Tänkte att jag för första gången någonsin ska lägga upp en projekttråd på ett av mina bilbyggen. Har hoppat runt och läst på en massa forum i drygt 15 års tid men aldrig kommit mig för att dra igång en tråd själv.
Jag gissar att rubriken lyfter en del ögonbryn, men förklaringen är enkel. Ett av mina största intressen är rally. Jag kör i dagsläget en 940 VOC i rally och racing special, i den senare nämnda racing special bjuds även driftingbilar in att köra utöver rally, rallycross och folkrace. Den här bilen ska väl främst bli en "busbil". Men då intresset med att sladda runt på gatan har minskat rätt så rejält så väljer jag den här lösningen.
Bilen införskaffades 2004 då jag var 18år gammal, ambitionerna var stora och ekonomin liten. Men jag har köpt på mig en del grejer i början som har legat på hyllan ett bra tag i väntan på det här projektet. Det har kommit en del mellan så därför har det stått stilla så länge. 2005 flyttade jag 12mil hemifrån till lägenhet pga jobb. 2007 bygde jag klart min golf gti 16v från 87. 2008 köptes första rallybilen. 2009 köpte vi hus. 2010 byggdes garaget ut. 2011 började jag bygga en 940 VOC. 2012 föddes vår första dotter. 2014 föddes våran andra dotter och jag bytte jobb så jag alltid jobbar innom kommungränsen istället för att resa en massa.
Tanken är egentligen att bygga en rätt så enkel bil, och ingen värsting på nått sätt.
Llite idéer om vad som preliminärt ska bli:
Den ska byggas om till nya utseendet. Inspiration hämtas från 240 Grupp A som är en drömbil för mig.
En bur ska in. För även om det inte är ett krav så känns det inte säkert att köra tävling med en burlös bil
Bakaxel är i dagsläget svetsad med okänd utväxling. Blir nog en torsen diff och 4,10 utväxling.
Växellådan är inte bestämd. Men troligen m90
Framvagn original, ombyggda fjäderben till coilover med bilstein "VOC Dämpare". Kanske knivkrängare
Bakvagn blir i stort original med bilsteindäpare och några mjuka fjädrar.
Motor blir en 2,3L 16V turbo. Block är jag osäker på, men jag har en Rally B23 underdel med M stakar som bara står och tar plats.
Insug original
Topp ska få frästa säten och portning, kammar original.
Grenrör egenbyggt (om det inte skulle dyka upp ett som är färdigt)
Turbo Holset HX35W (osäker på den dock)
WGn står det Eskilstuna på. Det är allt jag vet om den.
Intercooler måste jag skaffa
Spridare vet jag ej. Har några gamla "original" spridare med avbruten nål som tydligen ska ge ca 550cc
Sprut blir haltech nånting (kommer inte ihåg vad mer det heter)
Tändning vet jag inte riktigt. Men om det blir att använda haltech sprutet så blir det nån form av original tändning som jag låser.
Interiören blir spartansk.
Bilen släpas ut ur mina föräldrars garage efter 13års dvala
Varför fronten ser lite mysko ut beror på att det är byggt flippfront på den
Flipp av! Gammal B21 monterad
Flippen har flippat ur
Gammal B21 omonterad
Lastat och klart, min far är mycket nöjd över att ha fått tillbaka garaget
Hemkommen och påbörjad insläpning av projektbil till ett lite för litet garage.
Jag gissar att rubriken lyfter en del ögonbryn, men förklaringen är enkel. Ett av mina största intressen är rally. Jag kör i dagsläget en 940 VOC i rally och racing special, i den senare nämnda racing special bjuds även driftingbilar in att köra utöver rally, rallycross och folkrace. Den här bilen ska väl främst bli en "busbil". Men då intresset med att sladda runt på gatan har minskat rätt så rejält så väljer jag den här lösningen.
Bilen införskaffades 2004 då jag var 18år gammal, ambitionerna var stora och ekonomin liten. Men jag har köpt på mig en del grejer i början som har legat på hyllan ett bra tag i väntan på det här projektet. Det har kommit en del mellan så därför har det stått stilla så länge. 2005 flyttade jag 12mil hemifrån till lägenhet pga jobb. 2007 bygde jag klart min golf gti 16v från 87. 2008 köptes första rallybilen. 2009 köpte vi hus. 2010 byggdes garaget ut. 2011 började jag bygga en 940 VOC. 2012 föddes vår första dotter. 2014 föddes våran andra dotter och jag bytte jobb så jag alltid jobbar innom kommungränsen istället för att resa en massa.
Tanken är egentligen att bygga en rätt så enkel bil, och ingen värsting på nått sätt.
Llite idéer om vad som preliminärt ska bli:
Den ska byggas om till nya utseendet. Inspiration hämtas från 240 Grupp A som är en drömbil för mig.
En bur ska in. För även om det inte är ett krav så känns det inte säkert att köra tävling med en burlös bil
Bakaxel är i dagsläget svetsad med okänd utväxling. Blir nog en torsen diff och 4,10 utväxling.
Växellådan är inte bestämd. Men troligen m90
Framvagn original, ombyggda fjäderben till coilover med bilstein "VOC Dämpare". Kanske knivkrängare
Bakvagn blir i stort original med bilsteindäpare och några mjuka fjädrar.
Motor blir en 2,3L 16V turbo. Block är jag osäker på, men jag har en Rally B23 underdel med M stakar som bara står och tar plats.
Insug original
Topp ska få frästa säten och portning, kammar original.
Grenrör egenbyggt (om det inte skulle dyka upp ett som är färdigt)
Turbo Holset HX35W (osäker på den dock)
WGn står det Eskilstuna på. Det är allt jag vet om den.
Intercooler måste jag skaffa
Spridare vet jag ej. Har några gamla "original" spridare med avbruten nål som tydligen ska ge ca 550cc
Sprut blir haltech nånting (kommer inte ihåg vad mer det heter)
Tändning vet jag inte riktigt. Men om det blir att använda haltech sprutet så blir det nån form av original tändning som jag låser.
Interiören blir spartansk.
Bilen släpas ut ur mina föräldrars garage efter 13års dvala
Varför fronten ser lite mysko ut beror på att det är byggt flippfront på den
Flipp av! Gammal B21 monterad
Flippen har flippat ur
Gammal B21 omonterad
Lastat och klart, min far är mycket nöjd över att ha fått tillbaka garaget
Hemkommen och påbörjad insläpning av projektbil till ett lite för litet garage.
0
0
0
0