2724
Sök

Flygande inspektion - Registreringsbesiktning

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej! Har en C70 T5 årsmodell 2000 som jag förbättrat med eftermarknadsprodukter.

Fick en flygande inspektion och det klagades på hjul, stötdämpare, fjädrar, avgassystem och motor.

Vad säger lagen? Får man endast montera dit Volvo Original om något blir gammalt och behöver bytas ut?

Fälgarna är smidda OZ Ultraleggera 18" som förbättrar köregenskaperna med lägre ofjädrad vikt (7,92kg/st).

Däcken är Michelin Pilot Sport 4, 225/45/18, testvinnare.

Stötdämpare är från KW, tüv-godkända, e-godkända.
Fjädrar är från KW, tüv-godkända, e-godkända.
Mycket bättre köregenskaper än sunket som sitter original.

Frambromsar från AP-Racing för 25 000kr.

Avgassystem i 3" rostfritt stål, olaglig storlek?

Tryckrör i aluminium, öppet sportluftfilter, intercooler med svetsade gavlar (original i plast är skräp).

Powerflex motorfästen i polyuretan.

Bilen är inte stylad, ingen vinge, inga fula dekaler, helt original utseende, den är inte trafikfarlig och går igenom vanliga besiktningen utan anmärkning.

Vilka saker måste bytas ut, vad kan behållas?
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juli 2017)


1 661 Inlägg
17 juli 2017
#2
Skulle monterat ett mer original-likt avgassystem och plockat bort öppna filtret.

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#3
CC72 skrev:
Skulle monterat ett mer original-likt avgassystem och plockat bort öppna filtret.

Det finns en lag som säger att man får byta till motsvarande eller bättre än original även på fordon som är helbilsgodkända (tror den infördes 2006), någon som har länken till denna?

Så kan man visa upp det ifall besiktningsmannen klagar på att det inte är Volvo Original stötdämpare och fjädrar.


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juli 2017
#4
"Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.."

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320714

Skjut inte budbäraren...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2017
#5
caromania skrev:
"Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.."

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320714

Skjut inte budbäraren...

Rota tag i tråden där jag postar lagrum istället.

Eller för all del; där jag påpekar att det är upp till "dig" att bevisa att så är fallet.

- - Edit 2 - -

Eller varför inte där Evildan postar lagrum.

- - Edit 3 - -

För att du ska slippa leta;

Då vi (jag och caromania) redan haft denna diskussionen för över 2 år sedan;

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=304597
Senast redigerat av it_mutt (17 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#6
Läst igenom tråden nu, står det skrivet någonstans att en Volvo C70 T5 -00 är registrerad med 2,25" avgasrör? isåfall kan ju inte regbes-ingenjören bevisa att 3" är olagligt. Avgaskrav och bullerkrav är för övrigt uppfyllda.

Avgassystemet är egenbyggt och därmed inte certifierat. Dock är det "bättre än original" i alla avseenden.

Var står dessa lagarna skrivna?
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juli 2017)


1 661 Inlägg
17 juli 2017
#7
Vad har du för db vid stillastående samt körning eftersom du säger att dom är godkända?

Muttley
17 juli 2017
#8
Förlåt för min rättning.  Hjul= ofjädrad vikt   :p

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juli 2017
#9
it_mutt skrev:
caromania skrev:
"Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.."

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320714

Skjut inte budbäraren...

Rota tag i tråden där jag postar lagrum istället.

Eller för all del; där jag påpekar att det är upp till "dig" att bevisa att så är fallet.

- - Edit 2 - -

Eller varför inte där Evildan postar lagrum.

Fast: undrar uppriktigt eftersom jag tror det är lite utopiskt tänkande bakom påståendet.

Så:
Har någon lyckats bevisa att de har ersatt originaldelar på någon helbilsgodkänd bil med hjälp av intyg där deras underkända bilar därefter godkänts? Det måste finnas prejudicerande domar om det är så enkelt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#10
CC72 skrev:
Vad har du för db vid stillastående samt körning eftersom du säger att dom är godkända?

Ljudnivå är för tillfället inte godkänt, runt 90 dB (en dämpare på slutet). Dock har jag en stor dämpare som jag tänkte klämma in i mitten mellan katten och bakre dämparen så att ljudnivån med största sannolikhet blir godkänd! då sitter där en turbo med litet avgashus som dämpar, katt som dämpar, stor dämpare, liten dämpare. Är mer orolig över diametern 3".

Muttley skrev:
Förlåt för min rättning.  Hjul= ofjädrad vikt   :p

Kanon! skrev fel smile


Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2017
#11
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
"Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.."

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320714

Skjut inte budbäraren...

Rota tag i tråden där jag postar lagrum istället.

Eller för all del; där jag påpekar att det är upp till "dig" att bevisa att så är fallet.

- - Edit 2 - -

Eller varför inte där Evildan postar lagrum.

Fast: undrar uppriktigt eftersom jag tror det är lite utopiskt tänkande bakom påståendet.

Så:
Har någon lyckats bevisa att de har ersatt originaldelar på någon helbilsgodkänd bil med hjälp av intyg där deras underkända bilar därefter godkänts? Det måste finnas prejudicerande domar om det är så enkelt?

Klart lagen, som nu finns länkad lite längre upp, är rent utopisk.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#12
Okej gör så här:

Bytar avgassystem, turbo, hjul, luftfilter och mjukvara till original.

Lämnar intercoolern, tryckrör, motorfästena, silikonslangar, bromsar, stötdämpare och fjädrar.

Godkänt i regbes, vilken paragraf ska jag hänvisa till om besiktningsmannen klagar?

Det som Evildan skrev behandlade inte "eftermarknads är godkänt så länge det är lika bra eller bättre".
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juli 2017)


Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2017
#13
volvodrajvor skrev:
Okej gör så här:

Bytar avgassystem, turbo, hjul, luftfilter och mjukvara till original.

Lämnar intercoolern, tryckrör, motorfästena, silikonslangar, bromsar, stötdämpare och fjädrar.

Godkänt i regbes, vilken paragraf ska jag hänvisa till om besiktningsmannen klagar?

Det som Evildan skrev behandlade inte "eftermarknads är godkänt så länge det är lika bra eller bättre".

Då får du läsa igen, för det gör det absolut.

- - Edit - -

Om det är lite svågreppat så säger lagen, för att förenkla det något;

(och för att rakt av kopiera det jag själv skrivit i tråden jag länkade till);

"Det innebär, igen något förenklat att om delarna du trycker dit är prövade och godkända i Sverige (alternativt annat EU-Land), så är det inga problem. Du får då, exempelvis, slänga på en sänkningssats, så länge den är "godkänd" för din bil."

Det = lagen...lite mer specifikt; fordonslagen. Som både jag och Evildan länkar till, och citerar.

- - Edit 2 - -

"prövade och godkända...."; för bilen i fråga.
Senast redigerat av it_mutt (17 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#14
-------------------------------

Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.

-------------------------------

Fjädrar och stötdämpare har förbättrats. Därför bör de också gå igenom registreringsbesiktningen.
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juli 2017)


Evildan
17 juli 2017
#15
Vid en registreringsbesiktning avgörs en förbättring/försämring av vem och efter vilka kriterier?

313 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#16
Nämen vad trevligt, KW har massa dokumentation.

http://docs.kwsuspension.de/ga-KWGFw-67010_1384-10.pdf

Tror jag ska printa ut en kopia och ha i handskfacket.


3 173 Inlägg
17 juli 2017
#17
Är polisen så här hårda ?  Aldrig råkat ut för de därför frågan ställs  ..samverkar polisen med bilprovningen vad som ska åtgärdas?


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2017
#18
...jag väntar fortfarande med spänning på det första vittnesmålet från någon som fått godkänt på - av polis eller besiktning - avkrävd registreringsbesiktningen efter att ha viftat med papper...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

313 Inlägg
18 juli 2017
Trådstartare
#19
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 10&p=2

Vaffan, han fick sin regbes avskriven efter några samtal?


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2017
#20
volvodrajvor skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306210&p=2

Vaffan, han fick sin regbes avskriven efter några samtal?

Fast... det handlade ju om en gammal Jetta. Som inte var helbilsgodkänd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök