Ok, eftersom prisskillnaden blev marginell bestämde jag mig för att stoppa i en flaska Omega 907 och köra motorn i tio minuter innan jag tappar ur gammoljan.
Vilket visade sig var väldans lätt att säga men inte alls lika lätt att göra. Efter att ha smörjt, bankat och med domkraften fått spärrskaftet att svikta en hel del sitter pluggen fortfarande fast. Foto på pluggen avslöjar en metallbricka som är utkavlad av den löjligt hårddragna oljepluggen.
Har utan framgång försökt nå en bilmek vars mutterdragare drar fyrsiffrigt med nm för att höra om den är mobil, jag tog också en snabbrunda i kvarteret i hopp om att i det varma lördagsvädret hitta ett öppet garage med en bilmekaniker i, men den lyckan blev inte heller fullständig. Alls.
Det vore ju aptråkigt om allt flöt menar jag?
Kastar några ytterligare blickar medan jag ligger under bilen och brottas och konstaterar att inte bara karossen är i oförskämt bra skick utan även att chassit är fullständigt fläckfritt.
Däremot finns ett oljeläckage som ser ut att komma från turbon, och det ryker lätt av bränd olja när motorn körs. Kanhända att turbon är på vippen att rasa, men det sitter ju en roligare snurra i donatorbilen ändå, även om tryckklockan verkar kärva.
Medan motorn kallnar och rengöringsmedlet fortsätter gosa i kanalerna kliar jag mig i huvudet och bestämmer mig för att hitta andra saker på bägge bilar att skruva med.
Uppdatering:
Det är som en viss tågordning på saker och ting trots allt, och i ett trångt garage är det ingen mening att börja skyffla karossdelar innan oljebyten och resterande motorskruvande är klart. Efter ett par timmar fick jag ändå loss eländet och kunde tillskansa mig en första erfarenhet av vad som funkar och vad som absolut inte gör det.
Lärdom 1: Det går åt mycket tidningar. Nej, haha, ännu fler än så där.
Lärdom 2: Det är onödigt mycket pyssel att ta upp spillolja från ett asfaltsgolv.
Lärdom 3: Neoprenhandskar kan faktiskt användas även efter att man lossat pluggen.
Lärdom 4: Den där koppen med oljefiltret innehåller rätt mycket olja, så det är en jättedålig idé att låta den landa någon annanstans än typ i en hink.
Oväsendet är dock slitstarkt och långlivat, så den där lyftaren kommer få lite extra uppmärksamhet härnäst.