2674
Sök

Bygga om avgasrör Saab 9-3 1.8T

7 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
Hej behöver lite åsikter och hjälp, bilens första ljuddämpare har börjat att läcka från och jag skulle vilja uppnå lite skönare ljud, bilen är inget jag vill lägga massa pengar på. Så jag tänkte "bygga om" systemet med delar från Biltema.

Detta avgasrör är det jag ska bygga om:
[img]bild på original systemet[/img]

Min tanke är att ta bort den första ljudämpan och ersätta med
art 798531. Montera med 792363.
Bakdämparen tänkte jag också ta bort och ersätta med 799016, rikta upp vinkeln med 798534 och använda 799010 som utblås från den nya dämparen. Tänkte även montera detta med 792363.
Bra att tillägga är att jag ej har synligt system, och jag vill inte kapa i bakkjolen så därför jag vill ha utblåset nedåt.

Tror ni detta kan fungera och låta bra?? 😊
Senast redigerat av Callecabo (5 september 2017)

7 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
Eller har ni några bättre förslag? 😊

1 508 Inlägg
5 september 2017
Jag hade nog nöjt mig med att ersätta främre dämparen med rakt rör till att börja med, tycker du det låter för lågt/tråkigt så kan du ju byta den sista i efterhand i så fall.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

7 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Jag hade nog nöjt mig med att ersätta främre dämparen med rakt rör till att börja med, tycker du det låter för lågt/tråkigt så kan du ju byta den sista i efterhand i så fall.

Tror du det kommer låta EPA eller? Eller varför är det dumt att byta den sista dämpare? 😊

1 508 Inlägg
5 september 2017
Nu vet jag iofs. Inte hur mycket den sista dämparen du länka till "dämpar". Men ja, hade varit orolig för att det skulle låta för högt/låta EPA-traktor. Men det är ju en smaksak också naturligtvis.

Men som sagt, byt första dämparen först, är du nöjd så är ju det kanonbra, blir du missnöjd så är det bara att sätta kapen i röret och byta sista också smile

7 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Nu vet jag iofs. Inte hur mycket den sista dämparen du länka till "dämpar". Men ja, hade varit orolig för att det skulle låta för högt/låta EPA-traktor. Men det är ju en smaksak också naturligtvis.

Men som sagt, byt första dämparen först, är du nöjd så är ju det kanonbra, blir du missnöjd så är det bara att sätta kapen i röret och byta sista också smile

Då ska jag göra så! 😀. Är det 2,5 jag ska ha eller? På röret vid främre dämparen alltså 😀

1 508 Inlägg
5 september 2017
Jag kommer inte ihåg exakt vilka mått som är på rören, bäst att mäta med skjutmått för att vara på säkra sidan.

7 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt vilka mått som är på rören, bäst att mäta med skjutmått för att vara på säkra sidan.

Någon som vet måtten?? Har inte möjlighet att mätta innan jag ska handla

Sök