kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).
Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).
Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder
mvh
kiilg
Hej. Nu blir jag tråkig men realist.
Din Honda har ett försäljningspris på 10 - 20.000:- om den är gatlegal, utan fel och någorlunda fräsch.
Du frågar vad du kan få för 40.000:-?
Du har inte en aning om vad du kommer att få i stället för din bil som du nu vid det här laget börjar känna.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.
Skriver som ÖB = priset är skillnaden.
Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.
I princip vill jag rekommendera en bil som är runt 5 år gammal och har rullat cirka 5.000 mil.
Då har du 5 år och 5.000 mil med maskinskadegaranti, som skyddar dig från dyrare kostnader, under förutsättning att du tecknar helförsäkring.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:-.
Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.
Skräckisarna är Alfa Romeo, Lancia, Lada och Land Rover Freelander..
Amerikanska bilar, t ex Jeep, är driftsäkra men driftdyra.
Äldre koreaner är även de ett vågspel att köpa(och så är de ju så tråkiga).
Volvo och Saab är övervärderade och dåliga(och så är de ju så tråkiga).
Har själv provat och ägt flera varianter av ovanstående uppräknade bilfabrikaten.
Tillsammans med hustrun har vi bl a under cirka 5 år/15.000 mil vardera provat 4 Mazda, 4 VAG, 4 Suzuki, ett antal Citroen, Peugeot, Renault, BMW, Mercedes, Honda, Lexus, Nissan, Niva m fl.
Min rekommendation blir en Mazda eller Suzuki - världens förmodligen bästa bilar.
Men allra bäst för din ekonomi blir det att behålla Honda´n och serva den under några år tills du studerat färdigt.
Tycker jag.