2333
Sök

Kia Ceed 2010, SW Diesel - Hackar så man nästan slår huvudet i ratten.

9 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#1
ESP lampa fast orange sken.

ISG lampa fast orange sken, ur funktion. (auto stop)

Känns aningen slö innan motorn blir varm?

Går ryckigt när man släpper, tillämpar gas, främst växlarna 1-3, men även växel 4-6 men inte lika noterbart. Ju lättare man duttar, släpper gasen ju mer rycker det, allt eller inget liksom.

Man får dra på växlarna mer, då minskar problemet en aning.

Testade att koppla in den i datorn men den hittade lustigt nog inga fekoder.

Har tid hos Kia men det dröjer.



Någon som vågar gissa problemet?

Fri fart för ett fritt folk!
14 368 Inlägg
16 augusti 2017
#2
vad läser du ur den med?
skulle testa säkring till abs eller esp och se om den blir bättre..smile

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#3
Growe skrev:
vad läser du ur den med?
skulle testa säkring till abs eller esp och se om den blir bättre..smile

Vet inte vad killen på jobbet läste med, han kallade den "datorn". Var inte med själv just då.

Ja, vi får väl se vad svaret är hos KIA. Dom om någon borde ju kunna läsa ut och reparera sina egna bilar.

Du tror alltså att det inte behöver vara något större än så? Skönt om så är fallet.

Tack för svar hur som.

Forummoderator
18 172 Inlägg
16 augusti 2017
#4
Prova en udda grej:
Kör bilen så den blir varm.

- Stäng den och vänta i cirka 10 sekunder.
- Tryck gasen i botten .
- Starta och låt varvtalet klättra till +4500 varv.
- Kör, känns den bättre?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Prova en udda grej:
Kör bilen så den blir varm.

- Stäng den och vänta i cirka 10 sekunder.
- Tryck gasen i botten .
- Starta och låt varvtalet klättra till +4500 varv.
- Kör, känns den bättre?

Tack, ska testa.

Menar du att problemet går att utläsa hur vida den går bättre/sämre/lika?

9 Inlägg
18 augusti 2017
Trådstartare
#6
Fick med lite flax bilen kontrollerad på kia idag. Visade sig bara kopplingskontakten som behövs bytas och låg laddning I batteriet som var boven i dramat. Skönt att det inte var värre än så. Reservdel och lagning ingick i felsökningspriset.

Tack för hjälpen ändå!

1 Inlägg
18 november 2019
#7
hasse-angerfist skrev:
Fick med lite flax bilen kontrollerad på kia idag. Visade sig bara kopplingskontakten som behövs bytas och låg laddning I batteriet som var boven i dramat. Skönt att det inte var värre än så. Reservdel och lagning ingick i felsökningspriset.

Tack för hjälpen ändå!

Hej!

Ser att det är en gammal tråd men jag har precis samma fel på min bil. Vad var det för kontakt som var dålig? Var det någon kontakt till kopplingen? Vet du om den sitter vid kopplingspedalen eller någon annanstans?

MVH
Sammy


Sök