2573
Sök

Golf 5 TDI AC fläktar startar inte

3 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
Hej,

På Golf V 2008 TDI upptäcktes vid påfyllning av köldmedia att det inte var det som var fel. Indikeringslampa i kupen lyser för ac när man trycker, men ingen kyla. Det jag kunnat se själv är att när bilen startas med kall motor och 15 C utomhus så går inga fläktar igång vid grillen (jag tycker mig se 3 st). Alla säkringar i motorrummets låda på ovnsidan är hela. Vad blir nästa steg att kolla? Jag har små kunskaper om motorer men bra tekniska i övrigt. Hittar inte eventuella tryckvakter som man ev ska kunna bypassa för att se om där felet ligger. Inga felkoder rapporteras, dock hittas inte styrenhet AC som finns med i rubrikerna i den läsare jag har från biltema.

Tacksam för all hjälp
Jon
Senast redigerat av sloggi (2 juli 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 305 Inlägg
2 juli 2017
vem fylde ac?   för lite och för mycket gas gör att den inte går.

man kan sällan felsöka allt med dessa billiga felkodsläsare..

Kör fort så hinner inget hända...

6 651 Inlägg
2 juli 2017
Eftersom du börjar att skriva "vid påfyllning köldmedium" så tyder det antingen är de hål i systemet eller så är det för mycket i systemet idag.

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 305 Inlägg
2 juli 2017
xXSammy skrev:
Eftersom du börjar att skriva "vid påfyllning köldmedium" så tyder det antingen är de hål i systemet eller så är det för mycket i systemet idag.

ALLA system i fordon läcker..  dock inte mycket..    så att dom blir tomma utan att det är fel är inte jätte ovanligt..  men frågan är mer hur det är fyllt...     när jag hålls med sånt där så brukar man ju normalt sätt göra en felsökning oxå för att se om det är något fel på tryckgivare osv.

Kör fort så hinner inget hända...

6 651 Inlägg
2 juli 2017
Growe skrev:
xXSammy skrev:

ALLA system i fordon läcker..  dock inte mycket..    så att dom blir tomma utan att det är fel är inte jätte ovanligt..  men frågan är mer hur det är fyllt...     när jag hålls med sånt där så brukar man ju normalt sätt göra en felsökning oxå för att se om det är något fel på tryckgivare osv.

Max 20g per år eller 40g per år om det är dubbelsystem

Så, om inget hade varit trasigt skulle det behövas fylla på 200 gram

De/Dem

Sök