2215
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
6 juli 2017
#701
SportPilot skrev:
Fast den tesen faller på att jag aldrig i hela mitt liv kommer köpa en nyare volvo, även om jag faktiskt tycker de har fått rätt på designen nu. Finns 2 volvo modeller jag hade kunnat tänka mig äga och det är p1800 och amazon

Haft en blåmetallic fiskbil samt ett tjog Amazoner i olika konstellationer. Roliga bilar att ha ägt, inte lika roliga att dagligdagsbruka när man är van med dagens bekvämligheter i släden.

5 111 Inlägg
6 juli 2017
#702
Vissa dagar då jag skall någon längre sväng (typ utanför 50-skyltarna) så skulle jag önska att jag hade igång en bil som hade åtminstone lika bra komfort som en Amazon....


Evildan
6 juli 2017
#703
Knugcab skrev:
Vissa dagar då jag skall någon längre sväng (typ utanför 50-skyltarna) så skulle jag önska att jag hade igång en bil som hade åtminstone lika bra komfort som en Amazon....

Åk Benz?
Kinkycabben har ngt platta säten samt bristande fjädringskomfort tillika ljud?

5 111 Inlägg
6 juli 2017
#704
Ja, men den är på sätt och vis miljövänlig för man cyklar hellre i 15 fall av 3 ungefär.


Forummoderator
26 325 Inlägg
6 juli 2017
#705
Personligen tycker jag att alla är vi vuxna och då torde vi kunna samsas om platsen..
Man gör det till vad det är.

Ser faktiskt fram emot om Volvo skulle satsa på eldrift/mer hybridteknik för jag skulle inte tacka nej till ett fordon med den tekniken om ett antal år från nu när man förhoppningsvis har ett annat jobb och en stabilare grund att stå på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 111 Inlägg
6 juli 2017
#706
Toyota Prius, förbränningsmotor, fyra cylindrar, 1798 cc
Volvo P1800, förbränningsmotor, fyra cylindrar, 1778 cc.

En "sportbil" från ditt älskade märke förlorar alltså som entusiastbil mot en Prius, enligt din definition på saken.


Forummoderator
26 325 Inlägg
6 juli 2017
#707
Knugcab skrev:
Toyota Prius, förbränningsmotor, fyra cylindrar, 1798 cc
Volvo P1800, förbränningsmotor, fyra cylindrar, 1778 cc.

En "sportbil" från ditt älskade märke förlorar alltså som entusiastbil mot en Prius, enligt din definition på saken.

"Förlorar" vad?
Här kommer många ha så många delade meningar att det inte går att komma överens, och det dröjer inte länge innan man måste in och moderera igen.
En P1800 är..hur gammal? Klart den kommer förlora mot en modern konstruktion i både acceleration/toppfart och så vidare och så vidare. Det går inte att förneka. Men så är de också, just det, gamla.
Jämför med en jämngammal bil så kanske siffrorna ser lite annorlunda ut.

Personligen åker jag dock hellre en P1800 än en Prius, men det är just för att en P1800 har samlat ihop så många charmpoäng jämfört med Priusen. Det förnekar jag dock inte att Priusen säkert här hundra gånger bättre vad det gäller utsläpp, krocksäkerhet och så vidare.

Absolut inget illa menat mot Prius nu dock. Vill bara flika in det. Tror, och hoppas ni får förstår vad jag menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 111 Inlägg
6 juli 2017
#708
Jag menar att enligt Blue Speeds definition så skall det ju vara äkta, stora förbränningsmotorer man omhuldar för att det skall gå att kalla sig bilentusiast. Vad som är en falsk förbränningsmotor vet jag inte, inte heller var gränsen för "stor" går, men de hintar han ger är att det troligtvis måste vara minst fyra cylindrar, och att den högst äkta förbränningsmotorn i Prius inte räknas, så trots fyra cylindrar är den nog för liten. Så en 20 cc mindre och lika äkta förbränningsmotor med lika många cylindrar kan med andra ord inte sitta monterad i en entusiastbil, som jag ser det, om man skall gå efter hans definition.
Senast redigerat av Knugcab (6 juli 2017)


Forummoderator
26 325 Inlägg
6 juli 2017
#709
Knugcab skrev:
Jag menar att enligt Blue Speeds definition så skall det ju vara äkta, stora förbränningsmotorer man omhuldar för att det skall gå att kalla sig bilentusiast. Vad som är en falsk förbränningsmotor vet jag inte, inte heller var gränsen för "stor" går, men de hintar han ger är att det troligtvis måste vara minst fyra cylindrar, och att den högst äkta förbränningsmotorn i Prius inte räknas, så trots fyra cylindrar är den nog för liten. Så en 20 cc mindre och lika äkta förbränningsmotor med lika många cylindrar kan med andra ord inte sitta monterad i en entusiastbil, som jag ser det, om man skall gå efter hans definition.

Jag tror vi alla har rätt till våra egna definitioner. Vill han tycka det så får han göra det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2017
#710
_Blue_Speed_ skrev:
...en massa blaj som vanligt...

Haha, du är förjävla rolig faktiskt. Vet du vad jag äger för bilar? Ska vi jämföra så kommer du förlora brett, både i utsläpp och hästkrafter samt glädje och glada tillrop från andra människor vid vägkanterna. Du kör en Vovlo från 90-talet? Är det att vara entusiast? Jag skulle fan skjuta mig själv om jag vaknade en morgon som bara ägare till en Volvo från 90-talet med vetskapen av vad jag hade dagen innan.

Du har verkligen missuppfattat hela tråden, det är oerhört komiskt att se dina inlägg och de är alltid lika värda att vänta på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 juli 2017
#711
Knugcab skrev:
Ja, men den är på sätt och vis miljövänlig för man cyklar hellre i 15 fall av 3 ungefär.

Så är det ju, den bil som står där den gör och inte släpper ut något är snällast för miljön. Nyttjar även jag flitigt cykeln eller apostlahästarna. Vid storhandling exempelvis körs det Prius på 100% förnybar el märkt med bra miljöval.
Böt för övrigt två ljuskällor idag då ena positionsljuset hade slocknat, ersattes givetvis med LED för livslängden samt lägre förbrukning. Som den genuina entusiast jag är utfördes bytet utan att konsultera forumet likt någon posör.

5 111 Inlägg
6 juli 2017
#712
Ja, jag har absolut ingen dröm om att äga en Prius, men jag förstår inte varför den skall vara undantaget som inte hör hemma i diskussionerna på den här sidan när 90% av det som diskuteras säkert är Svenssonbilar där det går 13 på dussinet hur som helst. 940, 850, V70, Golf, Passat, Audi A-komåhjälpmej, Saab 9-blaha och vad allt nu kan tänkas heta, är det entusiastbilar? Ja kanske man kan sträcka definitionen så pass långt, att man så klart kan vårda en sådan bil som bilentusiast, att man på så sätt gör det till en "entusiastbil".....men i så fall kan entusiasmen lika gärna gälla en Prius eller vad som helst.....


Forummoderator
26 325 Inlägg
6 juli 2017
#713
Knugcab skrev:
Ja, jag har absolut ingen dröm om att äga en Prius, men jag förstår inte varför den skall vara undantaget som inte hör hemma i diskussionerna på den här sidan när 90% av det som diskuteras säkert är Svenssonbilar där det går 13 på dussinet hur som helst. 940, 850, V70, Golf, Passat, Audi A-komåhjälpmej, Saab 9-blaha och vad allt nu kan tänkas heta, är det entusiastbilar? Ja kanske man kan sträcka definitionen så pass långt, att man så klart kan vårda en sådan bil som bilentusiast, att man på så sätt gör det till en "entusiastbil".....men i så fall kan entusiasmen lika gärna gälla en Prius eller vad som helst.....

En 2017:års Porsche kan väl vara en entusiastbil, så klart en Prius kan vara detsamma?
Alla kan vara det. Handlar - även här - och vad man gör dem till.
Vad är det som gör en entusiastbil till vad de benämns? Är det för att märket eller modellen har en klubb?
Slår vad om att där finns Prius-klubbar där ute utan att ens kolla upp det, så jodå man kan nog se en Prius som en entusiastbil lika mycket som en del kallar sin 850 för det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2017
#714
Knugcab skrev:
Ja, jag har absolut ingen dröm om att äga en Prius, men jag förstår inte varför den skall vara undantaget som inte hör hemma i diskussionerna på den här sidan när 90% av det som diskuteras säkert är Svenssonbilar där det går 13 på dussinet hur som helst. 940, 850, V70, Golf, Passat, Audi A-komåhjälpmej, Saab 9-blaha och vad allt nu kan tänkas heta, är det entusiastbilar? Ja kanske man kan sträcka definitionen så pass långt, att man så klart kan vårda en sådan bil som bilentusiast, att man på så sätt gör det till en "entusiastbil".....men i så fall kan entusiasmen lika gärna gälla en Prius eller vad som helst.....

Håller helt med. Jag skulle inte vilja bli hittad död i en Prius eller annan liten könlös hybrid som enda bil. Vore kanon att äga en för att åka till och från jobbet i etc men inte när jag ska ut och åka. Tyvärr har jag för många hobbybilar för att dte ska vara praktiskt möjligt för mig, både ekonomiskt och vad gäller utrymme.

Däremot vore det ju toppen om alla andra som faktiskt inte bryr sig (vilket ju är 90% av befolkningen) köpte hybrider, elbilar, vätgasbilar etc. Frågan är ju varför inte de som ändå inte bryr sig inte köper miljöbilar i större utsträckning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 juli 2017
#715
Den här diskussionen gällande entusiasm har jag desvärre haft förr med BS då han tycks besitta någon kunskap gällande vad en entusiast får vara entusiastisk över.
Ungefär som att skriva något om fiske, "dom som metar är inte äkta fiskare för dom kastar inte ut agnet". "Eller den som cyklar MTB är ingen äkta cykelentusiast." "Den som inte kör sin bil trimmad är ingen entusiast". "De som kör svensk familjebil är ingen entusiast". "Han kör bil med plastkaross, han är ingen entusiast".
Han kör bil som är gammal, han är ingen entusiast". Det går givetvisatt fortsätta generalisera i evighet om detta.
I mitt tycke ett förbaskat inskränkt sätt att se på vad som är entusiasm och hobby för någon utanför ens egna sfär.
Någon gillar ditt och någon gillar datt svårare än så är det tamejfan inte.
När medlemmar tillåts på detta vis återkommande och ostraffat raljera över att andras intressen inte är äkta har det barkat hän ordentligt.

Att många gamla Volvos rullat långt är ingen konst att förstå varför, lättmekat så vilken inavlad idiot som helst kan laga dom, delar finns i mängder från bildemonteringen, många håller dom under armarna med konstgjord andning år efter år av entusiasm eller ren jävla tjurskallighet eller ren dumsnålhet. Det finns mängder med bilar som rullat långt, jag körde nyligen en 33700 milad FIAT Punto 60hk som en bekant köpte då hans biljvl gått sönder igen och står på märkesverkstaden längst ned på Mått Johansonsväg här i Eskilstuna.
Senast redigerat av Evildan (6 juli 2017)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
6 juli 2017
#716
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
...en massa blaj som vanligt...

Haha, du är förjävla rolig faktiskt. Vet du vad jag äger för bilar? Ska vi jämföra så kommer du förlora brett, både i utsläpp och hästkrafter samt glädje och glada tillrop från andra människor vid vägkanterna. Du kör en Vovlo från 90-talet? Är det att vara entusiast? Jag skulle fan skjuta mig själv om jag vaknade en morgon som bara ägare till en Volvo från 90-talet med vetskapen av vad jag hade dagen innan.

Du har verkligen missuppfattat hela tråden, det är oerhört komiskt att se dina inlägg och de är alltid lika värda att vänta på.

Jag kör en 90-tals Volvo som brukis som många andra för att det är bra skit helt enkelt, vad fan trodde du? Din kompis Evildan är riktigt kul att höra på som dravlar om att riktiga 90-tals Volvo som 940 och 850 har medelmåttig kvalité sett till sin tid. Konstigt då att de går bland längst av alla. Bara kolla Blocket. Men kanske bara är en slump...

Du får gärna komma och skryta med dina rostburkar till bilar, gör det bara extra roligt för du har ingen aning om vad jag kör annars.

Jävligt skön kille du är förresten som pissar på alla oss Volvoägare/Volvoentusiaster. smile

Hur en vuxen karl kan bete sig som du är inte annat än tragiskt och komiskt på samma gång.

Tack detsamma!

Nöjeskör närproducerat

5 111 Inlägg
6 juli 2017
#717
Lite därför jag lessnat på folket i MB-kretsar, där räknas definitivt inte något som det inte står "S", "SL" eller "AMG" på som någonting att ha och då är det ingen äkta entusiastbil....men ja....gud NÅDE dig för den delen om du "förstör" din maskeringstapegula 200D -88 med uppsliten tobaksbrun inredning och rost upp till backspeglarna med att slå i spolarvätska du köpt någon annanstans än hos MB-handlaren (för där fanns ytterligare ett tillfälle att håna och raljera som man inte kunde missa).

Tröttsamt när det skall bli så, låt folk gilla vad de vill och framför allt glädjas åt vad de vill....sen å sin sida kunde ju vissa försöka att inte vara så lättkränkta när de får påpekanden om saker som faktiskt är befogade så visst går det ju åt båda hållen.


5 111 Inlägg
6 juli 2017
#718
https://www.youtube.com/watch?v=yWuzBeS5JFA

Från koncernen som bland annat gett oss Prius...
Undrar om det är "bra skit"?


Evildan
6 juli 2017
#719
Mack skrev:
Knugcab skrev:
Ja, jag har absolut ingen dröm om att äga en Prius, men jag förstår inte varför den skall vara undantaget som inte hör hemma i diskussionerna på den här sidan när 90% av det som diskuteras säkert är Svenssonbilar där det går 13 på dussinet hur som helst. 940, 850, V70, Golf, Passat, Audi A-komåhjälpmej, Saab 9-blaha och vad allt nu kan tänkas heta, är det entusiastbilar? Ja kanske man kan sträcka definitionen så pass långt, att man så klart kan vårda en sådan bil som bilentusiast, att man på så sätt gör det till en "entusiastbil".....men i så fall kan entusiasmen lika gärna gälla en Prius eller vad som helst.....

En 2017:års Porsche kan väl vara en entusiastbil, så klart en Prius kan vara detsamma?
Alla kan vara det. Handlar - även här - och vad man gör dem till.
Vad är det som gör en entusiastbil till vad de benämns? Är det för att märket eller modellen har en klubb?
Slår vad om att där finns Prius-klubbar där ute utan att ens kolla upp det, så jodå man kan nog se en Prius som en entusiastbil lika mycket som en del kallar sin 850 för det.

Självklart finns det klubbar, träffar, stylingprylar såsom kompletta kjolpaket från flera världsdelar samt givetvis online https://priuschat.com/forum/
Jag skulle våga påstå att Prius lockar globalt fler entusiaster än just den nämnda Volvo 850. För en gångs skull saknar jag källhänvisning men med tanke på den globala tillgången på styling samt flera globala stora klubbar/sidor torde slutsatsen vara solklar.


http://www.priusforum.com/#/

https://www.google.se/search?q=prius+st … s+body+kit

Och så vidare.
(Inget illa om Volvo 850 det är en bil som passar andra personer men inte mig efter några innehavda.)
Senast redigerat av Evildan (6 juli 2017)

Forummoderator
26 325 Inlägg
6 juli 2017
#720
Evildan skrev:
Mack skrev:
Knugcab skrev:
Ja, jag har absolut ingen dröm om att äga en Prius, men jag förstår inte varför den skall vara undantaget som inte hör hemma i diskussionerna på den här sidan när 90% av det som diskuteras säkert är Svenssonbilar där det går 13 på dussinet hur som helst. 940, 850, V70, Golf, Passat, Audi A-komåhjälpmej, Saab 9-blaha och vad allt nu kan tänkas heta, är det entusiastbilar? Ja kanske man kan sträcka definitionen så pass långt, att man så klart kan vårda en sådan bil som bilentusiast, att man på så sätt gör det till en "entusiastbil".....men i så fall kan entusiasmen lika gärna gälla en Prius eller vad som helst.....

En 2017:års Porsche kan väl vara en entusiastbil, så klart en Prius kan vara detsamma?
Alla kan vara det. Handlar - även här - och vad man gör dem till.
Vad är det som gör en entusiastbil till vad de benämns? Är det för att märket eller modellen har en klubb?
Slår vad om att där finns Prius-klubbar där ute utan att ens kolla upp det, så jodå man kan nog se en Prius som en entusiastbil lika mycket som en del kallar sin 850 för det.

Självklart finns det klubbar, träffar, stylingprylar såsom kompletta kjolpaket från flera världsdelar samt givetvis online https://priuschat.com/forum/
Jag skulle våga påstå att Prius lockar globalt fler entusiaster än just den nämnda Volvo 850. För en gångs skull saknar jag källhänvisning men med tanke på den globala tillgången på styling samt flera globala stora klubbar/sidor torde slutsatsen vara solklar.

https://priuschat.com/forum/

http://www.priusforum.com/#/

https://www.google.se/search?q=prius+st … s+body+kit

Och så vidare.

Som sagt, behövde inte ens kolla upp det. Klart även dem har hängivna klubbar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök