Ivel skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Ivel skrev:
Men, du har ju faktiskt redan en miljösnällare bil.
Den alkoholiserade gunghästen från Götlaborg.
Körd på E85 beräknas det fossila utsläppet i nivå med en Prius gen3.
Sant, men den rullar endast det mest nödvändigaste pga förbrukningen. Men tankar etanol någon gång på sommaren iallafall

Dieseln står för majoriteten av resorna, och den byts ut i morgon mot en med samma drivlina just pga utbudet faktiskt.
Skolådan kan du köra på HVO, det är betydligt miljösnällare än fossildiesel.
Vår V70 står på uppfarten mestadels, inte för att den är törstig utan för att jag har turen att åka elbil någorlunda förmånligt.
Värt att tänka på är att om det är en ny bil så har VW AG INTE(!) godkänt HVO i sina personbilar i Sverige än, även om jag vet att de jobbar på saken.
För framtida garanti-ärenden bör detta tas i beaktande.
Men ja, bilarna går lika bra på HVO som på "vanlig" diesel.
Edit: Så här säger VW själva om HVO:
"HVO 100% är en syntetisk diesel som framställs av förnybara råvaror. Basen i produkten är avfall från slakterier och olika restprodukter från skogsindustrin. Minskningen av växthusgasutsläpp CO2 blir upp till ca 90 procent jämfört med traditionell vanlig diesel. HVO är ett fossilfritt bränsle.
Tyvärr är inte HVO 100% godkänt idag för VW koncernens fordon då den inte tillfullo uppfyller normen EN 590."
Här finns information om EN 590 och vad det innebär:
https://en.wikipedia.org/wiki/EN_590Som tillägg kommer även jag byta till en ny diesel inom några veckor, eftersom det fortfarande inte finns ett tillförlitligt elektriskt vägfordon som klarar mina 26 mil/dag som jag pendlar. Inte för rimliga pengar i alla fall.
Blir en Superb som dessutom kommer ha AdBlue vilket ju borde göra så träden och fiskarna vill smeka den ömt...

Edit 2:
Däremot kan jag tänka mig
denna när den lanseras, den ser väldigt vettig ut!
snygg (även om det är lite mycket Renault Talisman över bakpartiet. Inget fel med det iofs), rymlig, fyrhjulsdriven och med en räckvidd som skulle räcka utmärkt för mina behov.