Mycket om kylarvätskor och vad man inte ska använda men hur många häller sedan i vanligt kranvatten? Själv använder jag bara kranvatten i spolarbehållaren
Hej! Varför 0W-30 olja? Då är det ju bättre med en olja som klarar 0W-40...eftersom en sån olja klarar högre temperaturer.
Va? Det finns ingenting som säger att en 0w-40 klarar högre temperaturer än en 0w-30. Återigen, och jag vet inte för vilken gång i ordningen i den här tråden, siffrorna anger oljans viskositet! Inget annat!
ja och första siffran anger kallegenskaperna och andra siffran anger varmegenskaperna vilket gör att en 0wX är mer lättflytande vid kalla temperaturer än 10wX och Xw30 har inte samma smörjande effekt osv vid höga temperaturer som Xw60
"Smörjande effekt" är inte detsamma som viskositet. Snälla, håll isär begreppen lite, det här börjar ju likna värsta trollfesten.
Siffrorna anger viskositet. Inget annat. Dom säger ingenting om oljefilm, TBN, shear eller något annat. Enbart viskositet.
Hej! Det är möjligt att smörjade effekt och viskositet inte hänger linjär ihop men " alla" vet ju om att vid höga temperarturer så är det inte bra med en olja som är för tunn, för den orkar inte upprätthålla oljefilmen mellan de glidande metallytorna. Finns ju en anledning till att racingolja har 60.
Hej! Det är möjligt att smörjade effekt och viskositet inte hänger linjär ihop men " alla" vet ju om att vid höga temperarturer så är det inte bra med en olja som är för tunn, för den orkar inte upprätthålla oljefilmen mellan de glidande metallytorna. Finns ju en anledning till att racingolja har 60.
Nej, "alla" vet inte det. Och en bra olja anpassad för ändamålet ska upprätthålla oljefilmen oavsett temperatur, annars har du valt fel olja. Det finns lättflytande oljor som håller oljefilmen i extrema temperaturer, det gäller bara att du väljer rätt olja!
Vad är "racingolja"? Jag har hållit på med motoroljor hela mitt liv men det är en standard jag inte stött på ännu. Om du menar oljor lämpliga för race så lovar jag dig att dom finns i dom flesta viskositeter dom också, helt beroende på vilken typ av race man pratar om och vilka egenskaper det kräver av oljan. Sen att biltema-pöjkarna häller 0w-60 i sjuförtin och tror att det ger dom 20 häst till och är rejsigt som fan, det betyder inte att det är sant. Mekonomen verkar också tro att det finns någon speciell "Racingolja", dom har till och med en egen kategori för det. Dock verkar dom inte hålla med om din definition att den måste vara 0w-60, för dom har allt från 0w-10 till transmissionsolja och till och med stötdämparolja i den kategorin. https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa188059sv
Hej! Jag är tacksam för att lära nytt ,så ok! En fråga? Till äldre bilar (min Audi 100 2,0E från -89 t,ex) innan VW kategorierna 500.00 , 502.00 osv inte fanns. Vad ska /bör man köra med där? För många år sedan körde jag några år med Castrol 5W-30 helsyntet och nu de senaste 20 åren har jag använt både Biltemas 5Wx40 och Q8 Formula Excell 5Wx40 bägge helsyntet.
5W-40 är en alledes utmärkt olja, själv förerdrar jag just motorgold 5W-40 en realitvt tjock olja som smörjer även vid lite hårdare drift samt ett hyggligt inköpspris, en 5-litare för 179:- hos Gekås/Ullared
5W-40 är en alledes utmärkt olja, själv förerdrar jag just motorgold 5W-40 en realitvt tjock olja som smörjer även vid lite hårdare drift samt ett hyggligt inköpspris, en 5-litare för 179:- hos Gekås/Ullared