1810
Sök

Hjälp mig starta min Boatian Scooter

155 Inlägg
2 maj 2017
Trådstartare
Hej!

Har köpt på mig ett mindre gör-det-själv moppe som jag tänkte fixa och köra med.

Den startar inte.
Den har gnista.
Bränslet når inte fram till stiftet .
(fick tips att man skulle suga i en av bränsleslangarna för att hjälpa bränslet fram till förgasarn. )
Testade lite och gav upp ganska fort... så detta ska jag testa mer utförligt nästa gång.

Moppen fick jag utan kickkåpan/ variatorkåpan då den var sprucken, så jag har inga kick-delar , utan endast el-start änsålänge...

Men det lilla bendixdrevet som är till starten har en tendens att hoppa ur sitt läge, hur ska denna sitta?? jag får ha sulan mot det drevet medans jag startar för att inte få den att hoppa ur sitt läge..
se bilden för att förstå.

http://forumbilder.se/G8AIO/file-1-445.jpg

Moppen heter Boatian bt49qt-12 sprint 2007
Senast redigerat av KenZo (2 maj 2017)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 maj 2017
Om du inte får bränsle så tyder det ju på att slangen är igensatt någonstans.
Jag hade blåst i slangen för att blåsa bort skräpet som finns i antingen filtret eller tanken.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

155 Inlägg
2 maj 2017
Trådstartare
bowlinggreppet skrev:
Om du inte får bränsle så tyder det ju på att slangen är igensatt någonstans.
Jag hade blåst i slangen för att blåsa bort skräpet som finns i antingen filtret eller tanken.

Tackar,,, får testa det också

5 750 Inlägg
2 maj 2017
Länge sen man höll på med mopeder men om jag inte minns fel så styrs/lagras startmotoraxeln i variatorkåpan på dessa.

Ta loss förgasaren och rengör denna, antar att den stått ett tag och då brukar bensinsen dunsta bort och lämna rester som sätter igen alla hål som rör bränsle.

Kolla även så bränslekranen fungerar så du vet att  det kommer sopppa fram till förgasaren. Relativt vanligt fel att den racklar. Bränslekranen är automatisk så du har två slangar till den, en är bränsleslangen till förgasaren och den andra är en vakuumslang.
Sug i vakuumslangen så ska kranen öppnas och det ska då rinna bränsle ur soppaslangen.

Sök