Hej!
Kände att det var dags att hitta en gammal volvo igen. Letade runt lite men kom aldrig till skott. En kompis på däckverkstan berättade att hans kusin hade en volvo 945 ståendes som skulle vara i fint skick. Jag sa att den är jag sugen på, be han skicka bilder på den så kan du skicka det till mig sedan. Sagt och gjort så fick jag bilderna och jag blev ännu mer sugen på att åka o kolla på den. Det blev köp. Bilen var avställd samt obesiktad, skitsamma tänkte jag det får bli ett projekt. Jag köpte den och slängde i ett batteri och körde hem den.
Information:
B230FB
531 topp
VX3
Slungdiff
47.300Mil på mätaren
Manuell m47
Målet med bilen är att fixa i ordning den med original styling.
Det som är gjort:
Montera volvo original vinge (X)
Blått pennfack (X)
Montera snowcap (X)
V90 torkararm (X)
Montera långa bakluckehandtaget (X)
Extraljus på volvo original fäste ()
Byta skivor samt belägg bak (X)
Ny tuta (X)
Byta avgassystem (X)
Stänkskydd x4 (x)
Beställa hem nya bromsok runt om (X)
Projekt som skall göras:
1.Byta höger fram samt bakdörr till rostfria. (bytt)
2.Lacka om höger bakskärm pågrund av klarlacksläpp.
3.Lackera om huven.
4. Slipa och fixa till inneskärmtanter plus lack bak.
5. Nya bromsok runt om. (bytt runt om)
6. Sänkningssats fram och bak (bak fixat)
7. Slipa och lacka skärmkanter fram.
8. Ta ner framvagnsbalken och byta den mot en rostfri.
9. Byta olja i bakaxeln.
10. Ny sotningssats.
Tanken är att göra så mycket som möjligt med bilen under en längre tid. Ta ner och blästra och måla upp så mycket delar som går. I framtiden skall jag köpa en ny motor till bilen vilket kommer bestå av en B230FK och sedan montera i 531 topp samt eventuellt en M90H låda med vassare koppling och större turbo så jag får runt 200 hästar, inte för att sladda och bränna gummi utan att få en vettig bil som går fint. När bilen är i rätt årsmodell och man har möjlighet till att registreringsbesikta bilen med motorn så känns det lönt eftersom det höjer värdet både för mig och marknaden.
Vi börjar där
Bild när jag precis kom hem med den.
Hittade en vinge i exakt samma kulör som bilen, hade sjukt mycket tur.
V90 torkarkåpa inhandlad.
Bakluckehandtag inhandlat också
Snowcap som jag fixade till tidigare. Var rollat med tre lager i olika färger så jag fick slipa ner det ocks göra om det så det blev lite bättre
Liten bild på hur den ser ut under. Originallack kvar under tectylen. fantastiskt.
Tanken är väl att jag skall göra en liknande kopia på min gamla bil.
Före:
Efter:
Kommer uppdatera lite då och då. Inget jag kommer hålla på med dagligen utan det får ta den tid det tar
Ha det gott