3738
Sök

Byta kylarvätska

Muttley
6 december 2017
#21
spillolja skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:

Vad vill du få fram med länken?

Han vill säga emot sig själv. Genom att visa att den inte är universal?  big_smile  Alltså inte till Ts specifika bil.

Användningsområde
Glykol 774 J är en etylenbaserad OEM-godkänd kylarglykol av hög kvalitet för moderna diesel- och bensinmotorers kylsystem. Ger ett effektivt och långtidsverkande skydd mot frost, korrosion, kalkavlagringar och överhettning. Föreskrives under beteckningen G13 till bl a VW, Audi, Skoda och Seat modellprogram.
Produktfakta
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet. Följ biltillverkarens anvisningar vid byte och påfyllning. Fri från nitriter, aminer och fosfater. Inhibitorpaket baserat på OAT + silikat. Färg: Ljust röd/violett.


Det står att den är blandbar med andra glykoler, att den är godkänd av VAG innebär inte att den är oanvändbar i andra åk, vore konstig om en motor specifikt är konstruerad att inte tåla en viss kylarvätska

skulle vara heltokigt om en allbilverkstad skulle behöva ha fler sorter än 1 ev2 på hyllan (den finns ofärgad glykol att hälla i äldre fordon som har den Blå/gröna versionen så det inte blir brun till färgen )

numera är den röda varianten blandbar med den äldre Blå/Gröna, dom första Röda varianterna lämpar sig inte att blanda med tidigare varianter

att jag föreslog den nämda lahegaprodukter är att den är överlägsen med många produkter på marknaden då den uppfyller G13-kraven med bakåtkompabilitet med tidigare varianter

smile

Men så står de ju inte utan det står ;
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet.
Står ju även att man SKA följa biltillverkarens anvisningar.  Om, (OM) det blir ett rejält fel för att du inte häller i bilen vad tillverkaren rekommenderar så får du ju ta konsekvenserna.
Då bör man inte blanda den med andra kvalitér. 

Om jag skulle lämna in min bil så räknar jag med att de använder produkter avsedda för bilen, och inte bara tar något.  Man måste vara på säkra sidan.

1 354 Inlägg
6 december 2017
#22
Man kan blanda VISSA glykoler. Detta har diskuterats otaligt många gånger på i princip alla motorcommunityn tongue Men vissa ska inte blandas, när jag själv hivade i första bästa i min bil vart jag osäker och frågade meken på Volvo som sa "Bilarna klarar den lilla mängden. Men den röda som innehåller (vad det nu hette) ska man inte blanda med den vätskan vi häller i bilarna här på bilia" med svansen mellan benen var det bara att tappa ur allt och hälla i rätt vätska för just min bil.

Postar en bra tråd om vilka vätskor som tål att blandas.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Senast redigerat av Mack855 (6 december 2017)

Evildan
6 december 2017
#23
Mack855 skrev:
Man kan blanda VISSA glykoler. Detta har diskuterats otaligt många gånger på i princip alla motorcommunityn tongue Men vissa ska inte blandas, när jag själv hivade i första bästa i min bil vart jag osäker och frågade meken på Volvo som sa "Bilarna klarar den lilla mängden. Men den röda som innehåller (vad det nu hette) ska man inte blanda med den vätskan vi häller i bilarna här på bilia" med svansen mellan benen var det bara att tappa ur allt och hälla i rätt vätska för just min bil.

Postar en bra tråd om vilka vätskor som tål att blandas.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Finns en bra, till viss del korrekt informativ, tråd på gorg också. wink

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 33&p=1

1 354 Inlägg
6 december 2017
#24
Evildan skrev:
Mack855 skrev:
Man kan blanda VISSA glykoler. Detta har diskuterats otaligt många gånger på i princip alla motorcommunityn tongue Men vissa ska inte blandas, när jag själv hivade i första bästa i min bil vart jag osäker och frågade meken på Volvo som sa "Bilarna klarar den lilla mängden. Men den röda som innehåller (vad det nu hette) ska man inte blanda med den vätskan vi häller i bilarna här på bilia" med svansen mellan benen var det bara att tappa ur allt och hälla i rätt vätska för just min bil.

Postar en bra tråd om vilka vätskor som tål att blandas.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Finns en bra, till viss del korrekt informativ, tråd på gorg också. wink

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 33&p=1

Tacktack jag letade också upp den igen för att få tag på länken jag postade då också lol

4 130 Inlägg
6 december 2017
#25
Om man gå till  valvolines oljeguide och söker på en Prius 2010
så får man fram denna kylvästskesort:
http://www.valvolineeurope.com/english/ … freeze/cid(6033)/maxlife_coolant_af_50/50_rtu
med massor av godkännade bla.  Just  G11,G12xx, G13  samt måånga andra godkännaden
läser man på  så är den för alla material och motorer

så det är bara att ösa och blanda friskt

smile
Senast redigerat av spillolja (6 december 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
7 december 2017
#26
spillolja skrev:
Om man gå till  valvolines oljeguide och söker på en Prius 2010
så får man fram denna kylvästskesort:
http://www.valvolineeurope.com/english/ … freeze/cid(6033)/maxlife_coolant_af_50/50_rtu
med massor av godkännade bla.  Just  G11,G12xx, G13  samt måånga andra godkännaden
läser man på  så är den för alla material och motorer

så det är bara att ösa och blanda friskt

smile

Jo och biltema rekommenderar bla en turbomössa till min Prius.

Eftersom du förmodligen inte läst länken om glykoler och dess skillnader då du fortsätter att anse att det går bra att blanda hej vilt precis som många andra lekmän gjort i andra trådar så lägger jag in länken plus en del av all information som finns på sidan.
Läs detta nu.

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

"Kan Jag Blanda X Med Y?
Det är naturligtvis omöjligt att göra en komplett lista över vad som är blandbart med vad. Däremot är följande rekommendationer lämpliga att följa om man är osäker.
   • Du bör inte blanda IAT-PG och IAT-EG.
   • Du kan blanda olika IAT-PG fabrikat
     (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
   • Du kan blanda olika IAT-EG fabrikat
     (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
   • Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.
   • Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.
   • Det går oftast att blanda olika Si-OAT fabrikat.
   • Blanda aldrig huvudgrupperna IAT och OAT
     (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).
   • Blanda aldrig undergrupperna OAT, HOAT eller Si-OAT
     (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla)."

1 705 Inlägg
7 december 2017
#27
spillolja skrev:
Om man gå till  valvolines oljeguide och söker på en Prius 2010
så får man fram denna kylvästskesort:
http://www.valvolineeurope.com/english/ … freeze/cid(6033)/maxlife_coolant_af_50/50_rtu
med massor av godkännade bla.  Just  G11,G12xx, G13  samt måånga andra godkännaden
läser man på  så är den för alla material och motorer

så det är bara att ösa och blanda friskt

smile

Men nu bytte du ju helt plötsligt glykol? Nyss var det en Lahega med G13 klassning vi pratade om.


1 705 Inlägg
7 december 2017
#28
spillolja skrev:
Det står att den är blandbar med andra glykoler, att den är godkänd av VAG innebär inte att den är oanvändbar i andra åk, vore konstig om en motor specifikt är konstruerad att inte tåla en viss kylarvätska

Att något är blandbart är inte detsamma som att det är lämpat för ändamålet. Arsenik blandar sig utmärkt i vatten, det betyder inte att det är lämpligt att dricka.

En motor är inte konstruerad för att inte tåla en viss kylarvätska. Däremot är dom flesta motorer konstruerade för att använda sig av en viss kylarvätska.
Det är en väldig skillnad på formuleringen där.


Evildan
7 december 2017
#29
http://www.valvolineeurope.com/english/ … egory=cars

COOLANT, SCREENWASH & ANTIFREEZE
Protection against frost and vehicle breakdown

Cooling system failure is the primary cause of a vehicle breakdown that in a lot of cases has to do with:

>>    Neglecting maintenance of the cooling system
>>    Usage of the wrong coolant or even water

Choosing the right coolant is essential to engine protection, and the complete range of premium Valvoline coolants help keep system components in top condition. Most vehicle manufacturers have particular coolant specifications and recommend different coolant technologies, including organic acid technology (OAT ) or hybrid organic acid technology (HOAT). In addition to meeting these approved technologies, Valvoline coolants offer additional benefits so you can be sure of the best protection available.

Kortfattat på svenska: Valvoline anser att det är viktigt att använda rätt kylarvätska till rätt bil.

Om det endast behövs 1-2 olika så är det lite märkligt att det finns så många olika kvalitéer och typer av ej blandningsbara tillsatser i etylenglykolen.

Vidare nämns inte Toyota alls när det kommer till den nya kylarvätskan som likt en kanin drogs ur en trollkarls hatt.

Länk till kylarvätskan där rekommendationen står att läsa som pdf.
http://www.valvolineeurope.com/english/ … freeze/cid(6033)/maxlife_coolant_af_50/50_rtu?category=cars

Evildan
7 december 2017
#30
https://az666937.vo.msecnd.net/32/c2e06ca3-a515-4500-9a7b-e57bd4175f5a.jpg?maxwidth=700

Den här ska enligt autoexpertens sökmotor passa utmärkt i en Prius 2010.
Jag lutar mig förnöjt tillbaka och tar en kaka till.

4 130 Inlägg
7 december 2017
#31
Jag får vid sök på eder kärra förutom den av er avbildade sorten även upp måånga med 774F klassning  som motsvarar G12+  föregångare till G13/774J som ska vara fullt blandbara med varandra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
7 december 2017
#32
spillolja skrev:
Jag får vid sök på eder kärra förutom den av er avbildade sorten även upp måånga med 774F klassning  som motsvarar G12+  föregångare till G13/774J som ska vara fullt blandbara med varandra

Jag vet att allehanda felaktiga förslag kommer upp, det är precis likadant om man söker motorolja eller transmissionsvätska. Sidan har inte många korrekta förslag där heller.
Gällande kylarvätskan så har den sidan inga korrekta förslag alls.
Den typ av innehåll som ska brukas i en modernare Toylåda finns inte i sortimentet tillika saknas det produkter för dito Hondor.
Förbaskat goda pepparkakor detta.

4 130 Inlägg
7 december 2017
#33
Som motorolja har jag en universalprodukt till mina alla bilar:
http://motorgold.de/produkte/pkw/motor- … sae-5w-40/
Växellådsolja likaså:
https://www.motor-oel-guenstig.de/searc … +GH+75W-90

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 705 Inlägg
7 december 2017
#34
spillolja skrev:
Jag får vid sök på eder kärra förutom den av er avbildade sorten även upp måånga med 774F klassning  som motsvarar G12+  föregångare till G13/774J som ska vara fullt blandbara med varandra

Du måste börja skilja på blandbara och kompatibla.
Att två glykoler är blandbara innebär bara att du kan blanda vätskorna utan att något drastiskt händer såsom att dom totalt geggar ihop.
Att dom är kompatibla innebär att dom kan användas i samma motor och uppfyller samma klassningar.
Det är två *helt* skilda saker.


Muttley
7 december 2017
#35
spillolja skrev:
Som motorolja har jag en universalprodukt till mina alla bilar:
http://motorgold.de/produkte/pkw/motor- … sae-5w-40/
Växellådsolja likaså:
https://www.motor-oel-guenstig.de/searc … +GH+75W-90

wink

Som motorolja köper jag det Renault säger.  Jag är snål som fan för att ens prova att göra fel.  För gör jag fel och häller i jättefel som Renault inte säger jag ska ha så får jag fingret om jag skulle ha garantier eller försäkringar som täcker.

På de viset ger jag dem fingret istället.
Men du har ganska gamla bilar så du har inga garantier för fem öre.
De betyder inte att man ska lura i folk att de är helt okej att hälla i allt möjligt i bilen.

Är de du som är Bosse bildoktor?

4 130 Inlägg
7 december 2017
#36
Muttley skrev:
Som motorolja köper jag det Renault säger.  Jag är snål som fan för att ens prova att göra fel.  För gör jag fel och häller i jättefel som Renault inte säger jag ska ha så får jag fingret om jag skulle ha garantier eller försäkringar som täcker.

På de viset ger jag dem fingret istället.
Men du har ganska gamla bilar så du har inga garantier för fem öre.
De betyder inte att man ska lura i folk att de är helt okej att hälla i allt möjligt i bilen.

Är de du som är Bosse bildoktor?

Vad säger Renault ?  har du själv en Renault ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
7 december 2017
#37
spillolja skrev:
Muttley skrev:
Som motorolja köper jag det Renault säger.  Jag är snål som fan för att ens prova att göra fel.  För gör jag fel och häller i jättefel som Renault inte säger jag ska ha så får jag fingret om jag skulle ha garantier eller försäkringar som täcker.

På de viset ger jag dem fingret istället.
Men du har ganska gamla bilar så du har inga garantier för fem öre.
De betyder inte att man ska lura i folk att de är helt okej att hälla i allt möjligt i bilen.

Är de du som är Bosse bildoktor?

Vad säger Renault ?  har du själv en Renault ?

Ja jag har en Renault.  Vad de säger vet jag inte ännu då jag inte har haft behov av att byta ännu. Men då kollar jag givetvis vad de säger att jag ska ha.
Precis som när man körde taxi så slängde vi endast i oljor och vätskor som volvo sa att vi skulle ha.  De köpte vi just på volvo.

4 130 Inlägg
7 december 2017
#38
Borde stå i instruktionboken vilken kvalitetsnivå som ska användas
Senast redigerat av spillolja (7 december 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
7 december 2017
#39
spillolja skrev:
Borde stå i instruktionboken vilken kvalitetsnivå som ska användas

Ska stå i underhållshäfte står det.  De finnes ej vad jag kan hitta.  Men de kostar inget att ringa till sin närmaste verkstad.

Evildan
7 december 2017
#40
spillolja skrev:
Som motorolja har jag en universalprodukt till mina alla bilar:
http://motorgold.de/produkte/pkw/motor- … sae-5w-40/
Växellådsolja likaså:
https://www.motor-oel-guenstig.de/searc … +GH+75W-90

wink

Den motoroljan får inte användas i Prius av många andra bilar som har andra "högre" klassningar än så.
Dessutom är den viskositeten fel för Priusen.


Sök