Oj, ja jösses.
Det blev ett helt gäng dagar med väldigt mycket krångel och stora omvägar för väldigt lite pyssel.
Efter att ha avverkat köpcentrum, industriområde och ett par butiker på stan kom jag till slut hem (efter drygt två mil på cykel vilket var skönt) med en liten sugkopp.
Eller hur! För två kronor.
Behövde ju som den för att kunna dra upp ventillyftaren. Volvo avråder starkt från att använda magnet, och när jag såg sprängskissen förstod jag varför.
Hursomhelst, nu är det bara att sätta igång. Kollar lite instruktioner eftersom jag inser att den här operationen blir betydligt större än den förra. Må ju lyfta kammen, och då må ju kamremmen lyftas, men först drivremmen. Så långt är jag med.
Till drivremmen alltså.
Där satt det fast.
Eftersom jag inte fick lös centrummuttern (men vek ju verktyget jag gjort) bestämde jag mig för att jag inte skulle få dit den nog hårt heller, så den fick vara och det fick bli att krångla runt. Behöver ju egentligen bara he bort remskivan för att kunna ställa veven i nolläge, jag bestämmer mig för att improvisera istället.
Och till slut, utan att behöva improvisera motorlyft, öppnades Sesam.
Pet, pet...
Vafalls?! Nu beter den sig nästan exakt som de andra! Förut gick den lätt att trycka ned nästan en centimeter, nu är det kanske max 2mm och den är bra nära lika stum som de andra (0,5-1,5mm). Det borde ju rimligtvis betyda att den får olja och behåller den, och att den funkar igen?
Några observationer:
Ytan mellan toppens bägge delar var väldigt kladdig av olja, men jag såg inga tecken på att det hamnade olja där man absolut inte vill ha den. Ytan var inte alls så rosa som jag förväntade mig.
Tändstiften är sotiga och elektroderna små och spetsiga. Kommer byta dessa när biln är igång.
Kolvarna såg inte ut som jag förväntade mig: 1 kladdig, 2 kladdig, 3 sotig, 4 kladdig.
Frågor och funderingar:
Insuget. Jag hade tänkt lyfta bort det för att rengöra VHV och oljefälla, men ser ju nu att det är så mycket stök jag kommer drömma mardrömmar om det. Är det värt att ge sig på?
Turbo. Jag hade ju tänkt stoppa i Unos högtryckare när jag ändå håller på och skruvar, och får lite tankar för och emot. Har noterat ett mindre oljeläckage och funderar på vilket skick turbon är i med tanke på hur olja och kanaler såg ut. Detta talar för ett byte. Å andra sidan är tryckklockan paj till Unos snurra vilket innebär en ytterligare kostnad på några hundralappar plus leveranstid som jag inte riktigt känner vältajmad just nu.
Jag hade ju hoppats på att ha Ente klar för vägen ungefär idag, men just nu känns det som låååångt kvar. Troligen är det dock inte riktigt lika långt kvar som det känns.