16 juli 2017
Trådstartare
Motor vil plutselig ikke gå - starter, men "lugger" og stopper.
Volvo V70 bensin, 2005-mod.
(motoren er 140 HK-type)
Kjøpte bilen for en drøy måned siden. Etter noen dager begynte engine-lamp å lyse. Etter ei uke eller to med lite bruk slutten den å lyse, men dukket opp igjen og har lyst siden (ei uke).
Motor har gått helt fint i den måneden jeg har hatt den.
Er på Sverigetur og 70 mil kjøretur var også problemfri..
Kjørte 30 mils utflukt i går lørdag.
Tilbake til "basen" - da jeg svinger inn på hyttetomta stopper motoren. Starter og den vil ikke gå.
Får startet, men den harker/lugger ned på veldig lavt turtall (5-600 rpm) og stopper nesten umiddelbart.
Virket som den ikke tålte gasspedal og ville umiddelbart stoppe ved trykk på gasspedalen.
Men den går heller ikke på tomgang.
Da jeg kjøpte den reagerte jeg på det høye turtallet på 16-1800 i 10-20 sek før den roer seg.
En bilmekaniker-bekjent med egen Volvo sa det var normalt.....?
Han jeg leier hytte av her viste seg å ha jobbet mange år på Volvo, og han var villig til å hjelpe (det begynte med kaliper som klemmer og lett blålig bremseskive bak...som trolig vil bli skiftet om vi får vogna til å gå).
Hele tiden har jeg følelsen av gasspedal-potentiometeret har et "hakk" eller er vanskelig å holde rolig på, tja kanskje 1500 rpm for å kjøre i gang. Blir lett lugging når jeg kjører i gang og sånne problemer har jeg aldri hatt på noen bil.
Tips tas mot med stor takk.....
(vi har 70 mil å kjøre hjem om noen dager...)
Senast redigerat av mci (16 juli 2017)