Ville prova bygga en Hotrod och har läst sfro-boken några gånger och har börjat inhandla delar. Har inte jättemycket erfarenhet av att skruva bilar såhär pass grundligt, men vill väldigt gärna lära mig under byggets gång!
Då jag tänkt bygga mig en hotrod och samtidigt dokumentera allt, så ville jag gärna starta en byggtråd ifall andra skulle vara intresserad av att kika lite :-)
Planen är som sagt att bygga en rod som inte kommer att kosta skjortan när den är klar. Hur det går med den saken visar sig i slutändan. Ramen införskaffade jag idag och är en -32 med 4" kickup bak och motor + låda är på gång. Karossen jag ska använda kommer bli en lätt choppad Ford Tudor i glasfiber, framvagnen kommer bli en komplett Superbell som är droppad 4", bakvagnen blir en volvo 1031 axel med coilovers. Motorn är en cheva 350 med tillhörande TH400. Sen har vi ju såklart allt annat också som jag löser under resans gång!
Detta kan bli ett trevligt projekt som jag kommer att följa! Oftast kommer man in i mitten av bygget men här har man tur att få följa allt från början! Hur länge har du beräknat byggtiden till?
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (13 augusti 2017)
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Kul! Motor och låda hämtar jag nästa helg. Men kan i princip inte göra något förrens jag fått ihop en liten skvätt år går till och kan köpa framvagnen :-)
Detta kan bli ett trevligt projekt som jag kommer att följa! Hur länge har du beräknat byggtiden till?
/Benny
Tummen upp! Med lite andra planer här i livet än bara bilbygge, så har jag ställt siktet på ca 2 år. Så det kommer att ta ganska lång tid och bitvis tyvärr ganska lugnt med uppdateringar. Men jag kommer göra så gott jag kan iaf :-)
Detta blir ett kul projekt o följa, fantastiskt att man får ihop en bil på detta viset
Ja, det återstår allt att se :-D Har egentligen inte kunskapen, men vill gärna lära mig! Kör på "learning by doing"-stilen :-) Dock ska det nog gå bra i slutändan!
Självklart följer man! Kan du beskriva varför du har valt de komponenter du valt? Från en nybörjare till en annan:p
Gällande ramen så blev den lite starkare i konstruktionen -32 tror jag (även snyggare). Med 4" kick up bak så sänks bilen med 10cm bak. 350 motorn är väl i stort sett den största som man kan montera i en såhär pass lätt bil (maxgränsen är 20hk / 100 kilo = 200hk / ton) dessutom finns det oändligt med grejer till chevas 350 motor till ganska bra priser. Är en förhållandevis väldigt billig motor att hålla på med. Superbell framvagnen vill jag ha, just pga att jag får ett färdigt paket, istället för att plocka ihop alla delarna själv. Dessutom är Superbell ett bra kvalitetsmärke. Även framaxeln är droppad 4", vilket sänker den fram 10cm. Bakaxel, volvo 1031 är både billig och hyffsat hållbar. Men vet inte riktigt om det slutar med en sådan Axel, kanske blir en Ford 8 eller 9 tum istället. Tudorkarossen har jag valt helt enkelt för att jag tycker den är snyggare än coupé-karosserna :-)
Vad är det för kaross? Jag har en glasfiber-Tudor från Åbergs som jag bygger på. Också med Cheva-motor, TH400 och Volvo-axel. Dock en helt annan variant på chassie och upphängningar.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Självklart följer man! Kan du beskriva varför du har valt de komponenter du valt? Från en nybörjare till en annan:p
Gällande ramen så blev den lite starkare i konstruktionen -32 tror jag (även snyggare). Med 4" kick up bak så sänks bilen med 10cm bak. 350 motorn är väl i stort sett den största som man kan montera i en såhär pass lätt bil (maxgränsen är 20hk / 100 kilo = 200hk / ton) dessutom finns det oändligt med grejer till chevas 350 motor till ganska bra priser. Är en förhållandevis väldigt billig motor att hålla på med. Superbell framvagnen vill jag ha, just pga att jag får ett färdigt paket, istället för att plocka ihop alla delarna själv. Dessutom är Superbell ett bra kvalitetsmärke. Även framaxeln är droppad 4", vilket sänker den fram 10cm. Bakaxel, volvo 1031 är både billig och hyffsat hållbar. Men vet inte riktigt om det slutar med en sådan Axel, kanske blir en Ford 8 eller 9 tum istället. Tudorkarossen har jag valt helt enkelt för att jag tycker den är snyggare än coupé-karosserna :-)
Hoppas det hjälper dig lite!
Jo det hjälper ganska mycket! Är sugen på dra igång med projektet hemma också, men vet inte i vilken ände man ska välja bland eller hur de olika delarna passar med varann (svets, kap å tejp finns alltid dock) Vart köpte du tudorkarossen?
Självklart följer man! Kan du beskriva varför du har valt de komponenter du valt? Från en nybörjare till en annan:p
Gällande ramen så blev den lite starkare i konstruktionen -32 tror jag (även snyggare). Med 4" kick up bak så sänks bilen med 10cm bak. 350 motorn är väl i stort sett den största som man kan montera i en såhär pass lätt bil (maxgränsen är 20hk / 100 kilo = 200hk / ton) dessutom finns det oändligt med grejer till chevas 350 motor till ganska bra priser. Är en förhållandevis väldigt billig motor att hålla på med. Superbell framvagnen vill jag ha, just pga att jag får ett färdigt paket, istället för att plocka ihop alla delarna själv. Dessutom är Superbell ett bra kvalitetsmärke. Även framaxeln är droppad 4", vilket sänker den fram 10cm. Bakaxel, volvo 1031 är både billig och hyffsat hållbar. Men vet inte riktigt om det slutar med en sådan Axel, kanske blir en Ford 8 eller 9 tum istället. Tudorkarossen har jag valt helt enkelt för att jag tycker den är snyggare än coupé-karosserna :-)
Hoppas det hjälper dig lite!
Jo det hjälper ganska mycket! Är sugen på dra igång med projektet hemma också, men vet inte i vilken ände man ska välja bland eller hur de olika delarna passar med varann (svets, kap å tejp finns alltid dock) Vart köpte du tudorkarossen?
Börja med en ram! Har inte köpt någon kaross än, men blir en tudorkaross från åbergs :-)
quinna skrev:
Kul att se fler som bygger på glasfiber!
Vad är det för kaross? Jag har en glasfiber-Tudor från Åbergs som jag bygger på. Också med Cheva-motor, TH400 och Volvo-axel. Dock en helt annan variant på chassie och upphängningar.
Vad är det för kaross? Jag har en glasfiber-Tudor från Åbergs som jag bygger på. Också med Cheva-motor, TH400 och Volvo-axel. Dock en helt annan variant på chassie och upphängningar.
Blir en Tudor från åbergs :-)
Härligt! Det är fina karosser! Har du varit och kikat på dom? Annars är du välkommen hit till Södertälje och kolla på mitt projekt
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Vad är det för kaross? Jag har en glasfiber-Tudor från Åbergs som jag bygger på. Också med Cheva-motor, TH400 och Volvo-axel. Dock en helt annan variant på chassie och upphängningar.
Blir en Tudor från åbergs :-)
Härligt! Det är fina karosser! Har du varit och kikat på dom? Annars är du välkommen hit till Södertälje och kolla på mitt projekt
Nej, jag har inte varit och kollat än. Åker dit när det börjar närma sig köp, tar bara ca 1.5 tum att åka dit för mig :-) Här kollat lite på ditt projekt, ser mycket trevligt ut :-) Dock lite långt att åka plus att jag är i sthlm var och varannan dag i jobbet, men tack för inbjudan! :-)
Nej, jag har inte varit och kollat än. Åker dit när det börjar närma sig köp, tar bara ca 1.5 tum att åka dit för mig :-) Här kollat lite på ditt projekt, ser mycket trevligt ut :-) Dock lite långt att åka plus att jag är i sthlm var och varannan dag i jobbet, men tack för inbjudan! :-)
Jag ska försöka ta mig dit jag med nån gång framöver. Han har ju fått till massa nya karossmodeller sen jag köpte min + att han fick ju precis sin Sports Rod besiktigad och godkänd
Skulle du ångra dig så är du varmt välkommen i alla fall Kanske blir intressant att se en kaross med golvet gjutet om inte annat, om du står och funderar på hur det kommer passa mot ramen.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!