3868
Sök

"Komplett ifylld servicebok" - vad gäller

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 december 2017
cyberk2 skrev:
Beror väl ändå på bilens värde. Köper jag en 10 år gammal bil gör jag alla servisar själv och även alla reparationer. En nyare bil får verkstan serva. När alla garantier gått ut och värdet sjunkit så finns det ingen anledning att slösa pengar typ. Bättre att köpa bra reservdelar

Detdär ovan skrivna tyckte jag om!
Vad fasen ska man med en massa papper till när man har en gammal bil..
Onödigt extra arbete om man ska behålla kärran..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Cupra_
3 december 2017
Håller med ovan.. En ny (max 3-4år gammal) bil servar jag på verkstad just för garanti m.m. men en äldre eller en som gått över 12k servar/lagar jag själv i den mån jag kan. Märkesverkstaden är inte alltid så jäkla duktiga på att göra allt rätt heller är min erfarenhet.. Det ska gå så himla fort för dem så en hel del saker missas/slarvas med..

7 397 Inlägg
4 december 2017
Min erfarenhet är att när man köper en ny bi,l och lämnar en 2 till 5 år gammal bil som man är förste ägare på, så bryr sig bilhandlaren inte om att kolla fysisk eller "data"-servicebok/häfte.
Alla nycklar (5 till vissa Mercedes) bryr sig de flesta bilhandlare om att kolla.
Servicekorten eller hamnbesiktningsdokumenten samt "plåtbrickan"(som är bilens verkliga ID vid reservdelköp) är det få som frågar efter.
Hamnbesiktningsdokumentet följer alla nya bilar från t ex  Sydhamnen i Södertälje.
Visar om bilen transportskadats, vilket är mycket vanligt, och hur skadan justerats.
Ska man alltid begära då man köper ny importerad bil.
Servicekorten för Mercedes är 4-sidiga och upptar de flesta delarna/detaljerna såsom hjullager, för att ta ett exempel, m fl saker.

Till syvende och sist så behöver en "välservad bil med komplett bok" inte vara bättre med tanke på slarvet/fusket på märkesverkstäder - snarare tvärt om.
"Gröna punkten" ger jag inte ett ruttet lingon för.

4 130 Inlägg
4 december 2017
Alltig är relativt
en billig bil tex. Daihatsu   så frågar bilhandlaren om den är servad
men är det en Ferrari så vill man har mer uttömmande information och historik
Senast redigerat av spillolja (4 december 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Sök