3533
Sök

Hona cylinderloppen b230ft

41 Inlägg
19 november 2017
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har skruvat isär motorn nu och kolvarna ligger lösa och jag väntar på att få hem nya kolvringarna till nästa vecka. Men först måste jag hona cylinderloppen och jag undrar Vsd jag behöver för material så som vilka stenar och vad ska man ha för medel? dessutom vet jag inte hur jag ska tillväga under själva behandlingen alltså vilket tryck jag ska ställa in på honingsverktyget hur mycket jag ska Arbeta på varje cylinder.. Cylinderloppen är ganska lena. Vad kan gå fel? Och vad ska jag se mig för? Samt hur ska jag göra kring  det jag nämnde ovan.?

291 Inlägg
19 november 2017
#2
När du pumpar upp och ned med borrmaskien gör det inte för långsamt(Det går fortare än vad man tror) och kör inte för högt varvtal på borrmaskinen då blir "Reporna för "vågräta". det ska synas reporna är  "Kryssade". En viktig sak är att få bort vändkanten eller iallafall runda av den. honingsverktyg finns på biltema Det finns honings olja men vanlig motor olja funkar fint att ha i cylinder loppet. när du honat klart i en cylinder stanna inte borrmaskinen och dra ut honen utan stanna pressa ihop och dra ut så du inte göra några Lodräta repor. finns många tutorials på youtube som du kan kolla in också alltid bra med flera källor. MVH

7 454 Inlägg
19 november 2017
#3
Har du vändkanter längst upp måste du ta bort dem först = innan du honar.
Vändkanter brukar man avlägsna med skavstål.
Om du inte tar bort vändkanterna riskerar du att de nya kolvringarna skadas.
Glöm inte att skölja mycket då du honar.

41 Inlägg
20 november 2017
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Har du vändkanter längst upp måste du ta bort dem först = innan du honar.
Vändkanter brukar man avlägsna med skavstål.
Om du inte tar bort vändkanterna riskerar du att de nya kolvringarna skadas.
Glöm inte att skölja mycket då du honar.

Det är många som säger olika nu. Du säger att man ska ta bort vändkanterna först med skavstål och sen börja hona hela loppet... har hört även att vändkanterna försvinner under honings behandlingen

7 454 Inlägg
21 november 2017
#5
Moheisenjr7 skrev:
torsen skrev:
Har du vändkanter längst upp måste du ta bort dem först = innan du honar.
Vändkanter brukar man avlägsna med skavstål.
Om du inte tar bort vändkanterna riskerar du att de nya kolvringarna skadas.
Glöm inte att skölja mycket då du honar.

Det är många som säger olika nu. Du säger att man ska ta bort vändkanterna först med skavstål och sen börja hona hela loppet... har hört även att vändkanterna försvinner under honings behandlingen

Om du inte tror mig så kan du ju prova med att ta bort vändkanterna med skavstål och hona, och därefter endast hona så märker du skillnad i tidsåtgång.
Härutöver riskerar du att vidga cylinderloppen föööör mycket, eftersom stenarna inte bara bearbetar vändkanterna, utan även loppen nedanför.
Men du gör som du vill - det är din motor.

291 Inlägg
21 november 2017
#6
när jag hona försvann vändkanten lätt med honen men skavstål kanske är det som gäller om vändkanterna är grövre

7 454 Inlägg
22 november 2017
#7
jompazx skrev:
när jag hona försvann vändkanten lätt med honen men skavstål kanske är det som gäller om vändkanterna är grövre

Så menade jag.


Sök