3233
Sök

Köpråd bruksbil

26 Inlägg
29 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg
Senast redigerat av kiilg (29 mars 2017)

* Voff voff *
10 591 Inlägg
29 mars 2017
#2
Utan att gnugga alltför mycket på kristallkulan förutspår jag:

Volvogänget förespråkar 940 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
BMWgänget förespråkar E46 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
Prius kommer att föreslås...

Bara så du är förberedd...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 509 Inlägg
29 mars 2017
#3
Vilken typ av körning kommer du att genomföra mest av framöver? Motorväg, landsväg, stad? Ungefär hur många mil om året kör du?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

26 Inlägg
29 mars 2017
Trådstartare
#4
trubbelturbo skrev:
Vilken typ av körning kommer du att genomföra mest av framöver? Motorväg, landsväg, stad? Ungefär hur många mil om året kör du?

Idag kör jag cirka 1500mil/år motorväg, Någon gång i höst kommer jag flytta till stan p.g.a. plugg vilket kommer minska min årliga distans men det blir istället mera stadskörning. Så mixat stads/motorväg cirka 1000mil/år kanske, ren gissning.

26 Inlägg
29 mars 2017
Trådstartare
#5
Jag har kollat lite på Audi A3 både 1.6 och 2 liters bensinmotor (2004,2005), vet ej hur dessa är att köra, eller om de ständigt går sönder aldrig ägts audi inom familjen.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 mars 2017
#6
kiilg skrev:
Jag har kollat lite på Audi A3 både 1.6 och 2 liters bensinmotor (2004,2005), vet ej hur dessa är att köra, eller om de ständigt går sönder aldrig ägts audi inom familjen.

Beror på vem du frågar. Det är bara invänta folket som kommer påstå att Audi inte gör något annat än att gå sönder....och sen kommer vi andra som säger att det "inte är värre än någon annan bil".

I mitt tycke är A3 8P en trevlig liten bil, men personligen ser jag väl 1.6:an som lite tråkig (slö...oinspirerad osv), men det är ju lite till hur man kör och var man ska köra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

11 Inlägg
29 mars 2017
#7
Söker du körglädje också eller bara att den håller?

Jag kör en Saab 9-5 aero årsmodell -04 och finner mer körglädje i den än morsans E-klass merca med v6 och all utrustning som går att finna.

Fördelen med SAAB, tycker dom ligger väldigt lågt i pris och man kan få en nästintill fullutrustad för en rimlig peng. En kombi aero ser också bra ut enligt mig. Billiga delar, saabar skrotas ner till höger och vänster.

Nackdelar är väl att förbrukning kanske är lite hög, 0,7-1.0 beroende på körstil. Vanligt att dom drar lite olja och man får vara noga med att kolla nivån samt att inte slarva med oljebyte.

Exempel: https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 … 13&w=3

* Voff voff *
10 591 Inlägg
29 mars 2017
#8
kiilg skrev:
Jag har kollat lite på Audi A3 både 1.6 och 2 liters bensinmotor (2004,2005), vet ej hur dessa är att köra, eller om de ständigt går sönder aldrig ägts audi inom familjen.

Min far hade en A3 2.0 FSI -05 som han fick ny och som byttes ut 2008 vid c:a 8000 mil. Bortsett från lite småfel (katalysatorerna byttes på garantin vid 1200 mil, minns ej varför) och helt bedrövliga Audi-verkstäder i Stockholm var han på det hela taget nöjd. Olja fylldes på med jämna mellanrum som på alla bilar från den koncernen och den var på nå´t vis lite seg på låga varv (lätt att få tjyvstopp med den), men i övrigt var det en komfortabel och trevlig bil.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 mars 2017
#9
0.9 liter per mil med en Accord med 130hästars F20 låter väldigt mycket, men säkert fullt möjligt. Om du ändå har besiktning fram till sommaren så är mitt råd att köra vidare. Det låter inte troligt att den ska rasa faktiskt...

Generellt så håller Honda bra, bättre än det mesta och en nyare Accord skulle nog fylla alla dina krav utan tvekan. Jag har en Accord från -04 som inte krånglat mycket under 10 års ägande. Med 190hk och vtec så kör jag ytterst sällan över 0.9 men den är inte snål, även på motorvägen vägrar den krypa under 0.75. Den mindre motorn är betydligt snålare då.

Försäkring kan kanske skilja lite mellan olika modeller. En tumregel är "tråkig och motorsvag=lägre premie" även om det finns undantag.

Vad gäller det där med "ständigt går sönder" så kan man ha en väldig otur, men det går onekligen inte att blunda för statistiken från bilprovning och försäkringsbolag. Tipset om SAAB är inte dumt om du inte har otur. Samma med Audi. Äldre Audis verkar hålla bättre, så för 40k kan det vara värt att kolla. Japanerna är onekligen generellt mer pålitliga överlag med Toyota i täten. Honda blev lite mer påkostade och ombonade under 2000talet. Min -04 är en fullutrustad Executive och den skäms inte bredvid tyskarna även om den bullrar mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 966 Inlägg
29 mars 2017
#10
Jag är lite inne på caromanias spår, hade nog satsat på en nyare japan. Pålitliga bilar som bara rullar på.

26 Inlägg
30 mars 2017
Trådstartare
#11
vanwetter skrev:
Söker du körglädje också eller bara att den håller?

Jag kör en Saab 9-5 aero årsmodell -04 och finner mer körglädje i den än morsans E-klass merca med v6 och all utrustning som går att finna.

Fördelen med SAAB, tycker dom ligger väldigt lågt i pris och man kan få en nästintill fullutrustad för en rimlig peng. En kombi aero ser också bra ut enligt mig. Billiga delar, saabar skrotas ner till höger och vänster.

Nackdelar är väl att förbrukning kanske är lite hög, 0,7-1.0 beroende på körstil. Vanligt att dom drar lite olja och man får vara noga med att kolla nivån samt att inte slarva med oljebyte.

Exempel: https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 … 13&w=3

Jag är inte jätte haj på Saab, men skulle jag hitta en väldigt fin Aero eller Vector inom min budget skulle jag kunna överväga.

Brådhis skrev:
kiilg skrev:
Jag har kollat lite på Audi A3 både 1.6 och 2 liters bensinmotor (2004,2005), vet ej hur dessa är att köra, eller om de ständigt går sönder aldrig ägts audi inom familjen.

Min far hade en A3 2.0 FSI -05 som han fick ny och som byttes ut 2008 vid c:a 8000 mil. Bortsett från lite småfel (katalysatorerna byttes på garantin vid 1200 mil, minns ej varför) och helt bedrövliga Audi-verkstäder i Stockholm var han på det hela taget nöjd. Olja fylldes på med jämna mellanrum som på alla bilar från den koncernen och den var på nå´t vis lite seg på låga varv (lätt att få tjyvstopp med den), men i övrigt var det en komfortabel och trevlig bil.

//Brådhis

Okej, ska försöka läsa på lite mer om modellen, det finns ju rätt så mycket motorval om man räknar med turbomotorerna.

caromania skrev:
0.9 liter per mil med en Accord med 130hästars F20 låter väldigt mycket, men säkert fullt möjligt. Om du ändå har besiktning fram till sommaren så är mitt råd att köra vidare. Det låter inte troligt att den ska rasa faktiskt...

Generellt så håller Honda bra, bättre än det mesta och en nyare Accord skulle nog fylla alla dina krav utan tvekan. Jag har en Accord från -04 som inte krånglat mycket under 10 års ägande. Med 190hk och vtec så kör jag ytterst sällan över 0.9 men den är inte snål, även på motorvägen vägrar den krypa under 0.75. Den mindre motorn är betydligt snålare då.

Försäkring kan kanske skilja lite mellan olika modeller. En tumregel är "tråkig och motorsvag=lägre premie" även om det finns undantag.

Vad gäller det där med "ständigt går sönder" så kan man ha en väldig otur, men det går onekligen inte att blunda för statistiken från bilprovning och försäkringsbolag. Tipset om SAAB är inte dumt om du inte har otur. Samma med Audi. Äldre Audis verkar hålla bättre, så för 40k kan det vara värt att kolla. Japanerna är onekligen generellt mer pålitliga överlag med Toyota i täten. Honda blev lite mer påkostade och ombonade under 2000talet. Min -04 är en fullutrustad Executive och den skäms inte bredvid tyskarna även om den bullrar mer.

Jag har alltid tyckt att den haft hög förbrukning, och då har jag försökt med tändstiftsbyte, lufttryck i däck, oljebyte. Kör inte speciellt hårt med den heller men brukar ligga omkring 0.9l/mil blandad körning när jag tankar. Lägsta jag kommit ner i är 0.84l/mil blandad, men de var när jag pendlade väldigt långa sträckor i ca 100km/h

Har varit väldigt intresserad i en Honda Civic Type R för något år sen, men tyvärr ligger den lite ovanför mig budget.

4 261 Inlägg
30 mars 2017
#12
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej!

accord som börjat strula? va i hela världens fridolf händer här:)? trodde att japanerna hade enbart nöjda kunder? hehe, vad tycker du om lexus? själv var jag jävligt in på att köpa en men insåg snabbt att dom inte har några motorer att välja på alls,  därför som bmw galning kan ja nog rekommendera dig det märket, finns skit mycket motorer att välja emellan samt kaross typer, för 40k skulle du kunna få en bra fräsch modell, antingen en fräsch e39-e46 eller kanske tom en långmilad e90?? kanske för 50k?? skulle bara titta noga och provköra ordentligt i vilket fall som helst vad du än väljer.

26 Inlägg
30 mars 2017
Trådstartare
#13
panda666 skrev:
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej!

accord som börjat strula? va i hela världens fridolf händer här:)? trodde att japanerna hade enbart nöjda kunder? hehe, vad tycker du om lexus? själv var jag jävligt in på att köpa en men insåg snabbt att dom inte har några motorer att välja på alls,  därför som bmw galning kan ja nog rekommendera dig det märket, finns skit mycket motorer att välja emellan samt kaross typer, för 40k skulle du kunna få en bra fräsch modell, antingen en fräsch e39-e46 eller kanske tom en långmilad e90?? kanske för 50k?? skulle bara titta noga och provköra ordentligt i vilket fall som helst vad du än väljer.

Var faktiskt och kollade på ett par Is200 innan jag fick ärva hondan av en familjemedlem som jag trodde skulle bli ett problem fritt bilägande, vilket det var de första 18 månaderna, sen hände de grejer.... Annars är en Is200 en väldigt snygg bil, ska vara riktigt hållbara med vad jag läst, däremot rätt hög bränsleförbrukning runt litern.
Har haft e46 men känner även om jag hittar en rostfri så kommer den komma förr eller senare, o rost e ett helvete...
Senast redigerat av kiilg (30 mars 2017)

4 261 Inlägg
30 mars 2017
#14
kiilg skrev:
panda666 skrev:
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej!

accord som börjat strula? va i hela världens fridolf händer här:)? trodde att japanerna hade enbart nöjda kunder? hehe, vad tycker du om lexus? själv var jag jävligt in på att köpa en men insåg snabbt att dom inte har några motorer att välja på alls,  därför som bmw galning kan ja nog rekommendera dig det märket, finns skit mycket motorer att välja emellan samt kaross typer, för 40k skulle du kunna få en bra fräsch modell, antingen en fräsch e39-e46 eller kanske tom en långmilad e90?? kanske för 50k?? skulle bara titta noga och provköra ordentligt i vilket fall som helst vad du än väljer.

Var faktiskt och kollade på ett par Is200 innan jag fick ärva hondan av en familjemedlem som jag trodde skulle bli ett problem fritt bilägande, vilket det var de första 18 månaderna, sen hände de grejer.... Annars är en Is200 en väldigt snygg bil, ska vara riktigt hållbara med vad jag läst, däremot rätt hög bränsleförbrukning runt litern.
Har haft e46 men känner även om jag hittar en rostfri så kommer den komma förr eller senare, o rost e ett helvete...

har provkört en is 200 automat, den var väldigt väldigt seg kan ja säga,,bland de värsta ja kört, pröva en manuel helst, automaten är helt död seg. e90 då? tycker du om dom?

26 Inlägg
30 mars 2017
Trådstartare
#15
Jo visst, men med en budget på 40 000 så kommer jag förmodligen endast hitta rätt så ruttna exemplar eller väldigt högmilade.

Of World
3 369 Inlägg
30 mars 2017
#16
kiilg skrev:
Jo visst, men med en budget på 40 000 så kommer jag förmodligen endast hitta rätt så ruttna exemplar eller väldigt högmilade.

Opel Astra? Rätt ok bil beroende på vad du vill ha men 1.6l på 100hk är ok samt billig i drift. Finns även 2.0T borde gå att få för din budget

Annars rätt givet; någon form av Toyota.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 441 Inlägg
31 mars 2017
#17
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej. Nu blir jag tråkig men realist.
Din Honda har ett försäljningspris på 10 - 20.000:- om den är gatlegal, utan fel och någorlunda fräsch.
Du frågar vad du kan få för 40.000:-?
Du har inte en aning om vad du kommer att få i stället för din bil som du nu vid det här laget börjar känna.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.
Skriver som ÖB = priset är skillnaden.
Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.
I princip vill jag rekommendera en bil som är runt 5 år gammal och har rullat cirka 5.000 mil.
Då har du 5 år och 5.000 mil med maskinskadegaranti, som skyddar dig från dyrare kostnader, under förutsättning att du tecknar helförsäkring.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:-.
Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.
Skräckisarna är Alfa Romeo, Lancia, Lada och Land Rover Freelander..
Amerikanska bilar, t ex Jeep, är driftsäkra men driftdyra.
Äldre koreaner är även de ett vågspel att köpa(och så är de ju så tråkiga).
Volvo och Saab är övervärderade och dåliga(och så är de ju så tråkiga).
Har själv provat och ägt flera varianter av ovanstående uppräknade bilfabrikaten.
Tillsammans med hustrun har vi bl a under cirka 5 år/15.000 mil vardera provat 4 Mazda, 4 VAG, 4 Suzuki, ett antal Citroen, Peugeot, Renault, BMW, Mercedes, Honda, Lexus, Nissan, Niva  m fl.

Min rekommendation blir en Mazda eller Suzuki - världens förmodligen bästa bilar.

Men allra bäst för din ekonomi blir det att behålla Honda´n och serva den under några år tills du studerat färdigt.

Tycker jag.

4 261 Inlägg
31 mars 2017
#18
torsen skrev:
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej. Nu blir jag tråkig men realist.
Din Honda har ett försäljningspris på 10 - 20.000:- om den är gatlegal, utan fel och någorlunda fräsch.
Du frågar vad du kan få för 40.000:-?
Du har inte en aning om vad du kommer att få i stället för din bil som du nu vid det här laget börjar känna.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.
Skriver som ÖB = priset är skillnaden.
Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.
I princip vill jag rekommendera en bil som är runt 5 år gammal och har rullat cirka 5.000 mil.
Då har du 5 år och 5.000 mil med maskinskadegaranti, som skyddar dig från dyrare kostnader, under förutsättning att du tecknar helförsäkring.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:-.
Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.
Skräckisarna är Alfa Romeo, Lancia, Lada och Land Rover Freelander..
Amerikanska bilar, t ex Jeep, är driftsäkra men driftdyra.
Äldre koreaner är även de ett vågspel att köpa(och så är de ju så tråkiga).
Volvo och Saab är övervärderade och dåliga(och så är de ju så tråkiga).
Har själv provat och ägt flera varianter av ovanstående uppräknade bilfabrikaten.
Tillsammans med hustrun har vi bl a under cirka 5 år/15.000 mil vardera provat 4 Mazda, 4 VAG, 4 Suzuki, ett antal Citroen, Peugeot, Renault, BMW, Mercedes, Honda, Lexus, Nissan, Niva  m fl.

Min rekommendation blir en Mazda eller Suzuki - världens förmodligen bästa bilar.

Men allra bäst för din ekonomi blir det att behålla Honda´n och serva den under några år tills du studerat färdigt.

Tycker jag.

*Grabs popcorn*

Nu har ts inte råd troligtvis för en 5 år gammal bil som har gått 5000mil, därför blir det svårt, budget på max 40k^^tycker att man hittar lätt väldigt fräscha bilar för runt 50k, behöver inte heller ha gått 5kmil, finns inga garantier på att en 5kmilare mår bättre än en som gått 15, så länge dom har blivit omhändetagna på bra sett.
Han kanske är trött på sin bil och vill ha ett annat märke;) Ut o provkör och bestäm dig:) skulle nog kunna hitta en fräsch bmw för dom pengarna eller det du är sugen på.

Forummoderator
18 008 Inlägg
31 mars 2017
#19
Brådhis skrev:
Utan att gnugga alltför mycket på kristallkulan förutspår jag:

Volvogänget förespråkar 940 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
BMWgänget förespråkar E46 och talar om bra totalekonomi och förbrukningssiffror på 0,7...
Prius kommer att föreslås...

Bara så du är förberedd...

//Brådhis

Audi då? "De är inte sämre än någon annan bil om man sköter om de" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 008 Inlägg
31 mars 2017
#20
panda666 skrev:
torsen skrev:
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).

Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).

Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen smile
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder

mvh
kiilg

Hej. Nu blir jag tråkig men realist.
Din Honda har ett försäljningspris på 10 - 20.000:- om den är gatlegal, utan fel och någorlunda fräsch.
Du frågar vad du kan få för 40.000:-?
Du har inte en aning om vad du kommer att få i stället för din bil som du nu vid det här laget börjar känna.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.
Skriver som ÖB = priset är skillnaden.
Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.
I princip vill jag rekommendera en bil som är runt 5 år gammal och har rullat cirka 5.000 mil.
Då har du 5 år och 5.000 mil med maskinskadegaranti, som skyddar dig från dyrare kostnader, under förutsättning att du tecknar helförsäkring.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:-.
Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.
Skräckisarna är Alfa Romeo, Lancia, Lada och Land Rover Freelander..
Amerikanska bilar, t ex Jeep, är driftsäkra men driftdyra.
Äldre koreaner är även de ett vågspel att köpa(och så är de ju så tråkiga).
Volvo och Saab är övervärderade och dåliga(och så är de ju så tråkiga).
Har själv provat och ägt flera varianter av ovanstående uppräknade bilfabrikaten.
Tillsammans med hustrun har vi bl a under cirka 5 år/15.000 mil vardera provat 4 Mazda, 4 VAG, 4 Suzuki, ett antal Citroen, Peugeot, Renault, BMW, Mercedes, Honda, Lexus, Nissan, Niva  m fl.

Min rekommendation blir en Mazda eller Suzuki - världens förmodligen bästa bilar.

Men allra bäst för din ekonomi blir det att behålla Honda´n och serva den under några år tills du studerat färdigt.

Tycker jag.

*Grabs popcorn*

Nu har ts inte råd troligtvis för en 5 år gammal bil som har gått 5000mil, därför blir det svårt, budget på max 40k^^tycker att man hittar lätt väldigt fräscha bilar för runt 50k, behöver inte heller ha gått 5kmil, finns inga garantier på att en 5kmilare mår bättre än en som gått 15, så länge dom har blivit omhändetagna på bra sett.
Han kanske är trött på sin bil och vill ha ett annat märke;) Ut o provkör och bestäm dig:) skulle nog kunna hitta en fräsch bmw för dom pengarna eller det du är sugen på.

Herregud, jag köpte en bil i odiskutabelt nyskick för 15k. (Nja, liten sliten i skinnet på insteget) så allt går. För 40k ska man hitta en välskött, rostfri och helt felfri bilrackare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök