Lite klipp från min sida:
http://www.garaget.org/?car=16972Need for Speed...
En film? En bok? Ett spel?
För mig innebär det en känsla av att hantera ren, brutal kraft.
Det började redan när jag var 20 år. Jag byggde min egen dragster (en Cuda -70) med 1136 hkr.
En härlig upplevelse att kontrollera denna extrema maskin, veta att jag själv byggt den och få framgång vid tävlingarna.
Idag bygger jag på en extrem gatbil. Väghållning och brutal kraft i ett läckert paket.
Även om jag bygger det mesta själv så kostar det en hel del men det är värt varje krona, Euro och Dollar. Som tur är finns det oerhört många bra leverantörer runtom i världen som har kvalitetsdelar till bra pris, många kontakter har skapats genom åren.
Jag köpte bilen 1998, den var i ett otroligt bra skick och motorn helt felfri. Svensksåld och med få mil på mätaren, bara att betala.
Första modifieringen blev 17" fälgar, sänkningssats och Koni ställbara dämpare.
Strax därpå kom stylingen. Kontaktade Erebuni i USA och vi tog gemensamt fram ett paket som döptes till Shogun. För övrigt min bil som används på deras hemsida.
Motorn måste ju också uppgraderas. Började med avgassystem, chipning, luftfilter och uppställt laddtryck. Det gav en ganska mager effektökning, knappt 200 hkr. Inget att hurra för. Fixade en IC, lite större turbo och grenrör. Ökade bränsletrycket och modifierade chipet. Några ytterligare ändringar och kom upp i knappa 300 hkr... Fortfarande inte nöjd.
Sålde av det mesta.
Efter en ordentlig och omfattande research började jag samla på mig högprestandadelar för att satsa fullt ut. Smidda kolvar, smidda stakar, insprutningssystem, spridare, turbo, grenrör, IC, vattenkyl, koppling, oljekyl, BTR, dumpventil, mm mm... Bosch Rennsport bidrog med högohmiga 960cc spridare från deras utvecklingsavdelning. Kontakter är som sagt bra att ha.
Det är mycket som behövs för att sätta ihop en 600hkr motor.
Hur ska nu växellådan klara av alla dessa hästar och det enorma vridmoment som alstras?
Original låda ger upp mellan 300 och 400hkr...
Jag får ta och tillverka en egen.
Sagt och gjort. Köpte en Z32 växellåda som utan problem klarar mellan 800-1000hkr.
Sprängkåpan kapades och originallådans fläns svetsades fast. En specialtillverkad kardanaxel och anpassat växellådsfäste. Thats it! OK...en short shift som krona på verket.
Potent motor, hållbar växellåda...men...grepp?
Hur ska detta lösas?
Fixade bredare 18" Japanska lättvikts driftingfälgar och riktigt bra gummi.
En av de bättre LSD-lamelldiffarna på marknaden köptes från ATS i Japan och monterades.
Coiloverset, ställbara stag tillverkade i chrome molly, kulledsbussningar, krängningshämmare...listan kan göras lång över alla chassiedelar som uppgraderats.
Bromsarna togs från en Skyline, både fram och bak. Skivorna slitsades och hjulnaven byttes ut till fembultat för att fälgarna inte ska kunna slitas loss.
Inredningen modifierades med Sparcostolar, 3" 6-punktsbälten och lite annat för att sitta stadigt och samtidigt ha kontroll på både motordata och bil.
Det är ingen lätt sak att skapa ett monster till bil men med tid och vilja så går det, även om det inte är gratis. För mer info, kolla i galleriet eller på min hemsida. Där finns massor av bilder på både delar och projekt.
Jag ser fram emot kommande sommar.
//shogun