2454
Sök

Kul bil med sugmotor 60-80k?

10 Inlägg
20 juni 2017
Trådstartare
#1
Tja!
Tänkte att jag skulle testa något nytt och gå ifrån turbovärlden ett tag.
Har generellt dålig koll på vad det finns för roligt i sugvärlden, har kikat lite på Audi S4 B6 med V8an, men skulle vilje se lite alternativ. Manuell och sugis är ett krav då.
Några ideér? smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juni 2017
#2
Liten bil med höga varv? Honda S2000? Civic Type-R.

Stor bil med stor motor? V8 etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 632 Inlägg
20 juni 2017
#3
Alfa 147 eller 156 GTA om du vill vara lite tokig

De/Dem

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 juni 2017
#4
xXSammy skrev:
Alfa 147 eller 156 GTA om du vill vara lite tokig

Eller en snorfin 166 med 3.2 v6... Jädrar va de går...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2017
#5
Valfri jänkare 80-90 tal bjuder nog på en relativt trevlig sugmotor för dom pengarna.

Sen beror det ju på om du ska ha en sommarbil eller året-runt-bil.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 632 Inlägg
20 juni 2017
#6
Mazda RX-8a låter fint också big_smile

De/Dem

291 Inlägg
20 juni 2017
#7
mazda miata lätt bil och go i kurvor. dock om du vill ha pulver så är det inte bilen för dig

1 192 Inlägg
20 juni 2017
#8
Trans Am V8
https://www.blocket.se/blekinge/Pontiac … 21&w=3
Mustang V8
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mu … 21&w=3
Mustang V8 Kompressor (förmodligen livsfarligt rolig att köra!)
https://www.blocket.se/helsingborg/Ford … 21&w=3
Camaro V8
https://www.blocket.se/stockholm/Camaro … 21&w=3
eller ännu hellre med klassiskt utseende
https://www.blocket.se/blekinge/Camaro_ … 21&w=3

Ska bilen användas året runt så rekommenderas dock inte gammal jänkare. Kolla upp BMW 330ci
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_33 … 21&w=3


10 Inlägg
20 juni 2017
Trådstartare
#9
Tack för alla svar!
Jag har väl varit inne på ju större slagvolym desto bättre. Men t.ex S2000 ska ju vara sjukt trevliga. Jag kommer ifrån en WRX STi 1997, så jag tror nog att en 80tals camaro med 230hk blir lite slött. Ska kika lite!
Edit: Har en till bil så det behöver inte köra den på vintern.
Senast redigerat av Thornblom (20 juni 2017)

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2017
#10
En 90-tals Camaro eller Trans Am har närmare 300hk, så det är definitivt ingen tråkig bil.

V8 på 5,7 liter och RWD är en trevlig combo, även om jag själv inte är förtjust i själva karossernas utseende på 90-talet.

80-tals bilarna har kanske inte så imponerande siffror när man tittar på hästarna, men drygt 500Nm i vrid och det kommer tidigt.

Dessutom är de lättskrämda när man har så mycket slagvolym.

Jag snittar ca 1 liter milen, vilket jag tycker är helt ok med tanke på vad det är för bil. smile
Senast redigerat av TurbOla (20 juni 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 063 Inlägg
20 juni 2017
#11
Men om man skall ha en camaro/firebird så undvik för guds skull de med 305 smallblock. Jag hade en firebird med sådan och automat och det var den tröttaste, tråkigaste och mest omotiverande bil jag haft. Extremt understyrd var den också. Kul med targatak och sportbilsstuk men körmässigt var det en helt värdelös bil.

10 Inlägg
20 juni 2017
Trådstartare
#12
TurbOla skrev:
En 90-tals Camaro eller Trans Am har närmare 300hk, så det är definitivt ingen tråkig bil.

V8 på 5,7 liter och RWD är en trevlig combo, även om jag själv inte är förtjust i själva karossernas utseende på 90-talet.

80-tals bilarna har kanske inte så imponerande siffror när man tittar på hästarna, men drygt 500Nm i vrid och det kommer tidigt.

Dessutom är de lättskrämda när man har så mycket slagvolym.

Jag snittar ca 1 liter milen, vilket jag tycker är helt ok med tanke på vad det är för bil. smile

Jag håller med dig i att 90-talarna inte ser så roliga ut. Speciellt inte Camaron.
Nu kan jag knappt någonting om jänkare och deras motorer, men kan tänka mig att 80-talarna går att skrämma upp om man så vill. Det gick ju att göra 400hk Camaros på 60-talet så sjävla motorerna är det nog inget fel på, även om de fick göra restriktioner pga emitionskraven.
Senast redigerat av Thornblom (20 juni 2017)

10 Inlägg
20 juni 2017
Trådstartare
#13
Cracksoup skrev:
Trans Am V8
https://www.blocket.se/blekinge/Pontiac … 21&w=3
Mustang V8
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mu … 21&w=3
Mustang V8 Kompressor (förmodligen livsfarligt rolig att köra!)
https://www.blocket.se/helsingborg/Ford … 21&w=3
Camaro V8
https://www.blocket.se/stockholm/Camaro … 21&w=3
eller ännu hellre med klassiskt utseende
https://www.blocket.se/blekinge/Camaro_ … 21&w=3

Ska bilen användas året runt så rekommenderas dock inte gammal jänkare. Kolla upp BMW 330ci
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_33 … 21&w=3

Kompressor ponnyn såg ju sjukt kul ut, även om det nu inte räknas till sugis längre.. smile

Svarte_Orm skrev:
Men om man skall ha en camaro/firebird så undvik för guds skull de med 305 smallblock. Jag hade en firebird med sådan och automat och det var den tröttaste, tråkigaste och mest omotiverande bil jag haft. Extremt understyrd var den också. Kul med targatak och sportbilsstuk men körmässigt var det en helt värdelös bil.

Bra att veta smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2017
#14
Thornblom skrev:
Jag håller med dig i att 90-talarna inte ser så roliga ut. Speciellt inte Camaron.
Nu kan jag knappt någonting om jänkare och deras motorer, men kan tänka mig att 80-talarna går att skrämma upp om man så vill. Det gick ju att göra 400hk Camaros på 60-talet så sjävla motorerna är det nog inget fel på, även om de fick göra restriktioner pga emitionskraven.

Skönt det inte bara är jag som tycker att utseendet på de nyare bilarna är sisådär, även om de har en bra motor och bra drivlina. smile

Att skrämma upp dom är lätt.

Jag har ca 225hk i min bil enligt spec. och årsmodellen efter har 240hk.

Skillnaden? Andra grenrör.


Börjar man sen höja soppatrycket lite, friare andning med headers och kanske annat gasspjäll, annan kam kan man plocka ut en del effekt till ganska rimliga pengar. De går även att chippa, så man optimerar för t.ex vår soppa här i Sverige.

Min bil har styvare fjädring, ökad utväxling i styrsnäckan, diffad bakaxel, allt från fabrik, så den ligger rätt bra på vägen, den är låg och tar kurvorna fint. Och så går det att dra loss däcken lätt, ingen anti-spinn eller anti-sladd att ta hänsyn till. smile

Dock på 80-talet så kom den större motorn endast med automatlåda, eftersom den manuella lådan inte klarade effekten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 192 Inlägg
21 juni 2017
#15
Thornblom skrev:
Cracksoup skrev:
Trans Am V8
https://www.blocket.se/blekinge/Pontiac … 21&w=3
Mustang V8
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mu … 21&w=3
Mustang V8 Kompressor (förmodligen livsfarligt rolig att köra!)
https://www.blocket.se/helsingborg/Ford … 21&w=3
Camaro V8
https://www.blocket.se/stockholm/Camaro … 21&w=3
eller ännu hellre med klassiskt utseende
https://www.blocket.se/blekinge/Camaro_ … 21&w=3

Ska bilen användas året runt så rekommenderas dock inte gammal jänkare. Kolla upp BMW 330ci
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_33 … 21&w=3

Kompressor ponnyn såg ju sjukt kul ut, även om det nu inte räknas till sugis längre.. smile

Svarte_Orm skrev:
Men om man skall ha en camaro/firebird så undvik för guds skull de med 305 smallblock. Jag hade en firebird med sådan och automat och det var den tröttaste, tråkigaste och mest omotiverande bil jag haft. Extremt understyrd var den också. Kul med targatak och sportbilsstuk men körmässigt var det en helt värdelös bil.

Bra att veta smile

Många prisvärda hästar i den! Ljudet från en kompressor är lite mer upphetsande än turbosnigeln enligt mig och kan till och med utmana ljudet från en sugis. Man får dock se upp så att allt är ordentligt installerat och att bilen inte kommer braka ihop det första den gör. Det är trots allt en effektökning om 157hk.


10 Inlägg
21 juni 2017
Trådstartare
#16
Cracksoup skrev:
Många prisvärda hästar i den! Ljudet från en kompressor är lite mer upphetsande än turbosnigeln enligt mig och kan till och med utmana ljudet från en sugis. Man får dock se upp så att allt är ordentligt installerat och att bilen inte kommer braka ihop det första den gör. Det är trots allt en effektökning om 157hk.

Aldrig kört kompressormatad bil, men kan tänka mig det smile
Mustang är väl typ en av de få jänkare jag skulle kunna drivas med till utseendet som är nyare än 1990.

Ingen som har några erfarenheter om Audi V8or?

Forummoderator
18 009 Inlägg
21 juni 2017
#17
Thornblom skrev:
Cracksoup skrev:
Många prisvärda hästar i den! Ljudet från en kompressor är lite mer upphetsande än turbosnigeln enligt mig och kan till och med utmana ljudet från en sugis. Man får dock se upp så att allt är ordentligt installerat och att bilen inte kommer braka ihop det första den gör. Det är trots allt en effektökning om 157hk.

Aldrig kört kompressormatad bil, men kan tänka mig det smile
Mustang är väl typ en av de få jänkare jag skulle kunna drivas med till utseendet som är nyare än 1990.

Ingen som har några erfarenheter om Audi V8or?

Bara haft en kompressorbil. En Mercedes. Men trots den blygsamma effekten på strax under 200hk gick den fint. Kört en Audi V8 en gång. Tyckte den var trött. Blev inget köp. Men det kan ju ha varit bilen som inte var ok. Audi S8 med V10 under locket är det bra mycket mer mos i. Fast den var en "smula dyr" i underhåll.

Kör en gammal taxi-merca just nu. Men den drar ifrån allt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
21 juni 2017
Trådstartare
#18
Hybridsmurfen skrev:
Bara haft en kompressorbil. En Mercedes. Men trots den blygsamma effekten på strax under 200hk gick den fint. Kört en Audi V8 en gång. Tyckte den var trött. Blev inget köp. Men det kan ju ha varit bilen som inte var ok. Audi S8 med V10 under locket är det bra mycket mer mos i. Fast den var en "smula dyr" i underhåll.

Kör en gammal taxi-merca just nu. Men den drar ifrån allt.

Mercedes finns bara med auto så tyvärr blir det ingen sån.
Var det V8an med 344hk du körde? Har hört att dom är snällt mappade från fabrik då det ska vara mer bekvämt. Men om man ska behöva lämna in den för att göra programvaran lite mer aggressiv för att den är slö original blir det ju utgifter där också..

Ang Alfa har jag bara hört dåligt om deras kvalitet. Tyvärr.

3 120 Inlägg
21 juni 2017
#19
Jaguar S-type V8 har jag kört som bruksbil ett gäng år, går väldigt trevligt med spetsig motorkaraktär och rapp automatlåda.


Evildan
21 juni 2017
#20
Mazda som nämns i tråden.
Kul bil med härlig motorkaraktär om man gillar höga varv.
https://m.blocket.se/sodermanland/Mazda … 12&w=1


Sök