3174
Sök

Volvo 940 - 97 dog helt plötsligt, startar ej.

58 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej, jag har ett litet akut problem.
Det är en Volvo 940,  b230FK

När bilen stod på tomgång så bara tvärdog den och vägrar att starta.

Startmotorn snurrar på bra, men den tänder inte överhuvudtaget.

Startgas testat i luftintag, inget händer.
Testat tändstift emot motorblocket, till synes ingen gnista.
Tändstiften är för övrigt helt torra. Men när man lossar på en av bensinslangarna och vrider på nyckeln så pumpas det ut bensin.

Det verkar som att den varken får gnista eller nån soppa genom spridarna.

Jag tog loss hallgivaren/vevaxelgivaren. Stiften var väldigt rostigt och fult, så jag slipade lite på den och testade. Inget hände.
Senast redigerat av kast (4 oktober 2017)

75 Inlägg
4 oktober 2017
#2
Är du helt säker på att bränslematningen fungerar?
Haft två 940 som båda haft exakt samma fel på bränslereläet (det stora vita).
Det bildas mikroskopiska sprickor i lödtennet. Går att se med tränat öga om man tar av locket på reläet.
Bortsett från att den verkar pumpa så är det precis samma symptom.

Kolla annars kabeln från vevgivaren.
Är den torrsprucken?
Är kontaktstycket helt och rent?
Bläcken i kontakten kan oxidera rejält.
Senast redigerat av Jory (4 oktober 2017)


58 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
#3
Jory skrev:
Är du helt säker på att bränslematningen fungerar?
Haft två 940 som båda haft exakt samma fel på bränslereläet (det stora vita).
Det bildas mikroskopiska sprickor i lödtennet. Går att se med tränat öga om man tar av locket på reläet.
Bortsett från att den verkar pumpa så är det precis samma symptom.

Kolla annars kabeln från vevgivaren.
Är den torrsprucken?
Är kontaktstycket helt och rent?
Bläcken i kontakten kan oxidera rejält.

Jo, den klickar när tändningen slås på. Bensinpumpen surrar och, som sagt, bensin pumpas ut vid slangarna, vi railen. Det är inget högt tryck, men det kommer mycket bensin där.
Är torra tändstift ett tecken på att bensin inte kommer in i cylindrarna?

Vevgivaren verkar dålig. Stiften var helt rostigt, kabeln verkade inte så bra heller.
Men kan det orsaka att den bara dör sådär, utan tidigare problem?

58 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
#4
När man försöker starta så hoppar varvtalsräknaren fram och tillbaka hela tiden...

Vill tillägga den är chippad på bränsleboxen också. Om det gör nån skillnad.
Senast redigerat av kast (4 oktober 2017)

75 Inlägg
4 oktober 2017
#5
kast skrev:
Vevgivaren verkar dålig. Stiften var helt rostigt, kabeln verkade inte så bra heller.
Men kan det orsaka att den bara dör sådär, utan tidigare problem?

kast skrev:
När man försöker starta så hoppar varvtalsräknaren fram och tillbaka hela tiden.

Låter som att det är något som knasar med vevgivaren iom att även varvräknaren håller på.
Någon gång ska den ju dö, så varför inte nu.
Testa att försiktigt gnugga stiften så rena som möjligt.
Du har inte en extra vevgivare att testa med? Kanske låna ur en annan bil?

Glöm inte att du tömmer batteriet när du felsöker.
Koppla på en laddare eller annan bil om du fått rent givaren men den ändå inte startar.


58 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
#6
Jory skrev:
kast skrev:
Vevgivaren verkar dålig. Stiften var helt rostigt, kabeln verkade inte så bra heller.
Men kan det orsaka att den bara dör sådär, utan tidigare problem?

kast skrev:
När man försöker starta så hoppar varvtalsräknaren fram och tillbaka hela tiden.

Låter som att det är något som knasar med vevgivaren iom att även varvräknaren håller på.
Någon gång ska den ju dö, så varför inte nu.
Testa att försiktigt gnugga stiften så rena som möjligt.
Du har inte en extra vevgivare att testa med? Kanske låna ur en annan bil?

Glöm inte att du tömmer batteriet när du felsöker.
Koppla på en laddare eller annan bil om du fått rent givaren men den ändå inte startar.

Får bli att köpa en ny sådan och testa. Jag har redan gjort rent den, men det hjälpte ej..

83 Inlägg
5 oktober 2017
#7
Kollat bränslerelät?

58 Inlägg
12 oktober 2017
Trådstartare
#8
Stekpannan skrev:
Kollat bränslerelät?

Japp.
Impulsgivaren /hallgivaren är bytt nu. Nu får de bensin! (vilket tändstiften är blöta). Men den startar fortfarande inte och får ingen tändning..

7 454 Inlägg
12 oktober 2017
#9
kast skrev:
När man försöker starta så hoppar varvtalsräknaren fram och tillbaka hela tiden...

Vill tillägga den är chippad på bränsleboxen också. Om det gör nån skillnad.

Prova med att återställa = avlägsna "chippningen".

58 Inlägg
12 oktober 2017
Trådstartare
#10
torsen skrev:
kast skrev:
När man försöker starta så hoppar varvtalsräknaren fram och tillbaka hela tiden...

Vill tillägga den är chippad på bränsleboxen också. Om det gör nån skillnad.

Prova med att återställa = avlägsna "chippningen".

Skall testas. Men.. Den sitter ju på bränsleboxen inte tändningsboxen..

29 Inlägg
13 oktober 2017
#11
Prova byt tändmodulen som sitter på innerskärmen.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 oktober 2017
#12
Du känner ingen som kan felsöka den via OBD uttaget?

58 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#13
Anton945 skrev:
Prova byt tändmodulen som sitter på innerskärmen.

Den är också bytt...
Tändkablarna byttes precis, inte det minsta tecken på gnista... 
Mätte strömmen på tändspolen, får 13 volt på kablarna. Vid startförsök så blir typ 30-40 volt på den.
För övrigt så är rotor och fördelarlocket bytt sedan några månader tillbaka.
alexbenhard skrev:
Du känner ingen som kan felsöka den via OBD uttaget?

Tyvärr inte..

58 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#14
Uppdatering.
Om jag sätter en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen så får jag gnista!
Har tagit bort fördelare och rotor, de ser fina ut och är bara några månader gamla..
Kan de ändå vara trasiga?

6 738 Inlägg
13 oktober 2017
#15
kast skrev:
Uppdatering.
Om jag sätter en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen så får jag gnista!
Har tagit bort fördelare och rotor, de ser fina ut och är bara några månader gamla..
Kan de ändå vara trasiga?

Prova göra rent jord-punkterna mellan motor och kaross

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

58 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#16
Henkix skrev:
kast skrev:
Uppdatering.
Om jag sätter en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen så får jag gnista!
Har tagit bort fördelare och rotor, de ser fina ut och är bara några månader gamla..
Kan de ändå vara trasiga?

Prova göra rent jord-punkterna mellan motor och kaross

Den flätade kabeln mellan insug och torpedvägg?
Den har jag rengjort..

6 090 Inlägg
13 oktober 2017
#17
kast skrev:
Uppdatering.
Om jag sätter en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen så får jag gnista!
Har tagit bort fördelare och rotor, de ser fina ut och är bara några månader gamla..
Kan de ändå vara trasiga?

Dum fråga kanske, men snurrar rotorn? Funderar på kamremmen...

58 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#18
Svarte_Orm skrev:
kast skrev:
Uppdatering.
Om jag sätter en tändkabel med tändstift direkt på tändspolen så får jag gnista!
Har tagit bort fördelare och rotor, de ser fina ut och är bara några månader gamla..
Kan de ändå vara trasiga?

Dum fråga kanske, men snurrar rotorn? Funderar på kamremmen...

Ja, den snurrar. Tänkte om kamremmen felkuggat. Kan det leda till att man inte får nån gnista?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 oktober 2017
#19
Min rotor sprack efter två dagar självklart trodde jag ju att det var något annat eftersom den var helt ny...

58 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#20
alexbenhard skrev:
Min rotor sprack efter två dagar självklart trodde jag ju att det var något annat eftersom den var helt ny...

Jag löste det! Det var fördelarlocket och rotor!
Men nu går han väldigt ojämnt och det "poppar" ur avgasröret..
Kan det vara för att motorn dränks i bensin av alla startförsök?
Har kört en runda, men det blir inte bättre..


Sök