Yes! När veven var äntligen var på plats så kom nästa utmaning som gick redan åt helsike...
Förberedelse för Kolvringar!
Så här var det.. Jag beställde stroker kit för +0.030 borrat block.
För mina specs då för kolvringar gapet skulle det vara mellan
0.018-0.023inch.
Problemet när jag mätte upp mina så var dom tok för stort gap!
0.050-0.055 Förstog något var fel direkt men vad? sökte runt på nätet som en tok, kontakta summit om jag kan ha fått fel ringar med mera..
efter 1 vecka fundering så fick jag tips utav en bekant att extra EXTRA kontrollera blocket.
Var iväg till jobbet och lånade prick säkra mätinstrument.
Självklart så var blocket +0.040 borrat!
( Tidigare hade jag mätinstrument som har nog aldrig blivit kalibrerade så därför det fela! )
*facepalm* Man lär sig av sina misstag. Självklart har man så tur att det fanns exakt likadana kolvar / ringar för +0.040 liggandes på ebay.
Skiljer nästan 0.250 mm ifrån kolvarna.. nya +0.030 och +0.040
Tips.. Gör om och gör rätt.. Var extra nog innan man beställer hem prylar.Vecka senare så fick jag hem nya kolvarna. skiljde ungefär 2g ifrån dom mindre kolvarna till dom korrekta och vart rätt paff själv när jag insåg att jag hade fått hem djävulens kolvar
666Efter all pillande med kolvringarna så var det bara montera kolvarna till vevstake samt ringarTyvärr som jag har nämnt om tidigare så har jag tappat en del bilder.
Här så hade jag förberett med att montera kolv på stake sedan ringar. Som följd satt i maskin.
Innan jag gjorde denna progress så såg jag även till att titta på lager spelet mellan stake & vev som jag gjorde tidigare med enbart veven med en Plastigage. Fanns något lager jag fick justera men inga stora förändringar.
Sedan var det bara dra i rätt moment å gå till nästa steg som kommer imorgon förhoppnings vis!