Jahapp. Dax att vakna ur vinerdvalan å göra ett ryck på bilarna!
Köpte mig en lincoln förra sommaren som är en go jänkare i lämpligt bruks skick. De är en lincoln premiere från 1960 å ska vara den största serietillverkade personbilen med självbärande kaross som gjorts på den tiden. De är ett skepp, både invändigt å utvändigt. Baksätet är dubbelt så stort som alla gm 59-65 iaf.
Har inte gjort så mkt på den än annat än å konstatera saker.
de ena va att den var sjukt mjuk bak, Bladfjädringen var slut, därför den var lite säckig bak så den bytte jag direkt.
Blev en del värmande av bultar för att få lös dom. Hälften av bladen var knäckta och bussningarna var slut så allt byttes. Har Tyvärr inga bra bilder kvar men nån bjuder ja på. Vid fjäderbyte var man ju tvungen se hur den såg ut i bottenlägebak också
En annan sak var att de fanns ett glapp i framvagn som märktes av ibland så bärarmsbussningar var på tiden å se över, tanken är att renovera å gå igenom hela framvagnen då samt kapa fjädrarna så man får lite stuk på den. Åååå när man lika har lös allt blir de blästring å målning så man slipper skruva dit skitiga saker igen.
Å de här med små fälgar är ju inte riktigt min melodi på en riktig fullsize jänkare så de blev ett par 20" (8 fram å 10" bak) american eagle fälgar med lilla ford bultmönstret.
MEN, detta skepp till bil har stora ford mönstret, alltså 5x5.5 å ja gav upp letandet av balla fälgar i min smak så nu köpte ja bara fälgarna ja tyckte va snygga å tänker borra om håldelningen på naven fram å drivaxlarna bak. Varför göra de lätt för sig.... den får även ånglås så original mek pumpen ska bort.
Så det som ska göras nu i vår är:
-blästra å måla framvagn
-byta bärarmsbussningar
-sänka den fram
-borra om bultmönstret på nav, drivaxlar och trummor fram och bak.
-montera elektrisk bränslepump
- dra en returbränsleledning för å få mer cirkulation på bränslet