Evildan skrev:
Fast allt det där är viskositeter, det som är viktigt är klassningen.
Bägge ting är viktiga men klassningen är givetvis viktigast för att säkerställa kvalitén på oljan.
Klassningarna är däremot inte ens angivna vid Autoexpertens rekommendationer vilket gör mig ännu mera skeptisk till deras sida.
Används en 10-olja ökar bränsleförbrukningen något samt motorn blir något tyngre att starta, förvisso har bilen en startmotor på 82hk till 1.8 liter så orkar gör den ijenkligen, men det går tyngre likväl och bränslemotorn startas ganska många gånger under normal körning samt strömmen är vi Priusförare rädda om.
Det finns måånga parametrar att beakta, 10W-40 olja finns som regel som mineral och syntetförstärkt
en 10W-40 delsyntet jämfört med en 5W-40 "fusksyntet/hydrocrackad" etc. så är skillnaderna mycket små, när motorn är ljummen eller varmare har det ingen praktisk betydelse
Har på golfen i början kört med 0W-40 olja (Aral supertronic) men övergått till den nämda 5W-40 oljan, det är en mycket liten skillnad vid vid kallstarten, men när motorn är varm är det ingen skillnad på gången, möjligen lite mer oväsen då araloljan har en lite lägre varmviskoitet (ca 12,8 istället för 14,3)
den om igentligen skulle se skillnaderna på oljorna är någon mekaniker på en allbilverkstad som se mönstret när det kommer in motorer som måste åtgärdas
Pratade med en bilmek för måånga år sedan som fått in motorer med slitna kamaxlar, och då frågade han vad bilägarna vad för olja dom kört på och svaret var oftast 10W-30, OK, Tapp (en billig olja som såldes hos ICA-maxi gjord på renad spillolja 4 literdunk 49:90), Många bönder kör just 10W-30 i sina traktorer vilket har ett lågt literpris om den köps på fat