3139
Sök

Orsak till ojämn motorgång samt fellarm : catalytic converter fail ?

93 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
#1
Hejsan
Jag har en Peugeot 307 - 2003. Då det vid start är kyligt väder,  så går motorn väldigt ojämnt, gissar att den bara går på tre cylindrar och jag får då felmeddelandet :  catalytic converter fail.  Efter en liten stund så brukar motorn stabiliseras och gå som den ska, felmeddelandet försvinner.
Vad kan orsaken vara till detta ? Jag gissar att felmeddelandet är en följd av dåliga avgasvärden då motorn går illa. Jag ska inte försöka åtgärda detta själv, men det kan vara bra att veta orsaken inför ett verkstadsbesök. Dessutom är kostnaden intressant då jag kanske står i valet mellan att skrota eller reparera eftersom det även finns andra problem med bilen.
Bilen ska besiktigas till våren då det är lite mildare väder och problemet uppstår kanske inte då. Kan/får en verkstad radera den lagrade felhistoriken inför besiktningen utan att åtgärda orsaken till felet ?

4 158 Inlägg
7 januari 2018
#2
Felkoder kan alltid raderas, om felkoder finns kan man radera dom om dom är borta åtmonstånde några mil
läs av dom och lägg upp här

felkodsläsare för kaffepengar:
https://www.ebay.com/itm/172885104750
en lite bättre med möjlighet till livedata:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalo … eld-p-2345

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 649 Inlägg
7 januari 2018
#3
vad tror du om att byta tändstift då?

De/Dem

93 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
vad tror du om att byta tändstift då?

Tvivlar på att det gör skillnad. Detta beror på någonting annat gissar jag. Har läst på andra forum där man bytt tändstift, tändspolekassett, tempgivare, Egr ventil, trasig topplockspackning. I utländska forum är jag osäker på översättningen men spridare, ventillyftare tror jag. Ibland har det hjälpt att byta något av detta och ibland inte.

6 649 Inlägg
7 januari 2018
#5
Pelleprognos skrev:
xXSammy skrev:
vad tror du om att byta tändstift då?

Tvivlar på att det gör skillnad. Detta beror på någonting annat gissar jag. Har läst på andra forum där man bytt tändstift, tändspolekassett, tempgivare, Egr ventil, trasig topplockspackning. I utländska forum är jag osäker på översättningen men spridare, ventillyftare tror jag. Ibland har det hjälpt att byta något av detta och ibland inte.

Vet du när tändstiften är bytt senast då?
Om de inte bytts på de senaste 6000 milen är det dags ;)

De/Dem

93 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
#6
xXSammy skrev:
Pelleprognos skrev:
xXSammy skrev:
vad tror du om att byta tändstift då?

Tvivlar på att det gör skillnad. Detta beror på någonting annat gissar jag. Har läst på andra forum där man bytt tändstift, tändspolekassett, tempgivare, Egr ventil, trasig topplockspackning. I utländska forum är jag osäker på översättningen men spridare, ventillyftare tror jag. Ibland har det hjälpt att byta något av detta och ibland inte.

Vet du när tändstiften är bytt senast då?
Om de inte bytts på de senaste 6000 milen är det dags wink

Ca 2 år sen, knappt 3000 mil


Sök