4396
Sök

Fixa trasigt flexrör utan svets

26 Inlägg
6 juli 2017
Trådstartare
tjenare flexröret på golfen gav upp här om dagen dvs det gick rakt av på mitten, Sitter på ett ganska knepigt ställe för att montera loss då det ser ut som att man lär lossa framvagnen för att komma åt. Då det ändå är en ganska sketen bil undrar jag om det skulle gå att kapa av det trasiga flexröret och köpa ett nytt på biltema som är tillräckligt stort för att bara trä på över det avgasröret och spänna fasst med avgasklämmor  från biltema.
Frågan är då går besiktningen med på den här bonnlösningen och kommer det vara svårt att få det tätt ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223099/223099-d2395e53560ac19fcc7c4685fdba8644.jpg
som ni ser är det lite knepigt då det inte finns så  mycket rör att fästa i mot katalysatorn.
kom gärna egna med tips och ideer

6 159 Inlägg
6 juli 2017
Svårigheten blir att få tag på ett flexrör som passar på exakt den rördimension du har. Om det inte stämmer exakt kommer det inte att gå att få tätt och får du läckage innan katten blir det dåliga avgasvärden. Att svetsa dit flexröret är bättre men det är nog svårt att komma åt att svetsa under bilen.

2 251 Inlägg
6 juli 2017
Så skulle jag göra:

Kapa skruvarna som håller ihop skarven framför katten.  Kapa röret framför fören.

Nu kan du jobba ned allt p en bänk.

Alltså, skaffa en passande flex.
Leta rätt på en rörstump som går utanpå det kapade röret frammåt. Svetsa fast i fören. Slitsa upp lite och dra åt med en avgasklamma. Lite monteringspasta emellan rördelarna först, så bli det tätt.

Gör når liknande bakåt mot katten. Men använd den lilla lönade  rörstumpen och spännringen, som du tog loss tidigare.

Två? nya bult behövs också.

Blir görbra!
Senast redigerat av Meaganeowner (6 juli 2017)

26 Inlägg
6 juli 2017
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Så skulle jag göra:

Kapa skruvarna som håller ihop skarven framför katten.  Kapa röret framför fören.

Nu kan du jobba ned allt p en bänk.

Alltså, skaffa en passande flex.
Leta rätt på en rörstump som går utanpå det kapade röret frammåt. Svetsa fast i fören. Slitsa upp lite och dra åt med en avgasklamma. Lite monteringspasta emellan rördelarna först, så bli det tätt.

Gör når liknande bakåt mot katten. Men använd den lilla lönade  rörstumpen och spännringen, som du tog loss tidigare.

Två? nya bult behövs också.

Blir görbra!

https://www.bildelarstore.se/asmet/avgasror-3103725

hitta denhär delen som ser väldigt identisk ut till bra pris,  det kan väl inte göra någon skillnad att den är till en variant (kombi), Den är dock till 1.8L motorn med 75hk och jag har 1.8L med 90hk, men det kan väl inte spela någon roll tänker jag?

Sök