zemet skrev:
Jag har just nu en V70N med 170 hk motorn.
Satan va slö den känns. tycker inte den känns snabbare än en 940 ltt tex. Snabbare än en GL är den väll men dedär 170 hk måste dem gömt undan väl...
Motorn låter förbannat gött dock tycker jag:)
Det är många kilo bil att släpa på, och utan turbo får man inte det vrid som behövs.
Det i kombo med landsvägs-utväxling gör att de vagnarna sällan upplevs som speciellt sportiga.
Men som Du säger, motorljudet är helt ok!
För att knyta an till tråden lite: Jag körde en Passat av 2016 års modell igår/idag (ca 30 mil), den har 190hk diesel, dvs lika stark som min Superb. Däremot har den 6-stegad DSG mot min 7-stegade. Detta i kombo med Haldex 4WD precis som min kärra.
Jääääklar så mycket törstigare den var än min Superb!
Den bilen är alltså 4 år äldre än min bil, men det skiljer nästan 1½dl i förbrukning.
Så på 4 år har utveckligen gått stadigt framåt även på dinosauriedrivna bilar, gällande förbrukning, och därmed utsläpp.
Så vill man dra sitt strå till stacken men inte genom att köra el eller hybrid? Köp i alla fall en nyare bil, så löser sig resten självt.
![wink](img/smilies/wink.png)
Jag kan verkligen inte klaga på förbrukningen på Superben, inte än i alla fall.
För att knyta an lite till: Sambon har en 2015 Volvo V40 D2 med 1.6l diesel på 115 halvdöda chetlandsponnys.
Hon e less på den då den drar ca 50% mer än angiven förbrukning (hon jämför med en 2011 Octavia som hon hade innan, också den med 1.6 diesel på 105hk, den gick snålare än angiven förbrukning...!).
Vi var o testade en likadan V40 fast en 2016 med D3-snurra, alltså 2.0 diesel 150hk, häromveckan.
Det blev inget köp because reasons, men den bilen gick snålare än hennes 1.6, och var så jääääkla mycket piggare, iaf på lägre växlar!
Så nog gör det skillnad med storlek på motor.
Det är inte alltid säkert att det är mest miljövänligt o välja en "snik-rova" framför en större maskin med mer ork.
Det skulle vara intressant o se en teoretisk uträkning på hur utsläppen skulle se ut om man tog bort alla mindre motorer och på pappret ersatte dem med större, starkare dito.