Håller föregående talare !!:0 Du får glömma allt om Bensin/ etanol/metanol motorer diesel tillsätter bränlet i slutet av kompressionstakt och igenom arbetstakten. Ditroit diselen som är en förkammar diesel . I förkamaren sker emotionen av bränslet och även värmeväxlingen till dieselen i sin tur injicerar in i förbräningsrummet som självantänder på grund av värmen och syret i förbräningrummet. Då pumpen ger en vis mängd diesel vid ett givet varvtal och justerar mängden i slutet av insprutnings tiden så kan du inte få en tryck pik som andra motorer med gnista och bränsle/luftblandning i förbräningsrummet.
Det som är problem är att vid dålig förbräning av dieselen. då får du en högre temperatur i förbräningsrummet och avgasporten så du får skador på kolvar och avgasventiler. Nu har 6,2 något högre kompertionsförållande en 6,5an 21/1 mot 19/1 typ. Men motorerna är i princip identiska. Det som händer med att du sätter en turbo på en sug diesel (6,2,a)är att pumpen vet inte vad laddtycket är så den ger precis lika mycket som vanligt. Så du kan inte förstöra motorn med en turbo. Det som händer är att motorn går kallare för att du har mer luft i förbräningsrummet att värma upp. Men !!!! Skruvar du upp pumpen som då ökar mängden bränsle så ökar temperaturen i det oladdade registret (innan turbon har spolat upp) så kan du smälta interna motordelar. Men när du får ladd så sjunker temperaturen i motorn och den lämnar bättre vrid och till viss del mer effekt. 6,5an är ECU styrd och lägger på mer diesel när laddet kommer. inga värmeproblem!!
Jag har provat att ta dö på min 6,2,a men den har hållt. Det som jag har haft koll på är EGT,t Allt över 750 grader Celsius är ajja bajja!!!!!!