2483
Sök

Hoppad kamrem Audi 100 2,8 -92

5 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Hej!!!

Nån som kan hjälpa mig. Var ute och körde med min audi igår då det plötsligt började blåsa kallt i bilen. Kollade tempmätaren och den stod på 90grader. tänkte att jag kunde köra till närmaste avfart ca 500meter längre bort , men innan jag hann dit så dog bilen. När jag sen skulle starta den så raslade det nåt fruktansvärt i motorn så jag var säker på att den hade skurit.

Nu har jag skruvat isär den och det visade sig att vattenpumpen hade skurit+ett stödlager till kamremmen.   kamremmen har hoppat en massa kugg.  Min teori är att när vattenpumpen skar så har kamremmen blivit så het att den har expanderat och på det viset hoppat flera kugg och då dog motorn.
hur kollar man om det är nåt annat som har blivit skadat tex krökta ventiler???. räcker det med ett kompprov på alla cylindrar, eller är det nåt mer man måste göra???.
Jag har vridit runt både veven och kammarna för hand och båda går lätt runt.

vart får man tag på kaminställningarna till en V6:a???.

Vore tacksam för alla svar jag kan få....

Mvh Micke

*Fixade till en bättre rubrik.
Läs gärna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176
MVH jonTe/moderator

1 813 Inlägg
9 januari 2007
hejsan.. vet tyvärr inte vart du kan få tag på det men hade nästan samma problem som dej..
fast det var att någon som bytte min kamrem sist glömde en skruv där nere som skar sönder min rem så den hoppade 4 kuggar hade bara en halv rem kvar som hade hoppat..
det krökte aldrig ventilerna men dom stor helt fel iaf . jag lämnade iväg den till en opel verkstad som fixade till detta kostade 8000:- 
fast kan man byta det så e det ju skit bra..
finns en kille på blocket.se som byter kamrem på v6or och man får vara med å se hur han gör så man ska kunna klara av det själv sen.. kolla med honom han kanske har någon beskrivning till dej som får dej på rätt spår

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Reparatör
630 Inlägg
9 januari 2007
hej

Hade samma bekymmer typ på min gamla bil 2.8-91 . Då va det 3 ventiler som rasat men jag bytte alla insug tror ja det va och slipa in alla insug+avgas . Har någon bok där det står hur remmen ställs in , kanske kan ta lite kort å maila dig . Eller så gör du som jag gjort några gånger . åk till en motorrenoverings firma å be att få kopiera sidan eller sidorna i deras fbok å stick till dom några 20or . Själv tröttna jag på det efter typ 10 ggr å köpte boken .. huu 1200:- kosta den .

2fast4you
371 Inlägg
9 januari 2007
2.8 v6 lika med skrot när remmen går.. tror inte ens du behöver fundera på att sätta dit en ny o hoppas på jesus

haru kört fast eller

Sök