4614
Sök

Audi A4 B5 1.8T Lågt oljetryck

110 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
Hej,

Har hunnit lägga in några trådar här ang min senaste bil.
Snabb resumering:
Köpte bilen med dålig termostat, gjorde service med oljebyte (fick longlife olja)  på mekonomen och kköpte deras termostat = öppnade inte alls = kokade.
Köpte en termostat från VAG, skruven gick av i vattenpumpshuset, köpte ny vattenpump med hus o bytte = allt funkar som det ska!

Men!
Nu när bilen blir varm så varnar den för lågt oljetryck när jag kör lugnt och på låga varv, så fort jag gasar lite försvinner varningen någon minut för att sen komma tillbaka.
Det hörs ett litet ventilspel från motorn, har kört en felsökning utan att den hittade nåt. Har inte testat oljetrycket manuellt.

Någon som har en ide om vad det kan va?

Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
31 mars 2017
Micke_Dahl skrev:
Hej,

Har hunnit lägga in några trådar här ang min senaste bil.
Snabb resumering:
Köpte bilen med dålig termostat, gjorde service med oljebyte (fick longlife olja)  på mekonomen och kköpte deras termostat = öppnade inte alls = kokade.
Köpte en termostat från VAG, skruven gick av i vattenpumpshuset, köpte ny vattenpump med hus o bytte = allt funkar som det ska!

Men!
Nu när bilen blir varm så varnar den för lågt oljetryck när jag kör lugnt och på låga varv, så fort jag gasar lite försvinner varningen någon minut för att sen komma tillbaka.
Det hörs ett litet ventilspel från motorn, har kört en felsökning utan att den hittade nåt. Har inte testat oljetrycket manuellt.

Någon som har en ide om vad det kan va?

Mvh

Du har, antagligen, en oljesil som börjar sätta igen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 492 Inlägg
2 april 2017
Det enklaste är att börja med att byta givaren för lågt oljetryck.

Sök