3063
Sök

En knacknings fråga!

40 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Kan det ventilknacka i motorn om inte motor e helt full med olja, vill säga upp till maxstrecket på oljestickan, kan det ventilknacka om den är halvfull med olja, (alltså att oljenivån ligget mitt imellan MIN och MAX på stickan??

Det ventilknackar Jätte lite hör bara lite om huven är öppen, hörs inget om den e stängd.

mvh/ Danne
Senast redigerat av DaNo (10 januari 2007)

61 Inlägg
10 januari 2007
japps de kan de;) Inget att bry sig i, om det inte hörs värre än så..smile

3 295 Inlägg
10 januari 2007
det kan även vara spridarna som tickar lite.. det är fullt normalt

MVH Johan

5 710 Inlägg
10 januari 2007
Nej det SKA det inte....däremot kan det knacka men det är knappast den halfulla oljemängdens fel.
Motorns oljevolym är anpassad efter motorns konstruktion (sughöjd på oljesugröret osv) så att bilen skall fungera lika bra oavsett vart nivån ligger bara det ligger mellan min/max.

Det är inte "spridartick" du hör då?
De ger ifrån sig ett visst ljud vilket är fullt normalt.

Edit: seg på tangenterna som vanligt.....
Senast redigerat av jonTe (10 januari 2007)

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
jo, de vet jag, fick den tanken precis om  spridarna, men volvo e väl  såna  har man hört, kanske försvinner helt med ny olja o filter, lr till o med 1l påfyllning:) alltid  skönt att va påden säkra sidan, e ju lite trist o plocka av toppen o grejja:)

tack för svar:d

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 januari 2007
om hydrallyftarna är lite slitna kan det börja ticka i vissa motorer när oljan börjar nära mig nedre strecket..  men forsätter det efter du fyllt upp till sträcket helt igen så gör ett oljebyte och kolla fall det kvarstår..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

40 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
japp, har tänkt på en grejj, ska det vara ett plastskydd under motorn på 850?  min e en 850se -95a? sitter nämligen inget under, och vart kan man få tag på ett sådant isåfall??

winkwinkwinkwinkwinkwink

5 710 Inlägg
10 januari 2007
myrando skrev:
om hydrallyftarna är lite slitna kan det börja ticka i vissa motorer när oljan börjar nära mig nedre strecket..

Så du menar att man skulle få sämre oljetryck för att man har lite olja i.....nu är du nu ute på cykeln en sväng....wink

MVH Jonas
..............

Sök