3114
Sök

Beslut om dieseln? Bara trams?

9 Inlägg
22 november 2017
Trådstartare
#21
Köper du en Euro6 klassad diesel är det lugnt, förbudet inom Gamla stan i Stockholm kommer först 2020

Är Euro 5 klassad jag kikar på, och jag är så långt från gamla stan man kan komma big_smile skatten är väl lite svårare att undvika

6 632 Inlägg
22 november 2017
#22
LuddeAlajarvi skrev:
Köper du en Euro6 klassad diesel är det lugnt, förbudet inom Gamla stan i Stockholm kommer först 2020

Är Euro 5 klassad jag kikar på, och jag är så långt från gamla stan man kan komma big_smile skatten är väl lite svårare att undvika

Är väl inte så farlig skatt idag? Tror till och med att jag fick skatteavdrag när jag bodde i norr. Min gamla diesel var Euro4 och skatten låg på 3600 per år. Inte farligt dyrt men finns ju billigare bilar att åka i.

De/Dem

2 638 Inlägg
23 november 2017
#23
Du kan nog vara lugn med ditt dieselköp, man kommer ej kunna förbjuda och byta ut alla dieselbilar i en handvändning.

Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

5 686 Inlägg
23 november 2017
#24
xXSammy skrev:
LuddeAlajarvi skrev:
Köper du en Euro6 klassad diesel är det lugnt, förbudet inom Gamla stan i Stockholm kommer först 2020

Är Euro 5 klassad jag kikar på, och jag är så långt från gamla stan man kan komma big_smile skatten är väl lite svårare att undvika

Är väl inte så farlig skatt idag? Tror till och med att jag fick skatteavdrag när jag bodde i norr. Min gamla diesel var Euro4 och skatten låg på 3600 per år. Inte farligt dyrt men finns ju billigare bilar att åka i.

De flesta kommuner här uppe i norr har glesbygdsavdrag på fordonsskatten.
Dock är det ju bara en fis i rymden då avdraget endast är 384kr/år.
För personbilar klass I som hör hemma i vissa glesbygdskommuner ska fordonsskatt tas ut endast till den del fordonsskatten för ett skatteår överstiger 384 kr (2 kap.11 § VSL). Avdrag görs med 384 kr när fordonsskatten påförs för ett skatteår och med 128 kr när skatten påförs för en skatteperiod. En personbil anses höra hemma i den kommun där den skattskyldige har sin adress enligt vägtrafikregistret när skattskyldigheten avgörs enligt 5 kap. 2 § VSL. Berättigad till avdraget är den som är ägare till en bil som hör hemma i någon av de kommuner som anges i bilaga 1 till VSL.

Norrbottens län: Arjeplogs, Arvidsjaurs, Gällivare, Haparanda, Jokkmokks, Kalix, Kiruna, Pajala, Älvsbyns, Överkalix och Övertorneå kommuner. Västerbottens län: Bjurholms, Dorotea, Lycksele, Malå, Norsjö, Sorsele, Storumans, Vilhelmina, Vindelns, Vännäs och Åsele kommuner. Jämtlands län: Bergs, Bräcke, Härjedalens, Krokoms, Ragunda, Strömsunds och Åre kommuner. Västernorrlands län: Sollefteå och Ånge kommuner. Gävleborgs län: Ljusdals kommun. Dalarnas län: Malung-Sälens, Vansbro och Älvdalens kommuner. Värmlands län: Torsby kommun. Förordning (2007:1391).


9 Inlägg
23 november 2017
Trådstartare
#25
-Akerfeldt- skrev:
Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

Make sense faktiskt, är väl inget som sker direkt så.

Muttley
23 november 2017
#26
-Akerfeldt- skrev:
Du kan nog vara lugn med ditt dieselköp, man kommer ej kunna förbjuda och byta ut alla dieselbilar i en handvändning.

Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

2030 är preliminära målet att vara helt utan fossilbilar,  alltså tillverkning.  Sen kommer ju bensin och diesel fasas ut naturligt om inga bra nyheter sker som får de att gå snabbare.

Evildan
23 november 2017
#27
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Du kan nog vara lugn med ditt dieselköp, man kommer ej kunna förbjuda och byta ut alla dieselbilar i en handvändning.

Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

2030 är preliminära målet att vara helt utan fossilbilar,  alltså tillverkning.  Sen kommer ju bensin och diesel fasas ut naturligt om inga bra nyheter sker som får de att gå snabbare.

Det är närapå 12 år kvar, då är folkvagnen TS funderar på att köpa skrotad för länge sedan. wink
Jag tror att andrahandsvärdet och även tredjehandsvärdet osv kommer vandra likt ett otjudrat bojsänke i Marianergraven på dieselbilar inom en snar framtid.

Muttley
23 november 2017
#28
Evildan skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Du kan nog vara lugn med ditt dieselköp, man kommer ej kunna förbjuda och byta ut alla dieselbilar i en handvändning.

Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

2030 är preliminära målet att vara helt utan fossilbilar,  alltså tillverkning.  Sen kommer ju bensin och diesel fasas ut naturligt om inga bra nyheter sker som får de att gå snabbare.

Det är närapå 12 år kvar, då är folkvagnen TS funderar på att köpa skrotad för länge sedan. wink
Jag tror att andrahandsvärdet och även tredjehandsvärdet osv kommer vandra likt ett otjudrat bojsänke i Marianergraven på dieselbilar inom en snar framtid.

Ja en passat hade jag personligen inte gett mycket för.   Inom ett par år är de inte värda mycket smile   Folk har blivit mer medvetna i Sverige idag. 

Jag kommer mest troligt behålla min diesel så långt jag kan smile   Eller om någon vill betala bra med pengar för den när jag köpt ny så får de gärna ta den.   Men de blir inga fler alls av dem.

2 638 Inlägg
24 november 2017
#29
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Du kan nog vara lugn med ditt dieselköp, man kommer ej kunna förbjuda och byta ut alla dieselbilar i en handvändning.

Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

2030 är preliminära målet att vara helt utan fossilbilar,  alltså tillverkning.  Sen kommer ju bensin och diesel fasas ut naturligt om inga bra nyheter sker som får de att gå snabbare.

Läste att Sverige skulle vara i framkant och nå fossilfritt före alla andra länder i världen och därmed satt upp 2030 som ett mål, har för mig att det var 2050 det har diskuteras om förut i världen. Men oavsett vilket så om man köper en diesel i dagens läge kommer man kunna köra den många år framöver. Antagligen kommer det vara billigare att betala den eventuella dyrare skatt som kommer på dieseln än att byta bil till något miljövänligare när TS haft sin passat i 5år 2022.

Muttley
24 november 2017
#30
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Du kan nog vara lugn med ditt dieselköp, man kommer ej kunna förbjuda och byta ut alla dieselbilar i en handvändning.

Första steget blir förbud i vissa delar av Stockholm som det pratas om redan nu, sen kommer flera större städer införa detta förbud. Tidsplanen tills det är ett förbud för bensin/diesel som ej uppfyller kraven som gäller i hela Sverige kommer nog dröja, för att undvika totalt krasch rent ekonomiskt. 

Kikade faktiskt lite på miljövänligare alternativ när jag beställde ny bil för någon vecka sen, men när det inte fanns något vettigt alternativ som passade mina krav fick det bli en till diesel.

2030 är preliminära målet att vara helt utan fossilbilar,  alltså tillverkning.  Sen kommer ju bensin och diesel fasas ut naturligt om inga bra nyheter sker som får de att gå snabbare.

Läste att Sverige skulle vara i framkant och nå fossilfritt före alla andra länder i världen och därmed satt upp 2030 som ett mål, har för mig att det var 2050 det har diskuteras om förut i världen. Men oavsett vilket så om man köper en diesel i dagens läge kommer man kunna köra den många år framöver. Antagligen kommer det vara billigare att betala den eventuella dyrare skatt som kommer på dieseln än att byta bil till något miljövänligare när TS haft sin passat i 5år 2022.

De kommer gå fortare än så, Tyskland och Frankrike är med inne på 2030. Så 2050 känns som för lång tid.

Sen beror de ju på hur hög skatt,  en passat är väl inte så snål?   Man får köra bra många mil per år för att det ens ska löna sig i mitt tycke.   Om man köper en riktig snåldiesel som jag gjorde så spar man pengar wink

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 november 2017
#31
köp en cykel, då spar man pengar ! blir även billigare än att gå i längden då skorna inte slits lika mycket

ska ts inte in och steka i gamla stan så kan han med lugnet i behåll köpa en nyare diesel


Muttley
24 november 2017
#32
SportPilot skrev:
köp en cykel, då spar man pengar ! blir även billigare än att gå i längden då skorna inte slits lika mycket

ska ts inte in och steka i gamla stan så kan han med lugnet i behåll köpa en nyare diesel

Säg icke det.  Jag är en a de som förbrukar skor löjligt mycket.  Så jag har ett par åka till jobbet och göra allt möjligt skit skor, av märke.
Mitt rekord på att slita upp skor ett år var 15 par, och de var då jag körde taxi :p   
Köpte ett par snordyra till träning i hopp om att de överlevde länge. Men de är också sönder efter ett par månader.   
Fattar inte varför smile

Evildan
24 november 2017
#33
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
köp en cykel, då spar man pengar ! blir även billigare än att gå i längden då skorna inte slits lika mycket

ska ts inte in och steka i gamla stan så kan han med lugnet i behåll köpa en nyare diesel

Säg icke det.  Jag är en a de som förbrukar skor löjligt mycket.  Så jag har ett par åka till jobbet och göra allt möjligt skit skor, av märke.
Mitt rekord på att slita upp skor ett år var 15 par, och de var då jag körde taxi :p   
Köpte ett par snordyra till träning i hopp om att de överlevde länge. Men de är också sönder efter ett par månader.   
Fattar inte varför smile

Du ska cykla, då håller tydligen pjucken.

Muttley
24 november 2017
#34
Evildan skrev:
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
köp en cykel, då spar man pengar ! blir även billigare än att gå i längden då skorna inte slits lika mycket

ska ts inte in och steka i gamla stan så kan han med lugnet i behåll köpa en nyare diesel

Säg icke det.  Jag är en a de som förbrukar skor löjligt mycket.  Så jag har ett par åka till jobbet och göra allt möjligt skit skor, av märke.
Mitt rekord på att slita upp skor ett år var 15 par, och de var då jag körde taxi :p   
Köpte ett par snordyra till träning i hopp om att de överlevde länge. Men de är också sönder efter ett par månader.   
Fattar inte varför smile

Du ska cykla, då håller tydligen pjucken.

Ja, när jag höll på med sådant så hade jag även riktiga shimano-skor med spd, de är lika fina idag.  Jackan jag hade till cyklandet däremot höll inte när jag vurpade hela tiden i skogen.

Cykel funderar jag på, men inte just nu,  köper löpband istället så kan jag springa mig till fördärv istället.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 november 2017
#35
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:

Säg icke det.  Jag är en a de som förbrukar skor löjligt mycket.  Så jag har ett par åka till jobbet och göra allt möjligt skit skor, av märke.
Mitt rekord på att slita upp skor ett år var 15 par, och de var då jag körde taxi :p   
Köpte ett par snordyra till träning i hopp om att de överlevde länge. Men de är också sönder efter ett par månader.   
Fattar inte varför smile

Du ska cykla, då håller tydligen pjucken.

Ja, när jag höll på med sådant så hade jag även riktiga shimano-skor med spd, de är lika fina idag.  Jackan jag hade till cyklandet däremot höll inte när jag vurpade hela tiden i skogen.

Cykel funderar jag på, men inte just nu,  köper löpband istället så kan jag springa mig till fördärv istället.

Precis, det är spd som är grejen ! Ska skor hålla länge så ska man ha många och byta mellan de olika skorna varje dag smile Skor behöver någon dags vila mellan varven, sen ska man också använda skoblock, gärna av ceder smile


Muttley
24 november 2017
#36
SportPilot skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:

Du ska cykla, då håller tydligen pjucken.

Ja, när jag höll på med sådant så hade jag även riktiga shimano-skor med spd, de är lika fina idag.  Jackan jag hade till cyklandet däremot höll inte när jag vurpade hela tiden i skogen.

Cykel funderar jag på, men inte just nu,  köper löpband istället så kan jag springa mig till fördärv istället.

Precis, det är spd som är grejen ! Ska skor hålla länge så ska man ha många och byta mellan de olika skorna varje dag smile Skor behöver någon dags vila mellan varven, sen ska man också använda skoblock, gärna av ceder smile

Jo de är ju sant att de behöver det.  Därför har jag ju då helgskor, de där slit släng skorna, finskor, arbetsskor, gymskor och löpskor smile   
Arbetsskorna håller iallafall ett år med ca 5 par inlägg.

1 271 Inlägg
24 november 2017
#37
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
Muttley skrev:

Ja, när jag höll på med sådant så hade jag även riktiga shimano-skor med spd, de är lika fina idag.  Jackan jag hade till cyklandet däremot höll inte när jag vurpade hela tiden i skogen.

Cykel funderar jag på, men inte just nu,  köper löpband istället så kan jag springa mig till fördärv istället.

Precis, det är spd som är grejen ! Ska skor hålla länge så ska man ha många och byta mellan de olika skorna varje dag smile Skor behöver någon dags vila mellan varven, sen ska man också använda skoblock, gärna av ceder smile

Jo de är ju sant att de behöver det.  Därför har jag ju då helgskor, de där slit släng skorna, finskor, arbetsskor, gymskor och löpskor smile   
Arbetsskorna håller iallafall ett år med ca 5 par inlägg.

Jag gillar också finskor. Och ryskor. Norskor är också härliga 😁

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
24 november 2017
#38
Soulman skrev:
Muttley skrev:
SportPilot skrev:

Precis, det är spd som är grejen ! Ska skor hålla länge så ska man ha många och byta mellan de olika skorna varje dag smile Skor behöver någon dags vila mellan varven, sen ska man också använda skoblock, gärna av ceder smile

Jo de är ju sant att de behöver det.  Därför har jag ju då helgskor, de där slit släng skorna, finskor, arbetsskor, gymskor och löpskor smile   
Arbetsskorna håller iallafall ett år med ca 5 par inlägg.

Jag gillar också finskor. Och ryskor. Norskor är också härliga 😁

Men du undviker att bruka skoblock då?
Polskor brukar vara enkla att få kontakt med, mycket energi förmedlas liksssm.

5 111 Inlägg
24 november 2017
#39
Muttley skrev:
LuddeAlajarvi skrev:
Dieselbilen är utdöende i Europa förutspår jag, speciellt efter Dieselgate.
Jag hoppas på rejäla straffskatter för dom skitgrisarna så att jag som sölänning får renare luft både här nere och när jag åker upp till Norrland för en pittoresk semester.

Skulle väl inte direkt förneka att dieseln inte är skadlig. Men här uppe har den inte lika påfrestande om jag säger så.

Känns bara som med all politik, det som funkar där nere är inte alltid optimalt här uppe.

Bensin, diesel, kol är lika optimalt där uppe som här nere i södraste länet.  Det ni bör tänka på mer är motorvärmare.

Mmm...visst....det är ju inte en grej som sitter på var och varannan bil här och används för jämnan...att jag uppfattat det som det är nog bara pga. någon gammal hallucination som sitter kvar efter en överdos dålig kyckling hösten 1991....eller något.


Muttley
24 november 2017
#40
Knugcab skrev:
Muttley skrev:
LuddeAlajarvi skrev:

Skulle väl inte direkt förneka att dieseln inte är skadlig. Men här uppe har den inte lika påfrestande om jag säger så.

Känns bara som med all politik, det som funkar där nere är inte alltid optimalt här uppe.

Bensin, diesel, kol är lika optimalt där uppe som här nere i södraste länet.  Det ni bör tänka på mer är motorvärmare.

Mmm...visst....det är ju inte en grej som sitter på var och varannan bil här och används för jämnan...att jag uppfattat det som det är nog bara pga. någon gammal hallucination som sitter kvar efter en överdos dålig kyckling hösten 1991....eller något.

Så bensin funkar uruselt i de snöigare landskapen ?   
Eller uppfattar jag dig väldigt fel ?  Förvisso trött denne fredag men kan du förtydliga dig lite smile

Diesel är inte ett måste uppe i ingenstans.


Sök