Muttley skrev:
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
Och de brukar de meddela. Hässlehem skickade ut brev om det till alla. Och de var vaktmästarna som delade ut dem där så de gick inte att missa.
Övriga kreditbolag jag haft har skickat påminnelse när posten slarvat. Ibland när posten inte ringt innan löning bör man som en vuxen individ ringa till respektive och be om uppgifter så man kan göra rätt för sig.
Du missar poängen lite smått. Det behöver inte skickas någon påminnelse, det behöver inte gå via ett inkassobolag. Blir inte räkningen betald, oavsett om det handlar om slarv, att man skiter i det, eller att räkningen inte dykt upp, så kan du hamna hos Kronofogden.
Det är givetvis brukligt att skicka en påminnelse, men det är inget som måste göras, precis som det vanligtvis går via ett inkassobolag innan det hamnar hos Kronofogden. Men, igen, inte heller det är något måste.
Nja jag tror vi går i rundgångar.
98% skickar ut påminnelse. Övriga som inte gör det, bla (tydligen trängselskatten) så finns det tydlig info att tillgå.
Som jag skrev egenansvar, och svårt att hamna hos kronkalle (korkad kanske) men om man inte hamnar i ekonomisk katastrof finns ingen anledning att vara där och hålla på.
Det är alltså fortfarande inte svårare än att man har lite otur; ett brev som kommer bort och fordringsägaren inte skickar ut påminnelse och inte går via inkasso utan direkt till Kronofogden.
Sen att "medvetet" hamna där, ja det är inget annat än genuint korkat, det håller jag med om.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!