-25 000kr/år beroende på motorstorleken för en Bmw.

Rekommenderat är att han har bilen skriven på sig själv ifall något händer. Annars står man där med 0kr i ersättning och en skrothög som man köpte för 80-90 000kr. Unga förare och nya bilar rimmar tyvärr sällan bra och särskilt inte "nya" Bmw.

Den ska stå på mig har jag tänkt. Man kan välja på själva försäkringen om förare under 24 år  ska använda bilen och där tänker välja ja.

Men annars får jag se över.

Vem ska använda bilen huvudsakligen?

83 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#35
Evildan skrev:
Garagen skrev:
Cracksoup skrev:
Till trådskaparen: Ska din son stå som ägare för bilen och ha försäkring skriven på sig själv? I så fall kan du nog släppa Bmw, för helförsäkring kan variera mellan 15-25 000kr/år beroende på motorstorleken för en Bmw.

Rekommenderat är att han har bilen skriven på sig själv ifall något händer. Annars står man där med 0kr i ersättning och en skrothög som man köpte för 80-90 000kr. Unga förare och nya bilar rimmar tyvärr sällan bra och särskilt inte "nya" Bmw.

Den ska stå på mig har jag tänkt. Man kan välja på själva försäkringen om förare under 24 år  ska använda bilen och där tänker välja ja.

Men annars får jag se över.

Vem ska använda bilen huvudsakligen?

Sonen

10 163 Inlägg
12 mars 2017
#36
Garagen skrev:
Cracksoup skrev:
Till trådskaparen: Ska din son stå som ägare för bilen och ha försäkring skriven på sig själv? I så fall kan du nog släppa Bmw, för helförsäkring kan variera mellan 15-25 000kr/år beroende på motorstorleken för en Bmw.

Rekommenderat är att han har bilen skriven på sig själv ifall något händer. Annars står man där med 0kr i ersättning och en skrothög som man köpte för 80-90 000kr. Unga förare och nya bilar rimmar tyvärr sällan bra och särskilt inte "nya" Bmw.

Den ska stå på mig har jag tänkt. Man kan välja på själva försäkringen om förare under 24 år  ska använda bilen och där tänker välja ja.

Men annars får jag se över.

Bilen ska självklart stå på sonen det kommer ju vara hans bil.

Alltid ståt på mina bilar och kommer alltid göra, smakar det så kostar det säger dom wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

83 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#37
Ok! Den ska stå på han så slipper försäkrings snacket ta över tråden!

Evildan
12 mars 2017
#38
Garagen skrev:
Ok! Den ska stå på han så slipper försäkrings snacket ta över tråden!

Vilken jävla tråkig attityd du återkommande uppvisar!

4 261 Inlägg
12 mars 2017
#39
Har ni vart o provkört nån bmw nu eller vart lutar det mest åt?

1 510 Inlägg
12 mars 2017
#40
Skriv bilen på dig, ingen behöver veta något. smile Vidare tycker jag att du ska köpa 3-serien, snyggare och mer mos i pannrummet.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.


Sök