4 september 2017
Trådstartare
Köpte med en 2015-års C220D för lite mer än två månader sedan. Vid provkörningen var det lite strul med frambromsarna (gnisslade och skrapade), gick med på att köpa bilen förutsatt att de åtgärdade bromsarna, vilket de även gjorde.
Nu några månader senare har bilen börjat vibrerar som satan vid inbromsning. Eftersom även ratten vibrerar antar jag att det är frambromsarna som spökar igen, förslagsvis skeva skivor?
Jag har pratat med säljaren som ska ta in bilen nästa vecka. Men de hävdar att det är mitt fel och att jag ska stå för kostnaden. Jag hävdar å andra sidan att det ska täckas av garanti eftersom det rimligen inte bör räknas som slitage eftersom det är en så pass ny bil, vars skivor bör håla bra mycket längre än de 5800 mil bilen rullat. Skivor och belägg ser dessutom väldigt fräscha ut och visar inga tecken på slitage.
Nu till min fråga, hur fasen kan så pass nya bromsskivor bli skeva på de 400 mil jag kört sedan bilen köptes? Kör som vettigt folk och använder mest motorbroms. Gör aldrig några häftiga inbromsningar om det inte händer något oförutsett. Hur skulle de ens kunna bevisa att det är handhavandefel?