4560
Sök

Batteriet urladdat:(

40 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Tjena!!!

Batteriet som  sitter i nu e inte ens 1månad gamalt, det förra batteriet va det kotis  i (kortslutning), så ibland när man vred på tändningen så började högerblinkerserna blinka, men detta sa min Fabror som e de mekaniker att de va kotis i batteriet+ att det va urladdat hela tiden, jag köpte nytt, Detta har funkat ända tills idag, nu e det så lite ström i den så den bara wooow från motorn, bilen har stått nårra dagar nu, (Har uppkörning den 16jan).  men iallafall, det e ju nåt som drar ström, men jag kan fan inte komma på vad det skulle va, jag har 2 ex,

1: förr ägaren hade baslåda osv i bilen, han lämnade kvar kablarna, kan det va så att strömkablen till  basen e skadad nånstans mellan motor o bagaget? så de drar ström därifrån?

2: lampan som sitter vid pedalerna, jag ni vet, den slocknar bara ibland när  man stänger dörren, så de e nåt fel med den brytaren i dörren iaf, men den har jag kopplat ur, kan de va så att den drar stöm ändå även fast det inte sitter nån förbrukare kopplad?

bilen startar ju annars lätt osv, men som man fattat så kan de typ inet stå mer än 5 dagar lr nåt, för då e batteriet för klent, så det e ju nåt som drar ström, den startar ju o så om den stått i tex 3 dagar..

tacksam för all hjälp!!

mvh Danne

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
7 januari 2007
Den tjuvdrar ju någonstans, min audi gjorde det i centrallåset. Bara att leta för jag tror att den tar ström från nå ställe Lycka till smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

40 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
jaaa, låset till tanklocket går på centrallåset, men den låsmotorn tjärvade fast, så jag fick dra i en liten nöd krock i bagaget bakom lyserna o in där för att få upp det, kanske kan va så att den låsmotor cpar, men ändå inte tkr man, för om bilen e låst så borde det inte va ström fram till den:S

21 761 Inlägg
8 januari 2007
Som Mäki skriver, det tjuvdrar säkert ström någonstans och då måste du plocka fram mätinstrumentet för att undersöka vart det drar ström. Ta loss pluskabeln på batteriet och koppla in en multimeter mellan batteripolen och kabelskon, den ska vara ställd i strömmätningsläge.

Då borde multimetern visa om det drar ström från batteriet. Om det gör det så testar du att ta ur en säkring i taget och se om det slutar att dra ström, hittar du en säkring där detta händer så kollar du vilka saker som är kopplade till säkringen.

40 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
tack, ska göra det:D

40 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
haha!! troligt nog satt jag i bilen o funderade på vad det kunde va, kopplade in mätinstrumentet o började dra ur säkringa o kolla, när jag va halvvägs, så  tog jag paus, jävla knepigt o få upp de säkringarna i säkringsdosan, men delilla verktyget, men iaf, satte mig i bilen, o så bara öppnade jag ciggaretasken o såg att de va en lampa där, stängde den o den jävlen slocknade inte, drog man slog till lite lätt så släcktes den, nu funkar lampan inte alls, så de måste ju va det som dragit ur batteriet (den stog en vecka), men iaf, de e ju glapp där iaf... hoppas det e de nu:D

tack för alla förslag:D

21 761 Inlägg
9 januari 2007
Hehe, det är säkert den lampan som har ställt till det.

Har du kollat så att mätinstrumentet visar att det inte tjuvdrar någonting efter att lampan slocknade?

Har du satt batteriet på laddning efter senaste urdragningen?
Gör det i så fall, även om motorn startar så kan batteriet ändå vara ganska urladdat och det mår inte bra av att vara urladdat.

40 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
när jag mäte som du sa så drog de enligt mätaren 0.02-0.03v,jag kan ju inet ställt in instrumentet fel.. japp, jag har laddat batteriet fullt, så de e ingen fara med det..

Solfilmsmontör
949 Inlägg
9 januari 2007
Hade något liknande fel i min peugot 405. Man liksom gick ut en morgon och så startade bilen inte trots att där va ett nytt batteri och allt. Så jag började felsöka och det visade sig att generatorn var kass, den laddade inte alls.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

40 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
men om generatorn inte laddar då tänds ju laddlampan i bilen, sen går ju inte bilen länge förens den dör  om inte generatorn fungerar, men det e iaf inte generatorn på min,de va en lampa  troligt viss:)

tack ändå

Sök