3370
Sök

Dålig kupévärme Volvo V70 -05

467 Inlägg
21 januari 2018
Trådstartare
#1
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

1 450 Inlägg
21 januari 2018
#2
totte1015 skrev:
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

En diesel? Inte ovanligt att värmepaketet blir tätt. Samma fel på min förra v70 07a.
Riktigt tråkigt att byta om man gör det själv.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

467 Inlägg
21 januari 2018
Trådstartare
#3
KolGruvan skrev:
totte1015 skrev:
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

En diesel? Inte ovanligt att värmepaketet blir tätt. Samma fel på min förra v70 07a.
Riktigt tråkigt att byta om man gör det själv.

Oj ursäkta glömde drivmedlet! Nej, det är faktiskt en bensinare, 2.5T

67 Inlägg
21 januari 2018
#4
Fyll på kylvatten till nivå o låt bilen stå på tomgång med öppet lock. Max värme på i kupén. Kläm på kylslangarna, gasa lite emellanåt så det cirkulerar i systemet.
Fick du värme? Bra. Om inte? Kolla om nivån på kylvattnet sjunker. Det kommer skilja i nivå om du kollar när bilen är kall och du startar o kör varm o kollar igen. så e min 940 iaf. O jag får värme så inget är fel så långt jag vet.. om du inte får värme så läcker det. Om du får värme o det försvinner om du kör fort är termostaten öppen. Hoppas min virriga guide e till nån hjälp.. Lycka till o glöm för helvete inte glykolen!


320 Inlägg
21 januari 2018
#5
jag hade provat köra motorn varm på stilla stående bil med full värme, får man värme i bilen så, då hade jag bytt termostaten

* Voff voff *
10 694 Inlägg
22 januari 2018
#6
Dags att kalibrera om klimatanläggningens ställmotor(er) skulle jag gissa... Fast först hade jag kopplat in en OBD2-läsare och kollat vad den faktiskt motortempen är och om den pendlar upp och ner (vilket skulle kunna tyda på en dålig termostat).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

467 Inlägg
22 januari 2018
Trådstartare
#7
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue
Senast redigerat av totte1015 (22 januari 2018)

67 Inlägg
22 januari 2018
#8
Man kan ju alltid bli sjuk


Forummoderator
18 119 Inlägg
22 januari 2018
#9
totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
22 januari 2018
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Transportbranschen, behöver jag säga mer? lol

Forummoderator
18 119 Inlägg
22 januari 2018
#11
totte1015 skrev:
Hybrid_ skrev:
totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Transportbranschen, behöver jag säga mer? lol

No more questions...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
14 februari 2018
Trådstartare
#12
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Forummoderator
18 119 Inlägg
14 februari 2018
#13
totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
14 februari 2018
Trådstartare
#14
Hybrid_ skrev:
totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Auktoriserad verkstad

Dom erbjöd att göra en kalibrering av temperatursystemet för kupén, men betonade om något "går snett" så får jag ta ansvar för det

* Voff voff *
10 694 Inlägg
15 februari 2018
#15
totte1015 skrev:
Hybrid_ skrev:
totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Auktoriserad verkstad

Dom erbjöd att göra en kalibrering av temperatursystemet för kupén, men betonade om något "går snett" så får jag ta ansvar för det

Precis som när dom berättar att växellådor rasar om man byter olja i dom. Kul! Helt otroligt att folk som jobbar på verkstäder får sitta och fabulera fritt om saker dom "hört".

Jag var in och ville ha min växellåda sköljd för 2 år sedan hos en välkänd Volvo-kedja. Fick till svar att "dom inte gör så´nt eftersom växellådan kan gå sönder...".

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök