4353
Sök

Har ingen ström i bilen - Volvo s40 t4 -98

12 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej! Behöver hjälp.
Köpte en s40 t4 förra veckan.
Allt funkade galant. körde bilen dagligen i 4 dagar och inga bekymmer.
Men 5e dagen va bilen snudd på urladdad.
Centrallåset orkade inte så ja låste upp med nyckel men larmet hade ännu kräm wink
Iaf fick igång bilen med startkablar. Körde 4 mil utan några bekymmer.
Parkerade och låste bilen. Dagen efter va den helt tom på kräm.

Det ja vet:
Bilen hade vid köp ett i stort sett nytt batteri
Bilen hade stått orörd i ca 1 månad vid köpet, men startade direkt och va inge problem.

HJÄLP MIG



Hjälpte dig lite med rubriken.

Med vänlig hälsning mod.

Forummoderator
26 401 Inlägg
3 juni 2017
#2
Hjälpte dig lite med rubriken..

Till att börja med föreslår jag att du mäter upp hur mycket generator laddar med motorn igång.
Hade i alla fall jag gjort som första steg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#3
kan tillägga att jag inte kan nå värst om bilar , Va nöjd över att bara kunna starta den med kablar. Återsynka larmdosorna så ja kunde stänga av larmet o,s,v
Men om generatorn vore paj skulle jag ju inte kunnat stänga av bilen 3 minuter efter jag drog igång den med kablar för att sen starta den igen 40 min senare och köra typ 4 mil?

Forummoderator
26 401 Inlägg
3 juni 2017
#4
Thomas86 skrev:
kan tillägga att jag inte kan nå värst om bilar , Va nöjd över att bara kunna starta den med kablar. Återsynka larmdosorna så ja kunde stänga av larmet o,s,v
Men om generatorn vore paj skulle jag ju inte kunnat stänga av bilen 3 minuter efter jag drog igång den med kablar för att sen starta den igen 40 min senare och köra typ 4 mil?

Alla börjar vi nånstans.
Är inte så hemma jag heller med försöker i alla fall hålla mig lyhörd, hehe.

Det beror väl på hur mycket/lite ström det är i batteriet. Är det ett fräscht sådant så hinner man ju ladda upp lite - med definitionen lite -  medan man kablar igång fordonet i fråga.
Har man däremot ingen laddning under färd så dräneras ju i stället batteriet sen när man kör.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 492 Inlägg
3 juni 2017
#5
Låter som batteriet är slut.
Sade säljaren att batteriet var nytt vid köpet eller har du själv köpt ett nytt batteri?
Alltså inte bara ett annat "nytt" från en annan bil.
Eller så har du en strömtjuv.

Ladda batteriet fullt (till cirka 13 volt).
Lyft av minuspolens kabel från batteriet.
Anslut en multimeter, inställd på milliampére, mellan batteripolen och den avlyfta batterikabeln.
Visar multimetern utslag har du en strömförbrukare som är aktiv.
Ryck ut säkring för säkring tills multimetern inte ger utslag.
Voila - du har funnit strömtjuven.

Har bilen drag kan man inte utesluta överslag i eluttaget.
I s f, rengör(lossa & drag åt skruvarna för elkablarna) och smörj med vaselin eller rostskyddsmedel.

Lycka till.

12 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#6
Förra ägaren sa att det är splitter nytt då de gamla va slut

Forummoderator
26 401 Inlägg
3 juni 2017
#7
Thomas86 skrev:
Förra ägaren sa att det är splitter nytt då de gamla va slut

Fast en säljare kan säga mycket för att få sin bil såld...
Hur ser batteriet ut? Ser det "nytt" ut eller är det dammigt och jävligt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#8
Jo de har du rätt i men jo de ser nytt ut.  Bilen är mycket fin för sin ålder o bara gått 16000 mil ca och till största del här på Gotland.

12 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#9
Idag har jag hittat felet.
Bromsljusen lyser till och från när bilen är avstängd och låst.
Testade och trycka till en gång på bromspedalen och låste. Lyser inte längre.
Vad kan va fel?

6 657 Inlägg
4 juni 2017
#10
Troligen bromsljuskontakten som glappar, sitter ovanför bromspedalen

De/Dem

12 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#11
Jo enligt förra ägaren blev den bytt på verkstad straxt efter jag köpte den.  Så nu är de bara de hur löser man de?

6 657 Inlägg
4 juni 2017
#12
Är det något försäljaren sagt i efterhand nu eller berätta personen det direkt..?

Känns som felet är medvetet

De/Dem

7 492 Inlägg
5 juni 2017
#13
"Hänger" bromspedalen djupt ner = är det stort spel i bromspedalen?
Kan vara fjädern som "hänger upp" bromspedalen som behöver bytas.
Defekt fjäder kan medföra att bromspedalen ibland ligger emot bromsljuskontakten.

12 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
#14
Skall kolla på de 👍


Sök