NOVMBER 2017 Kommit över en mängd info om vinklar - och inte hittat EN som ALLA håller med om... However... jag testar en del och gör det som funkar för MIN JEEP utan vibrationer...
Jämförelsen är inledningsvis före och efter bladfjäderbyte.
Tog mig tid att mäta, filma under bilen vid körning och kolla alla knutar innan, som då var helt vibrationsfri. (förutom en axle-wrap pga slöa bladfjädrar)
Grader i lutning och grader på kors-vinklar mätades. Jag hade ca 6 graders korsvinkel på främre o bakre single-joint på bakre kardan. Bakaxeln var shimsad för att "tippa" uppåt mot F-lådan. Det jag konstaterar, är att det funkade för att korsvinklarna var lika stora. Trots att några säger att kors aldrig får vinkla mer än 2-3 grader... Jag tolkar att SKILLNADEN inte får vara mer än 2-3 grader på samma lina.
Höjning angedd vi köp var 4,5". F-lådans splines var separerad nån cm från kardan.
Men det funkade... En serie av indicier löste detta... Bilden lutade så mkt bakåt pga dåliga bladfjädrar att tom f-lådan lutade bakåt. Därav 6 graders lutning på den... Men den låga bakdelen funkar ju inte i skogen...
NU står jag med helt andra vinklar efter bladfjäderhöjning: (VÄNTAT)
F-lådan har "rätat upp sig" o lutar endast några grader nu, vilket gör "fallet" på kardan är större (ca 20 grader med höjningen) och pinjongen står stabilt kvar på sina grader (det utan shims denna gång - tack vare boomerangshackel) Detta scenario skapar vibrationer big time! Dessutom är "slippen" för kort i kardan o kan ramla av rent av.
Så nu blir det att bygga om till CV-shaft och SYE (hack 'n' tap)