3514
Sök

Skoda Octavia -03: Monterade sportluft, antispinn lyser konstant

59 Inlägg
24 maj 2017
Trådstartare
#1
Tjenare! Satte nyss på sportluftfilter på min käre Skoda, och allt gick bra. Satte den före LMM så fick med den också.

Men när jag startade bilen och körde iväg så lyste antispinnlampan konstant, och enligt manualen så är det nåt fel i systemet om den gör det.

Har nu kopplat ur batteriet och ska låta den stå ca 20 min och kolla om det hjälper, men det känns så märkligt eftersom jag inte ens pillade på nånting nära bromsar/sensorer som styr antispinn?

Ska ladda upp en bild snart, men tror ni fattar poängen. Tacksam för svar!


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218468/218468-4fce564c8a02ae6249cf0d7c8c1bc73a.jpg
Senast redigerat av Peugeot_Power (24 maj 2017)

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 maj 2017
#2
Varför i hela friden satte du på ett sådant som nästan säkert sänker effekten? Felet är dock märkligt. Den borde tända motorlampan efter några dagar först.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
24 maj 2017
#3
Antispinnlampan kan visst ha att göra med luftfiltret. Om du kollar felkoder så säger den säkert nånting med "orimlig lastsignal - kontrollera felkoder i motorstyrdon".

När jag bytte kamrem på min passat 1,8T så startade jag utan en laddluftslang bara för att se att den starta som den skulle dock så lyste antispinnlampan o felkoden var nåt sånt. Monterade ihop o raderade felkoder så slockna den.

Är förmodligen att den får för mycket luft


7 454 Inlägg
25 maj 2017
#4
Varför inte byta tillbaka och se om antispinnlampan lyser då och få konstaterat om det är relaterat till luftfiltret eller ej(vilket jag tror att det ej är)?

1 271 Inlägg
25 maj 2017
#5
Det var nån gång på slutet av 1800-talet man möjligen kunde släcka en kontrollampa genom att lyfta av batteripolen.

Läs ur felkoder och återkom.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
18 038 Inlägg
25 maj 2017
#6
torsen skrev:
Varför inte byta tillbaka och se om antispinnlampan lyser då och få konstaterat om det är relaterat till luftfiltret eller ej(vilket jag tror att det ej är)?

Man bör ha utrustning som kan släcka lampan... Instämmer med ovan talare. Och en överraskning: Du tror fel. Eller vad kör du? En bil från 80-talet???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

59 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
#7
Vill bara säga att det löste sig enkelt. Lossade + och - till batteriet, lät den stå i 20 min och sen slocknade lampan! Det är tydligen när man lossar på LMM som antispinn lampan börjar lysa på Octavior!

Hybridsmurfen skrev:
Varför i hela friden satte du på ett sådant som nästan säkert sänker effekten? Felet är dock märkligt. Den borde tända motorlampan efter några dagar först.

För att få höra det härliga turboljudet!


Sök