2517
Sök

Vilken bil duger till som förstabil?

4 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Vilken bil duger till som förstabil? Jag har inte haft länge mitt körkort och jag funderar att köpa en bil. Så jag undrar nu vilken bil duger till som förstabil? För mig räcker det att den rullar just nu men ändå vill jag höra era åsikter.

Ös på med förslag bara.

342 Inlägg
11 januari 2007
Volvo 850

264 Inlägg
11 januari 2007
finns ganska många trådar om detta...

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 januari 2007
Seek and you shall find.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Plev precis medlem här så har inte kolla in allt men tack ändå:D

84 Inlägg
12 januari 2007
vw bubbla är en bra första bil. den e billig, men behöver inte betala skatt och det e ganska billigt med delar. sen så är den snygg med

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
Kul att alla rekommenderar bilen de själva har..

Blir inte så objektivt tongue

Gas Glad!
251 Inlägg
12 januari 2007
Jag rekommenderar att du ska köpa en billi gammal 740! Dom är ju bakhjulsdrivna och om du kör ner i ett dike finns det billiga delar! big_smile

Full Gas Spar Tid.. (",)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
BlackGun skrev:
Jag rekommenderar att du ska köpa en billi gammal 740! Dom är ju bakhjulsdrivna och om du kör ner i ett dike finns det billiga delar! big_smile

Gissa varför jag köpte min? wink

740 är som sagt billiga i allt utom bensin. Lätta att fixa med själv också.

Dock är bakhjulsdrift inte alltid bra på en förstabil...
Speciellt inte på vintern.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 januari 2007
Kanske en audi 80 2,0 ? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 januari 2007
1303s-74 skrev:
vw bubbla är en bra första bil. den e billig, men behöver inte betala skatt och det e ganska billigt med delar. sen så är den snygg med

nu lugnar vi oss här.
den är fortfarande billig men priset stiger,den är skattebefriad ja.
det är SJUKT billigt med delar (även trimdelar) och den är jävligt snygg framför allt typ pre 68 årsmodell.
den är också otroligt lättmeckad. dricker nästan noll i soppa, du kommer lååååångt på en tank.
dock inte något racingmonster och krocksäkerheten är klockren. jag menar med en bensinvärmare med öppen låga precis vid tankpåfyllningen. och detta då i fronten gör ju att man nästan vill fronta med den. smile

jag tycker inte att du ska köpa dig en folka som bruksbil på den platsen tycker jag att du ska köpa dig en 240 eller en golf 2 eller liknande. iaf enligt dina behov som du skrev.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

1 Inlägg
12 januari 2007
Frågar man mig som skaver runt i en cheva c10 med v8a som bruksbil så rekommenderar jag att man lär sig köra först.. bara för man har körkort kan man inte köra bil.. Köp ngt litet, framhjulsdrivet, som du kan om det krisar kliva ur o rycka ur en snödriva med handkraft.. Eller som har så pass bra bränsleåtgång att när du kommit ner på reserven första gången har du fortf. 10mil till godo o hitta en mack.. Ens första bil bör heller inte vara ny, för förr eller senare kommer man ha parkerat den i ett träd, ett dike eller om man har otur, ngn annans bil. O då blir den bucklig o jevlig. men e bilen skabbig bryr man sig inte o kör vidare. wink

188 Inlägg
12 januari 2007
Golf tycker jag! Eller varför inte en Audi 80?

¨˜”°º•Chevy•º°”˜¨
34 Inlägg
12 januari 2007
Skaffa en ford sierra det är en bra första bil big_smile

MaGGoT 4 LiFe

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
NeoTech skrev:
Frågar man mig som skaver runt i en cheva c10 med v8a som bruksbil så rekommenderar jag att man lär sig köra först.. bara för man har körkort kan man inte köra bil.. Köp ngt litet, framhjulsdrivet, som du kan om det krisar kliva ur o rycka ur en snödriva med handkraft.. Eller som har så pass bra bränsleåtgång att när du kommit ner på reserven första gången har du fortf. 10mil till godo o hitta en mack.. Ens första bil bör heller inte vara ny, för förr eller senare kommer man ha parkerat den i ett träd, ett dike eller om man har otur, ngn annans bil. O då blir den bucklig o jevlig. men e bilen skabbig bryr man sig inte o kör vidare. wink

Precis!

Så köp min bil tongue

44 Inlägg
12 januari 2007
Vilken bil som helst av "Svensson-typ".smile

Det beror väl på vad du ska ha bilen till? Storlek? Prisklass? Motorstyrka? Hur mycket kommer du att köra? Var ska du köra? Etc etc

4 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
NeoTech skrev:

Jag håller med det du säger, jag har inte mycket erfarenhet och en bil som är bensin snål ska det vara hälst. Ekonomin är inte den bästa för mig just nu. Men litet behöver det inte precis vara, jag tänkte på ex: Honda Civic eller Honda Civic Esi  eller Mazda 323 nått åt det hållet.

4 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Pomela skrev:

Det beror väl på vad du ska ha bilen till? Storlek? Prisklass? Motorstyrka? Hur mycket kommer du att köra? Var ska du köra? Etc etc

Just nu är det bara fram och tillbacka från jobbet. Inget specielt men senare vill man ju ha något man kan vara stolt över tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2007
IIMiro skrev:
Pomela skrev:

Just nu är det bara fram och tillbacka från jobbet. Inget specielt men senare vill man ju ha något man kan vara stolt över tongue

Jag köpte bil med ungefär samma krav som du har.
Det blev en 740 GLT från 89. Perfekt för mig smile

Clion började kännas lite liten och dessutom ruskigt tråkig att köra, gillar inte framkrafset tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
12 januari 2007
Måste faktiskt rekommendera saab og900. Billig att köpa, även sena årsmodeller, billiga delar, stryktålig (va i ett dike med min och det enda som hände var att en plastkåpa lossnade, tog 5 minuter att fixa tongue ),krocksäker (enl. folksam) och vridstark (det går nästan inte att få "kärringstopp"). att den drar 0,6 - 0,8 liter per mil är väl enda nackdelen.

Annars så är småjapanare suveräna förstabilar. Lättkörda, billiga, bensinsnåla som en moped, billiga att försäkra och skatta, och så är delarana hyfsat billiga (när dom behövs).

Men kolla försäkringspremien innan, hos alla bolag. Min gick på 7000 hos en och 4200 hos en annan... Storleken behöver inte ha någon betydelse för premien, kom ihåg det. Vill du komma billigt undan, så köp en bil som inte är alltför vanlig bland ungdomar/nyblivna förare...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök