3400
Sök

Köpråd bruksbil

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2017
#101
Hybridsmurfen skrev:
Hittade bara en jämförelse mellan Volvo 945 och en Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Problemet är att "folk" inte kommer lyssna utan bara "titta på de magiskt rörliga bilderna".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
2 april 2017
#102
caromania skrev:
panda666 skrev:
skulle vara intressant att veta vad som händer ifall jag smäller en micra 2017/prius med min e39^^känns som att bmwn är mycket mer vällbyggd.

Jag tror du skulle bli väldigt förvånad. Och med det sagt hoppas vi det inte inträffar.

Jag förutspår att vid en frontalkrock stiger Micra (4 stjärnor 2010)http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer … hnologies= och Priusägaren (5stjärnor gen II III IV) http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer … hnologies=
ur sin bil och ringer 112 för att dom ska komma snabbt och hjälpa föraren i E39 för hans skenben är krossade av pedalstället och hans bäckenben likaså av instrumentbrädan. E39 4 stjärnor 1998 http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer … hnologies=
vilket var godkänt men knappast riktigt bra 1998 med den tidens mått mätt närapå 20år sedan.

Evildan
2 april 2017
#103
Hybridsmurfen skrev:
Hittade bara en jämförelse mellan Volvo 945 och en Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Favorit i repris!
Det verkar behövas gnuggas in ordentligt ty det rinner av som vatten på en lackförseglad gås doppad i tran!

Muttley
2 april 2017
#104
Hybridsmurfen skrev:
Hittade bara en jämförelse mellan Volvo 945 och en Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Vid snabb koll så amputerar man benen i volvon men behåller dem i den franske.     Lyssnade inte på allt de sa men jag hade aldrig köpt 940n smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
2 april 2017
#105
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hittade bara en jämförelse mellan Volvo 945 och en Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Favorit i repris!
Det verkar behövas gnuggas in ordentligt ty det rinner av som vatten på en lackförseglad gås doppad i tran!

Duger denna gåsen? Vinmarinerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8f2bb15d0ec4d2508ae76b2ca32b5ed3.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2017
#106
En ruskig smäll är det. 65km/h frontalkrock är nog inte skoj. Man ser hur den lättare Renaulten lyfter av kollisionen. Nu vet jag inte vad de båda bilarna väger men filmen slår ju helt ihjäl den seglivade myten att den tunga bilen klarar sig bättre tack vare vikt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
2 april 2017
#107
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hittade bara en jämförelse mellan Volvo 945 och en Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Favorit i repris!
Det verkar behövas gnuggas in ordentligt ty det rinner av som vatten på en lackförseglad gås doppad i tran!

Duger denna gåsen? Vinmarinerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8f2bb15d0ec4d2508ae76b2ca32b5ed3.jpg

waaaaaldo;smile)

Som snubben som kommenterade på youtube klippet sa;


skymax76för 10 månader sedan
I prefer to die in a Volvo 940 than living with a renault modus.

sådär ungefär känner jag med e39an:wink

Forummoderator
18 008 Inlägg
2 april 2017
#108
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Favorit i repris!
Det verkar behövas gnuggas in ordentligt ty det rinner av som vatten på en lackförseglad gås doppad i tran!

Duger denna gåsen? Vinmarinerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8f2bb15d0ec4d2508ae76b2ca32b5ed3.jpg

waaaaaldo;smile)

Som snubben som kommenterade på youtube klippet sa;


skymax76för 10 månader sedan
I prefer to die in a Volvo 940 than living with a renault modus.

sådär ungefär känner jag med e39an:wink

Hehe! Kör hårt! Japp, Waaaaldo!
Sen när du får barn så kommer dock kompassen att snurra runt lite... Hinner du mula av innan detta händer så är det givetvis ett "icke-problem" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2017
#109
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Favorit i repris!
Det verkar behövas gnuggas in ordentligt ty det rinner av som vatten på en lackförseglad gås doppad i tran!

Duger denna gåsen? Vinmarinerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8f2bb15d0ec4d2508ae76b2ca32b5ed3.jpg

waaaaaldo;smile)

Som snubben som kommenterade på youtube klippet sa;


skymax76för 10 månader sedan
I prefer to die in a Volvo 940 than living with a renault modus.

sådär ungefär känner jag med e39an:wink

Det är till viss del en respekterad åsikt. Jag åker ju ibland öppen 30-talare där döden alltid sitter bredvid men bara mycket korta nöjesresor. Som familjebil skulle jag inte ens drömma om att åka runt i en 20-25 år gammal pråm invaggad i någon falsk säkerhet att den är stor, tung och säker. Det är korkat, oansvarigt och är definitivt ett tecken på att man inte förstår hur utvecklingen gått framåt, eller att man blundar för den. (Ej riktat direkt mot dig enkom.)

Du har ju haft en betydligt modernare bil. Jag kan fortfarande inte begripa hur du tänkte som bytte ner dig så radikalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 april 2017
#110
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0E/69/67/Illustration_personskador_Yaris_vs_945.jpg

Egentligen sjukt att vi sitter och jämför en konstruktion som bygger på 140-serien från 60-talet med moderna bilar.

Nöjeskör närproducerat

4 261 Inlägg
2 april 2017
#111
caromania skrev:
panda666 skrev:

waaaaaldo;smile)

Som snubben som kommenterade på youtube klippet sa;


skymax76för 10 månader sedan
I prefer to die in a Volvo 940 than living with a renault modus.

sådär ungefär känner jag med e39an:wink

Det är till viss del en respekterad åsikt. Jag åker ju ibland öppen 30-talare där döden alltid sitter bredvid men bara mycket korta nöjesresor. Som familjebil skulle jag inte ens drömma om att åka runt i en 20-25 år gammal pråm invaggad i någon falsk säkerhet att den är stor, tung och säker. Det är korkat, oansvarigt och är definitivt ett tecken på att man inte förstår hur utvecklingen gått framåt, eller att man blundar för den. (Ej riktat direkt mot dig enkom.)

Du har ju haft en betydligt modernare bil. Jag kan fortfarande inte begripa hur du tänkte som bytte ner dig så radikalt.

jag sket på mig när det skulle landa på 55k att laga skiten;) då har ja inte ens räknat in kopplings byte osv, så nu kör ja den gammel farbrorn och försöker spara till nått vettigare senare i livet, tur iaf att familjen åker inte med mig ofta alls, det är bara jag som åker fram o tbax till jobbet, barnstolen är i baksätet iaf så får försöka köra försiktigt endå. vore skönt med en f10 automat men är livrädd just nu att skiten ska paja:(

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 april 2017
#112
caromania skrev:
panda666 skrev:

waaaaaldo;smile)

Som snubben som kommenterade på youtube klippet sa;


skymax76för 10 månader sedan
I prefer to die in a Volvo 940 than living with a renault modus.

sådär ungefär känner jag med e39an:wink

Det är till viss del en respekterad åsikt. Jag åker ju ibland öppen 30-talare där döden alltid sitter bredvid men bara mycket korta nöjesresor. Som familjebil skulle jag inte ens drömma om att åka runt i en 20-25 år gammal pråm invaggad i någon falsk säkerhet att den är stor, tung och säker. Det är korkat, oansvarigt och är definitivt ett tecken på att man inte förstår hur utvecklingen gått framåt, eller att man blundar för den. (Ej riktat direkt mot dig enkom.)

Du har ju haft en betydligt modernare bil. Jag kan fortfarande inte begripa hur du tänkte som bytte ner dig så radikalt.

V70N fyller 17 år i år, så en stor del av Sveriges barnfamiljer ligger risigt till snart!!

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2017
#113
_Blue_Speed_ skrev:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 … vs_945.jpg

Egentligen sjukt att vi sitter och jämför en konstruktion som bygger på 140-serien från 60-talet med moderna bilar.

Ja, det borde inte behövas, men tyvärr är det ju fortfarande ganska vanligt att folk faktiskt tror att gamla Volvobilar som 740/940 och 850 är säkra i paritet med modernare bilar. Och det är ju ett huvudskäl till att man byter bil efter ett antal år och 15-20.000mil. De är betydligt säkrare. Inte för att de rasar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2017
#114
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
panda666 skrev:

waaaaaldo;smile)

Som snubben som kommenterade på youtube klippet sa;


skymax76för 10 månader sedan
I prefer to die in a Volvo 940 than living with a renault modus.

sådär ungefär känner jag med e39an:wink

Det är till viss del en respekterad åsikt. Jag åker ju ibland öppen 30-talare där döden alltid sitter bredvid men bara mycket korta nöjesresor. Som familjebil skulle jag inte ens drömma om att åka runt i en 20-25 år gammal pråm invaggad i någon falsk säkerhet att den är stor, tung och säker. Det är korkat, oansvarigt och är definitivt ett tecken på att man inte förstår hur utvecklingen gått framåt, eller att man blundar för den. (Ej riktat direkt mot dig enkom.)

Du har ju haft en betydligt modernare bil. Jag kan fortfarande inte begripa hur du tänkte som bytte ner dig så radikalt.

V70N fyller 17 år i år, så en stor del av Sveriges barnfamiljer ligger risigt till snart!!

Nja, det beror väl mest på ekonomi att folk inte byter bil oftare. Eller tror du inte att alla föräldrar helst skulle ha det säkraste som går? Eller har du drabbats av vanställningen att en 17 år gammal Volvo är säkrare eller lika säker som en vad-som-helst-familjekombi från 2017?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
2 april 2017
#115
_Blue_Speed_ skrev:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 … vs_945.jpg

Egentligen sjukt att vi sitter och jämför en konstruktion som bygger på 140-serien från 60-talet med moderna bilar.

Något är det som är fel om man försöker göra en jämförelse med ett krocktest gjort på -90 talet med de kriterier som då ställdes och ett gjort 2010 med de betydligt hårdare krav som då gällde.

En jämförelse för att eventuellt kunna se hur mycket det haltar.
1897 ansågs bilen vara mindre miljöpåverkande än hästar eftersom hästen lämnar avföring på gatan
1971 ansågs SMOG anpassade V8or vara miljövänliga.
1976 var det krav på avgascertifiering i Sverige om motorn var större än 850cc och då ansågs egr-ventilen vara rena underverket för utsläppen.
1989 var alla personbilar tvungna att ha katalysator och då ansågs dom inte kunna bli renare än så.
Jag hoppas likheterna är tydliga med hur kriterierna som euroncap ställer är utformade över åren.
Om inte läs på och förstå skillnaderna är mitt råd för att slippa ha vanföreställningen att ett krocktest gjort på -90 talet är jämförbart med ett gjort 20år senare då det gjordes ändringar bla 2009 och 2012.

För att göra det enkelt:
http://euroncap.synapticdigital.com/lat … 74330b75a5
Senast redigerat av Evildan (2 april 2017)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 april 2017
#116
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 … vs_945.jpg

Egentligen sjukt att vi sitter och jämför en konstruktion som bygger på 140-serien från 60-talet med moderna bilar.

Ja, det borde inte behövas, men tyvärr är det ju fortfarande ganska vanligt att folk faktiskt tror att gamla Volvobilar som 740/940 och 850 är säkra i paritet med modernare bilar. Och det är ju ett huvudskäl till att man byter bil efter ett antal år och 15-20.000mil. De är betydligt säkrare. Inte för att de rasar.

Tycker dock vi ska skilja på 7/940 och 850.

Sanningen är att 850/X70 hade klarat sig betydligt mycket bättre.

Se filmen nedan:

V70 1997 mot V70 2009

https://www.youtube.com/watch?v=msnJK0ce-VM&t=4s

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2017
#117
Tittar man på lite nyare modeller...

Toyota Yaris 2005;
Vuxna; 35
Barn; 34
Fotgängare; 18

Volvo V70 2007;
Vuxna 34
Barn 41
Fotgängare 16

Tar man "Nästa steg" i årsmodeller från båda (hos EuroNcap):

Yaris 2011;
Vuxna: 89%
Barn 81%
Fotgängare; 60%
Säkerhetshjälpsystem; 86%

Volvo V70 2009;
Vuxna 88%
Barn; 84%
Fotgängare; 43%
Säkerhetshjälpsystem; 71%

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2017
#118
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 … vs_945.jpg

Egentligen sjukt att vi sitter och jämför en konstruktion som bygger på 140-serien från 60-talet med moderna bilar.

Ja, det borde inte behövas, men tyvärr är det ju fortfarande ganska vanligt att folk faktiskt tror att gamla Volvobilar som 740/940 och 850 är säkra i paritet med modernare bilar. Och det är ju ett huvudskäl till att man byter bil efter ett antal år och 15-20.000mil. De är betydligt säkrare. Inte för att de rasar.

Tycker dock vi ska skilja på 7/940 och 850.

Sanningen är att 850/X70 hade klarat sig betydligt mycket bättre.

Se filmen nedan:

V70 1997 mot V70 2009

https://www.youtube.com/watch?v=msnJK0ce-VM&t=4s

Nej. En 850 med 20-25 år på nacken är inte speciellt säker i en jämförelse med annan familjebil som är konstruerad och såld nu. Om V70 är en direkt kopia av en 850 vet jag inte, men om den är det så är även den förlegad. Förmodligen gjorde Volvo en del förbättringar i samband med att V70 lanserades, men eftersom den har 20 år på nacken så är även den förlegad. Tyvärr. Så är det. Det kallas utveckling.

Roa dig med att jämföra ett militärt flygplan från 1937 och ett från 1947. Bara 10 år. Visst, fånig jämförelse, men den är tydlig och kanske poletten trillar ner då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 april 2017
#119
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:

Ja, det borde inte behövas, men tyvärr är det ju fortfarande ganska vanligt att folk faktiskt tror att gamla Volvobilar som 740/940 och 850 är säkra i paritet med modernare bilar. Och det är ju ett huvudskäl till att man byter bil efter ett antal år och 15-20.000mil. De är betydligt säkrare. Inte för att de rasar.

Tycker dock vi ska skilja på 7/940 och 850.

Sanningen är att 850/X70 hade klarat sig betydligt mycket bättre.

Se filmen nedan:

V70 1997 mot V70 2009

https://www.youtube.com/watch?v=msnJK0ce-VM&t=4s

Nej. En 850 med 20-25 år på nacken är inte speciellt säker i en jämförelse med annan familjebil som är konstruerad och såld nu. Om V70 är en direkt kopia av en 850 vet jag inte, men om den är det så är även den förlegad. Förmodligen gjorde Volvo en del förbättringar i samband med att V70 lanserades, men eftersom den har 20 år på nacken så är även den förlegad. Tyvärr. Så är det. Det kallas utveckling.

Roa dig med att jämföra ett militärt flygplan från 1937 och ett från 1947. Bara 10 år. Visst, fånig jämförelse, men den är tydlig och kanske poletten trillar ner då.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_P80

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2017
#120
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Tycker dock vi ska skilja på 7/940 och 850.

Sanningen är att 850/X70 hade klarat sig betydligt mycket bättre.

Se filmen nedan:

V70 1997 mot V70 2009

https://www.youtube.com/watch?v=msnJK0ce-VM&t=4s

Nej. En 850 med 20-25 år på nacken är inte speciellt säker i en jämförelse med annan familjebil som är konstruerad och såld nu. Om V70 är en direkt kopia av en 850 vet jag inte, men om den är det så är även den förlegad. Förmodligen gjorde Volvo en del förbättringar i samband med att V70 lanserades, men eftersom den har 20 år på nacken så är även den förlegad. Tyvärr. Så är det. Det kallas utveckling.

Roa dig med att jämföra ett militärt flygplan från 1937 och ett från 1947. Bara 10 år. Visst, fånig jämförelse, men den är tydlig och kanske poletten trillar ner då.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_P80

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Anglia

Edit: För den som inte begrepp syftet med länken så är syftet enkelt. Varje modell Ford Anglia (och alla andra jävla bilmodeller som finns, fanns, har funnits) har samma gemensamma egenskap: Varje ny modell har någon modernitet, är nyskapande eller banbrytande enligt egen utsaga. Men formuleringen "modern toppventilsmotor och fyrväxlad växellåda -1959" kanske inte riktigt står sig längre.
Senast redigerat av caromania (3 april 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök