3745
Sök

Köpråd. Peugeot 208 GTI 2016->

196 Inlägg
23 juni 2017
Trådstartare
#1
Dags för ny bil inom en snar framtid och tänkte höra om det är någon eller några som har erfarenhet av att äga en eller helt enkelt har någon bra information? Vad man bör tänka på/se upp med. Bilen i fråga är som titeln nämner en Peugeot 208 GTI 2016->
Skulle vara ett plus i kanten om någon kanske vet hur man får lite extra ur bilen? Förbättringspunkter/trim osv. Har själv inte hitta speciellt mycket mer än motoroptimering, sportluftfilter, sportavgassytem,  större laddluftkylare, annan dumpventil då dessa verkar vara ett litet problem. Åtminstone på tidigare årsmodeller.

Tackar på förhand för visat intresse, hjälpsamhet och tips.

Forummoderator
18 178 Inlägg
23 juni 2017
#2
Verkar vara en trevlig kamrat. Sportluftfilter avrådes det bestämt från. Många med lysande motorlampa och problem med att bilen går i Limp beror på detta tillbehör.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … gt-118722/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

196 Inlägg
23 juni 2017
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
Verkar vara en trevlig kamrat. Sportluftfilter avrådes det bestämt från. Många med lysande motorlampa och problem med att bilen går i Limp beror på detta tillbehör.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … gt-118722/

Gäller även detta modellspecifika filter? Har inte tänkt att montera något universalfilter eller liknande. K&N gör ett modellspecifikt panelfilter som monteras i original boxen. Men om även detta är något som skapar problem tänker jag helt klart undvika det.

Forummoderator
18 178 Inlägg
23 juni 2017
#4
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Verkar vara en trevlig kamrat. Sportluftfilter avrådes det bestämt från. Många med lysande motorlampa och problem med att bilen går i Limp beror på detta tillbehör.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … gt-118722/

Gäller även detta modellspecifika filter? Har inte tänkt att montera något universalfilter eller liknande. K&N gör ett modellspecifikt panelfilter som monteras i original boxen. Men om även detta är något som skapar problem tänker jag helt klart undvika det.

Kan vara en helt annan sak. Har inget svar på det annat än att om det fortfarande säljs så bör det gå klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
23 juni 2017
#5
Har bilen luftmassemätare så är ett sportluftfilter som ska oljas in att avråda ifrån, har den en mapsensor så funkar det bra med vilket sportluftfilter som helst smile KNs panelfilter ska om jag inte missminner mig oljas in.

Bilen ifråga vet jag inget om så kan varken säga bu eller bä


196 Inlägg
23 juni 2017
Trådstartare
#6
Hybridsmurfen skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Verkar vara en trevlig kamrat. Sportluftfilter avrådes det bestämt från. Många med lysande motorlampa och problem med att bilen går i Limp beror på detta tillbehör.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … gt-118722/

Gäller även detta modellspecifika filter? Har inte tänkt att montera något universalfilter eller liknande. K&N gör ett modellspecifikt panelfilter som monteras i original boxen. Men om även detta är något som skapar problem tänker jag helt klart undvika det.

Kan vara en helt annan sak. Har inget svar på det annat än att om det fortfarande säljs så bör det gå klart.

Är ju inga jättepengar man behöver lägga ut för att se vad som fungerar bäst även om skillnaden säkerligen lär vara minimal till oväsentlig. Även synd att fälgutbudet till denna bil verkar vara ytterst limiterat. Men det lär säkert ordna med hjälp av spacers eller liknade hjälpmedel. Har i tankarna att gå upp från 17" till 18" förutsatt att det får plats. Och definitivt byta till ett annorlunda utseende.

196 Inlägg
23 juni 2017
Trådstartare
#7
SportPilot skrev:
Har bilen luftmassemätare så är ett sportluftfilter som ska oljas in att avråda ifrån, har den en mapsensor så funkar det bra med vilket sportluftfilter som helst smile KNs panelfilter ska om jag inte missminner mig oljas in.

Bilen ifråga vet jag inget om så kan varken säga bu eller bä

Okej, låter allt mer som att original filtret får sitta på sin plats trotts allt. Haha

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
23 juni 2017
#8
ConnysSvetsOTaxi skrev:
SportPilot skrev:
Har bilen luftmassemätare så är ett sportluftfilter som ska oljas in att avråda ifrån, har den en mapsensor så funkar det bra med vilket sportluftfilter som helst smile KNs panelfilter ska om jag inte missminner mig oljas in.

Bilen ifråga vet jag inget om så kan varken säga bu eller bä

Okej, låter allt mer som att original filtret får sitta på sin plats trotts allt. Haha

Ja någon effekt lär du inte tjäna på att byta till ett sportluftfilter smile ett nytt fräscht originalfilter är ofta det bästa


196 Inlägg
16 juli 2017
Trådstartare
#9
http://www.nd-tuning.co.uk/261-Peugeot-208-GTI

Lägger in denna länk i tråden för att visa på vad jag har lyckats hitta hittills. Det är som sagt inte mycket som verkar finnas till just denna modell. Men denna sida verkar ha det mesta jag hittat (Utom motoroptimering) på en och samma plats. Tänkte att det kanske kan vara intressant för fler som eventuellt äger eller tänker investera i en Peugeot 208 GTI. Slänger även in ett par länkar till där det finns en handfull med grejer inklusive motoroptimering.

http://svenskmotoroptimering.se/optimer … mera-sjalv
https://www.comkotes-tuning.co.uk/performance-208-gti/
https://www.ddesign.nu/category/208
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (16 juli 2017)


Sök