3728
Sök

Byta olja samt dra åt drevmutter, femmans växel tjuter

533 Inlägg
22 maj 2017
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har en Caddy Pickup 1,9D 2001. Den har börjat tjuta och låta när jag kör på femmans växel. Och vad jag har förstått så brukar det vara muttern som håller fast drevet som brukar släppa. Alltså en vanlig sjukdom som brukar lösa sig om man drar på lite loctite, kanske en ny mutter och låsring.
Nu har jag dock några frågor då jag tänkte göra detta imorn efter jobbet. Jag antar att oljan måste tappas ur. Vart fyller man på nytt? Sitter som en gummiplugg på toppen av växellådan. Kan detta vara nivåpluggen månne? Kan man i så fall fylla på där eller måste man göra det via hastighetsmätarvajern som jag hört att folk har behövt? Hur lossar jag denna i så fall?
Sen undrar jag även på denna muttern jag ska dra åt. Måste man ha en jävligt stor hylsa/ringnyckel eller funkar det med en stort skiftnyckel?

Mvh
Glad amatör.
Senast redigerat av Fismumriken (22 maj 2017)

6 061 Inlägg
22 maj 2017
#2
Muttern som håller fast drevet? Båtar och motorcyklar har drev men vilket drev är det du menar på bilen? Och till och med folkvagn hade väl slutat med wire till hastighetsmätaren 2001? De flesta gick över till elektroniskt på 80-talet.

533 Inlägg
22 maj 2017
Trådstartare
#3
Kugghjulet för femmans växel. http://joyride.cc/2012/01/25/problem-me … ia-pickup/

Eller är jag helt ute och cyklar? När jag googlar på symptomen och åtgärder så föreslår alla att man bör se efter denna mutter.
Senast redigerat av Fismumriken (22 maj 2017)

145 Inlägg
22 maj 2017
#4
Jag hade undvikit att använda skiftnyckel utan hellre hylsa och valfritt drag/spärrskaft, alternativt mutterknack om man har tillgång till det. Lever själv efter filosofin att skiftnycklar inte duger till annat än möjligtvis bojsänke eller brevpress.

Vajern lär du se hur man skruvar lös när du ser den, gissningsvis med en 17-21mm blocknyckel. Nivåpluggen sitter med all säkerhet inte på toppen av lådan då man inte fyller lådor helt fulla med olja, däremot kan det vara en påfyllningsplugg men skulle det gå att enkelt fylla genom den skulle nog inte folk, enligt din utsago, använda hastighetsmätarvajerns hål till detta. smile 2,5L skrev ju han i länken men vet ej om det stämmer i den lådan.

Tror mycket kommer visa sig när du börjar böka i det där, verkar inte vara så avancerad operation. smile

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#5
Vilken är hastighetsmätarvajern då? Är det den vajern som går som till en arm som sedan går ned i lådan? Kan inte se några andra vajrar på lådan...

5 119 Inlägg
23 maj 2017
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-7c6f97cd8b3e88c220188e06d6328faa.jpg
Ungefär så ser din låda ut.
Hålet längst ner som syns på bilden ska du ej fylla olja i. Det är ett inspektionshål för att justera tändningen m.m

Den på bilden rostiga armen är till kopplingen.








https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-6db02f17872a541994f4cd01d7d41b1a.jpg
Avtappningspluggen är inringad i orange och påfyllningen i rosa.

Inte säkert att din låda ser exakt linan ut men bör vara ganska lika.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#7
https://www.maskinisten.net/userpix/420 … 650868.jpg

Inte min bil men ser lika ut. Vart hittar jag hastighetsmätarvajern här? yikes

5 119 Inlägg
23 maj 2017
#8
Inte säkert du har någon wire på din bil då den är så pass ny.
Ska du fylla olja så går det att göra via nivåpluggen.
Sitter antingen där jag visa på bilden eller vid locket på 5ans växel längst ut på växellåda mot hjulet.
Är en stor insex plugg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#9
mb_pucken skrev:
Inte säkert du har någon wire på din bil då den är så pass ny.
Ska du fylla olja så går det att göra via nivåpluggen.
Sitter antingen där jag visa på bilden eller vid locket på 5ans växel längst ut på växellåda mot hjulet.
Är en stor insex plugg.

Tusen tack för hjälpen! Tar bort däcket och innerskärmen sen så ser jag väl hoppas jag. Vet du om man behöver tömma lådan på olja innan man tar bort kåpan?

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#10
Ingen som vet vilken storlek på hylsa som passar denna mutter som ska dras åt?

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#11
Okej nu är mutter fastdragen. Insexpluggen i botten som jag trodde var  avtappningplugg kom de inte en droppe ur. Har väl runnit ut en halvliter när kåpan vart öppen. Och finner fortfarande ingen påfyllningsplugg. Går dock in några sladdar precis vid kåpan

Laddar upp lite bilder så ni ser


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160133/160133-e963e200c5211c8c1ce817f677175c12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160133/160133-2a845c577cd03fa5f0315d004661a993.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160133/160133-d5dd5d7f3caf59bd7ce1392589af42f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160133/160133-1eb6a8c394f2ac9acb7c819012c3aef3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160133/160133-6429cd401ac8fe57dd4e1b0578621fef.jpg
Senast redigerat av Fismumriken (23 maj 2017)

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#12
Jag tror jag kan konstatera att det är i princip slut med olja i lådan. Drog ur pluggen och och lät det vara i några minuter men inget hände. Och så som andra folk beskriver så går det en vajer som sitter i en bricka som sitter mellan motor och kupé. Och en sådan har jag lokaliserat. Såg jävligt bökigt ut dock att fylla på där... Är bara lite fundersam om pluggen jag skruvade ur var rätt. avtappningspluggen alltså. En ganska stor insexplugg med vad det såg ut som en magnetisk insida på.

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#13
Hejsan!
Ursäktar att jag trippelpostar. Jag fyllde på olja genom hastighetsmätarvajer. Gick i 2 liter. Och som sagt tidigare så drog jag åt muttern så hårt jag kunde samt hade i loctite i gängorna. Skramlar fortfarande som fan vid mycket gaspådrag på femmans växel.

Några idéer?

6 061 Inlägg
23 maj 2017
#14
Var muttern lös eller drog du den från fast till jättefast? Sitter drevet fast efter att du drog fast mutter eller glappar det fortfarande på axeln? Risken är väl att du får byte låda, dom är ju inte så fasligt dyra men det är en del jobb.

533 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#15
Muttern var lös så att drevet glappade. Jag drog till muttern så hårt det gick. (innan det ville snurra med hela drevet)


Sök