2787
Sök

Hur mycket pallar turbo/koppling på 9-5?

538 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Tänkte trimma bilen (saab 9-5 2.3t-99) från 170hk till 230 hk dvs steg ett, men har hört att vxllådan,turbon o kopplingen inte kommer o orka med så mkt hk! nån som vet mer om detta?

Örebroare i exil
970 Inlägg
10 januari 2007
Det ska inte vara några som helst problem för turbo, låda eller koppling. Dock kommer turbon garanterat rasa kort efter effekthöjningen om den är i dåligt skick. Men koppling och låda ska tåla effektökningen utan att protestera. Förutsatt att grejerna inte är allt för slitna förstås...

Hej FRA!

538 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Det ska inte vara några som helst problem för turbo, låda eller koppling. Dock kommer turbon garanterat rasa kort efter effekthöjningen om den är i dåligt skick. Men koppling och låda ska tåla effektökningen utan att protestera. Förutsatt att grejerna inte är allt för slitna förstås...

allt ska vara i jävligt bra skick, är väldigt noga med service och hur jag kör o så... hur e det med din?har du byt ut nåt eller e den org.?

Örebroare i exil
970 Inlägg
10 januari 2007
jag kör helt med original turbo, låda o koppling än så länge och jag har inte haft några bekymmer so far. men detta kommer snart kasseras för värre grejer smile

Hej FRA!

538 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
jag kör helt med original turbo, låda o koppling än så länge och jag har inte haft några bekymmer so far. men detta kommer snart kasseras för värre grejer smile

låter bra det! big_smile förresten hur mycket har din bil gått?hört lite om att turbon skall bytas ut vid 20 000mil lr nåt!:S

Örebroare i exil
970 Inlägg
10 januari 2007
jadu den har passerat 18 000 o lite till. men går som en klocka. turbon är utbytt på den nån gång, men vet ej när. passade på att stoppa in fingrarna och känna på lagrena när jag bytte kobran nyligen och jag blev förvånad över hur pass lite den glappade. har aldrig hört att turbon ska bytas vid nåt visst miltal. funkar den så finns det ju ingen anledning till att byta, eller hur?

Hej FRA!

538 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
jadu den har passerat 18 000 o lite till. men går som en klocka. turbon är utbytt på den nån gång, men vet ej när. passade på att stoppa in fingrarna och känna på lagrena när jag bytte kobran nyligen och jag blev förvånad över hur pass lite den glappade. har aldrig hört att turbon ska bytas vid nåt visst miltal. funkar den så finns det ju ingen anledning till att byta, eller hur?

absolut. så länge den funkar så! vet du om det är byt till nåt bättre turbo r. org.?

538 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
nån mer som vet om detta?

5 710 Inlägg
12 januari 2007
Albertoo skrev:
nån mer som vet om detta?

Om vadå?

MVH Jonas
..............

138 Inlägg
12 januari 2007
Min pappa hade en SAAB 9-5 2.0 -04 innan som han mappade. orginal var det 150 sen fick han runt 220 eller nåt liknande och de höll iaf i 3 år för sen köpte han den nya SAAB 9-5:an med etanol. Den är oxå mappad för den delen. Men för honom har det funkat felfritt. Fast alla bilar har ju varit helt nya men iaf = )
Senast redigerat av morron_soo (12 januari 2007)

Sök