2510
Sök

KÖPRÅD: Pålitliga handlare i Göteborg.

53 Inlägg
25 januari 2018
Trådstartare
#1
Tjena.
Letar nu efter en billig bil i Göteborg med omnejd. Sådär mellan 10-15 000kr. Man kan få en helt okej bil för de pengarna, om man inte är noga med moderna bekvämligheter.

Jag känner att jag vill köpa av en firma, eftersom man har konsumentlagar och annat gött på sin sida. Men så finns det också en jäkla massa skojare som kallar sig bilhandlare.

De flesta firmor jag googlar på har nästan alltid någon 7 år gammal Flashback-tråd som varnar för dem. Tänkte jag skulle fråga här på Garaget om någon vet någon bra firma som inte bara säljer BMW, Audi och Porsche utan lite billiga, äldre bilar också.


6 061 Inlägg
25 januari 2018
#2
De kommer avskriva sig allt ansvar när de säljer såpass gamla bilar, så konsumentlagarna kommer inte hjälpa mycket. Men oavsett så tror jag det kommer bli svårt att hitta en seriös firma för billigare begagnade bilar i gbg, det är nog värre än att hitta nålen i höstacken big_smile  I den prisklassen brukar det vara bättre att köpa privat

53 Inlägg
25 januari 2018
Trådstartare
#3
Jo, jag förstår det. Men lagen är lagen och man är ju skyddad från dolda fel och annat om man köper av ett företag, även om det är en gammal bil. Man kan alltid reklamera och grejer. Gäller bara att hitta en schysst handlare som inte skiter i dessa lagar och regler.
Sen har ju bilfirmor ett rykte att tänka på. Om jag blir blåst på ett bilköp av privatperson Leffe Larsson så skiter ju han i om jag sprider det över hela stan. Han har ju redan sålt sin bil. Men firman som har hundra bilar till de måste kränga kanske inte vill ha dålig PR.

Jag är med på att en gammal billig bil är en gammal billig bil. Jag vill bara inte vara den som dör i en bilkrock för att någon försäljare stängde av airbag-lampan innan han sålde en bil till mig och lovade att allt var felfritt.
Eller att motorn brakar ihop för att den egentligen gått 60 000 mil när det bara står 20 000 på instrumentbrädan. Förstår ni hur jag tänker? Jag vill bara undvika skojare och helst undvika att finansiera kriminella gäng som kanske är delägare.


Evildan
25 januari 2018
#4
Vad gäller enligt konsumentköplagen vid köp av bil för 15000kr?
Har du läst på?

53 Inlägg
25 januari 2018
Trådstartare
#5
Vad jag har förstått så gäller lagen oavsett vad bilen kostar. Det är vad som står i annonsen/hävdas av handlaren som spelar roll.
Men det jag läst står mest här: https://www.hallakonsument.se/tips-for- … lhandlare/

"Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Så om bilhandlaren hävdar att bilen är trafiksäker så ska det väl kvitta om den kostar 15 000 eller en halv miljon?


Evildan
25 januari 2018
#6
noob_robban skrev:
Vad jag har förstått så gäller lagen oavsett vad bilen kostar. Det är vad som står i annonsen/hävdas av handlaren som spelar roll.
Men det jag läst står mest här: https://www.hallakonsument.se/tips-for- … lhandlare/

"Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Så om bilhandlaren hävdar att bilen är trafiksäker så ska det väl kvitta om den kostar 15 000 eller en halv miljon?

En bil för 15000kr anses kunna vara behäftad med olika fel då bilen är begagnad och av äldre snitt.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 januari 2018
#7
Självklart kan man inte ha så stora krav på en kärra i den lägre prisklassen.
Allt slitage gör ju att vad som helst kan hända precis när som helst..
Och inte fasen intresserar sig väl renommerade bilfirmor sig med slika billiga åkdon som dessutom är svåra att polera upp till nyskick..
Vill man ha en sån kärra så ska man hålla kik på blocket efter gamla gubbar som jag som säljer så får man nästintill garanterat vad man är ute efter..
Så många som varit ute efter min riskokare de senaste åren har jag inte varit med om på år o dar.
Dom jäklarna tittar väl på åldern på ägarn när dom kommer med sina prisförslag kan man tänka..
Sista brevet kom från Jönköping och dom lovade guld o gröna skogar , bara jag inte skrotade den , utan kontaktade dom först så dom kunde blåsa mig..
Senast redigerat av insatsen (25 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Evildan
25 januari 2018
#8
insatsen skrev:
Självklart kan man inte ha så stora krav på en kärra i den lägre prisklassen.
Allt slitage gör ju att vad som helst kan hända precis när som helst..
Och inte fasen intresserar sig väl renommerade bilfirmor sig med slika billiga åkdon som dessutom är svåra att polera upp till nyskick..
Vill man ha en sån kärra så ska man hålla kik på blocket efter gamla gubbar som jag som säljer så får man nästintill garanterat vad man är ute efter..
Så många som varit ute efter min riskokare de senaste åren har jag inte varit med om på år o dar.
Dom jäklarna tittar väl på åldern på ägarn när dom kommer med sina prisförslag kan man tänka..
Sista brevet kom från Jönköping och dom lovade guld o gröna skogar , bara jag inte skrotade den , utan kontaktade dom först så dom kunde blåsa mig..

Ägare av just "äldre" Toylådor får brev gällande uppköp och export av bilen.
Inte sällan betalas det bättre än vad det inhemska marknadsvärdet är vid samma tillfälle.
Jag har skickat fler bilar för afrikaexport. Att tänka på är att göra ett korrekt ägarbyte till företaget/personen för att slippa problem.

4 137 Inlägg
25 januari 2018
#9
För bilar runt 15.000:- ska man vara nöjd om man ens får "Runt Hörnet Garanti"  bilhandaren vet exakt hur han ska göra denna aktraktiv genom rekond, fast den igentilgen är en "rishög" 

Vet en i min bekanskapskrets som jobbat hos en bilhandlare, en bil för runt 10.000:- hos en handlare är igentligen rena skrotet vilket ofta uppdagas när man kommit hem med liket, köp privat, kan man inte ens byta en lampa så är en kärra för > 100.000:- i många fall ett billigare alternativ


Evildan skrev:
Jag har skickat fler bilar för afrikaexport. Att tänka på är att göra ett korrekt ägarbyte till företaget/personen för att slippa problem.

Alternativet är depostition på minimum > 5000:-  eller att reg-skyltarna plockas bort

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 januari 2018
#10
Vilket perfekt svar ,spilloljan!
Inte ens jag kunde komma på nåt bättre!
Och sen apropå överskriften, så förr i världen, på 1800 talet alltså, så var det mycket prat om " kohandel  " ,som idag har övergått i bilhandel..
Och därför måste man vara OTROLIGT försiktig med vem man dealar med idag, för jag tror inte att själva "handeln" har blivit bättre utan tvärtom, när man läser hur många som blivit " blåsta " mer eller mindre på sina fina köp..
Senast redigerat av insatsen (25 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 452 Inlägg
25 januari 2018
#11
alltså  för 10-15000 så tror du du får en bil med hur lång garanti som helst....bilfirmor brukar inte för dom pengarna ge mer än att bilen är besiktad o runt hörnet garanti...sen är dom flesta medvetna om köper du en sådan bil billigt av dom så står det oftast på varudeklarationen att nån garanti ej ges än att bilen är besiktigad o fanns ej fel på den...

döden kommer tillbaka

9 Inlägg
26 januari 2018
#12
Tror det finns någon mohammed där någonstans som man kan "lita" på smile

6 119 Inlägg
26 januari 2018
#13
Hej!
Jag tror inte att du kommer att hitta någon bil för 10000-15000kr hos en "bilhandlare"! och om du hittar en (bil) så kommer den att ha en mängd fel! Inte fel som gör den farlig eller obesiktbar utan andra fel.
Låt mig ta ett exempel!
Brorsan köpte för ett antal år sedan en vit Audi 100 Avant turbo -91:a av en handlare i Uppsala.Han hade sett bilen på blocket och den så mycket fin ut. Jag var med och kollade på bilen (Har själv en Audi 100 Avant 2,0E .89:a som jag haft sedan 1993) och bilen både gick bra och såg bra ut. Det fanns ingen rost alls (karossen omlackerad) och allt väsentligt fungerade (Turbon bytt nyligen och motorn chippad 225hk) , men det fanns en del tveksamheter.
Säljaren sa t.ex att ventilationsfläkten och AC:n  inte fungerade och att ena sidorutan fram  (elmanövrerad) inte fungerade.  Det lät som  bagteller tyckte vi,  så brorsan slog till och betalade 14000kr.

Väl hemma började vi titta på varför ventilationsfläkten/AC:n  inte fungerade.
Hela ventilationsnläggningen var lagad , plasten krossad på insidan och man hade försökt täta sprickorna med kilovis av vit silikon. Vi rev ur hela ventiltionsanläggningen ( Jag trycker faktiskt det är roligt att mecka och det är tur det med tanke på hur det såg ut) och även AC enheten. Vi  köpte ny fläktmotor och monterade den och så satte vi  dit alltihop igen. -Det tog några veckor. Naturligtvis fungerade inte AC:n  utan en firma i Vallentuna kontaktades som konstaterade att det var läckage i både kondensor och kompressor.
Alltså bort med både gamla kondensorn och kompressorn och lämna in kompressorn för renovering hos en firma i Uppsala. Ny kondensor inhandlades på Tyska eBay!

Vissa delar av Instrumenteringen fungerade inte alltid. "Musbion"  som talar om hur mycket soppa bilen dragit per mil osv  fungerade t.ex bara sporadiskt, och varför upptäcktes när vi tog bort instrumentet; Tidigare ägare hade haft extraljus monterat.
och några kabelanslutningar  till spakcentralen hade  bränts! Alla som känner till hur det ser ut på Audi 100 vet att man inte ska  ha extraljus på bilen eftersom alla ström till lamporna går via spakcentralen och ska man ha extraljus ska man koppla dem över ett relä! Det hade inte förre ägaren inte tänkt på...


Vi visste att det fanns flera Audi 100 på skroten i Enköping så där inhandlades en mängd delar, bl.a bränslepump ;  för bilen kunde få för sig att inte starta när det vara varmt ute!
Nya begagnade original Audifälga , både för vinter och sommabruk inhandlades från olika håll , Virsta marknad och skrot i Uppsala bidrog med dessa. Svarta Audi sportstolar i läder fick jag tag på hos en kille i Avesta via Blocket.
En mängd småsaker som kromlister till kofångare, backspegelglas, sidopaneler i kupén, dörrlister, läderratt, grill, styrväxlel osv köptes på skroten i enköping.

Två år gick och under tiden bytes kondensor igen då den jag köpt ny på eBay läckte! Kompressorn fick  skickas tillbaka igen då den återigen läckte.
Bränslepumpen byttes till ny från Biltema, den höll ett halvår. Ny Bosch-pump inhandlades från eBay.de. Bilen kunde trots det få för sig att inte starta  när det var varmt ute men efter att motorn svalnat något gick den återigen att starta.- Lite jobbigt kan man tycka.
Misstänkte att det var hallgivaren i fördelaren som spökade så begagnad fördelare inhandlades och se nu försvann felet!

Så nu fyra år efter att brorsan köpte sin Audi 100 Avant Turbo går den bra ,och inga fel finns jo...grenröret har en spricka men motorn går ju bra ändå.

Så slutsatsen ; Vill du ha en bil för 10000-15000kr så var berädd på att det finns en mängd "fel"! smile
I vårt fall så hade jag ganska stor erfarenhet av att mecka med Audi 100 eftersom jag har en sån själv men så här i efterhand vet f..om vi skulle ha köpt Turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-178e82c81a3da74fef5d59583fba8e7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8254b0f9c008c236c0f47ced0f6d5f8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63f8058cbd45d9262548e0625b1d65c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-475f2ce30d7c4100c8638c465b2c7edf.jpg
Senast redigerat av jaka54 (26 januari 2018)


Forummoderator
18 003 Inlägg
26 januari 2018
#14
Som privatperson har man förvisso rätt i att bilen ska vara trafiksäker. Sen att handlaren skiter i den saken är mer vanligt än att de faktiskt gör något. Det ända man då kan göra är att vända sig till ARN som kan pricka handlaren på sin svarta lista. Detta brukar burkhandlarna skita i rätt rejält.

Gå till en välrenommerad bilfirma som säljer nya och dyra beg. bilar och fråga om de har några lik på gården som kan köpas helt utan garantier. Då kan man faktiskt fynda! Men då krävs det förvisso någon form av erfarenhet gällande bilar.

Som vanligt vid bilköp i denna prisklassen gäller att prova bilen grundligt och se så alla pinaler fungerar. Äldre Mercedes (Ej 230E eller 300E) eller en hederlig Volvo 940 som körts inom en medelklassfamilj sedan ny är ofta ett relativt säkert kort. Som exempel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

53 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
#15
Jag känner att jag fick svar på frågor som jag inte riktigt ställt.

Jag är väl medveten om vad man kan få för 15 000 kr i bilväg. Jag kan leva med en halvskruttig bil med kass AC och att vissa saker tjuter och knarrar medan man kör. Det är inte det jag försöker undvika.
Vad jag försöker undvika är en försäljare som går in för att lura såna som mig, som inte har råd att leasa en sprojlans ny bil utan bara vill ta mig från A till B tryggt och billigt.

Det finns t.ex gott om VW Golf 4 ute på Blocket i den prisklassen. Relativt bra bil för att vara snart 20 år gammal. Man får inte jättemycket mer än 15k för en sån om den inte är typ en GTI eller i en udda färg. Det är inte bilarna jag är orolig för, det är säljarna och deras avsikter när de säljer sin bil till mig. Säljer de bara en väl begagnad bil eller säljer de ett krockskadat, falskskyltat vrak som någon mördats i, som de bara putsat upp lite?
Så, har någon tips på vilka man ska undvika och vilka som verkar reko? Folk är dåliga på att recensera bilfirmor på nätet.
Senast redigerat av noob_robban (31 januari 2018)


* Voff voff *
10 588 Inlägg
31 januari 2018
#16
noob_robban skrev:
Folk är dåliga på att recensera bilfirmor på nätet.

Egentligen inte... Iaf inte dom dåliga. Så i ditt fall bör du, enligt min mening, försöka hitta dom firmor som har minst antal negativa kommentarer och sedan välja ut den av dessa som funnits längst.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
31 januari 2018
#17
Hursomhelst, oavsett handlarens avsikter när han säljer bilen till dig så kommer du få skruva. Ingen bil för 15000:- är en "turn key"-bil. Och även om den är det så kommer den sluta vara det inom kort... Du kommer sitta på nätet och klicka hem delar från Tyskland, stå en sen kväll och tvätta händerna på GDS-hallens toalett och du kommer ringa en kompis med bogserlina. Så är det bara...

Men missförstå mig rätt här, jag har ingenting emot att köra gamla bilar rent allmänt, men det jag har någonting emot att spendera min fritid skruvandes på bruksbilen för att kunna köra till jobbet nästa vardag. Det jag köpt mig genom en nyare är bil är helt enkelt inget annat än fritid.

Och ja, det här är inte heller svaret på din fråga, men det är en lärdom som många av oss redan lärt oss och gärna delar med oss av. Det handlar inte om en trasig AC eller knarrande paneler, det handlar snarare om avgassystem som lossnar vid sämsta tillfälle och om startproblem efter kökörning i vänsterfilen på en stor trafikled när du har bråttom till ett möte och alla bakom anser sig ha ännu mer bråttom.

Poängen är att oavsett vilken handlare du väljer så kommer ingen bil uppfylla den romantiserade bilden av att man kan åka billigt i en gammal bil. Du kommer spendera samma pengar som på en dyrare, bara med skillnaden att det inte kommer en faktura på ett lån varje månad utan du ser det på ditt kontoutdrag som OKQ8-gds och Mister-Auto...

Är du beredd på detta så kör hårt, du kommer lära dig skruva om du inte redan kan det. Vill du vara säker på att komma till jobbet varje morgon och dessutom hem igen på kvällen så fundera en stund till...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (31 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

53 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
#18
Tack Brådhis för din insikt. Men lyckligtvis så måste jag inte ha en bil. Jag bara vill ha en bil. Gångavstånd till jobbet så ingen fara där. Det ska mest vara en bra-att-ha. Åka på turer, hjälpa polare flytta, dra till IKEA, såna grejer. Hade jag behövt en pendlarbil så hade jag helt gjort som du. Men nu ska jag mest ha den så att jag inte glömmer av hur man kör bil, typ. Har inte haft körkort särskilt länge.


Forummoderator
9 299 Inlägg
31 januari 2018
#19
Det bästa rådet du kan få är att köpa bilen privat men att du tar med dig en vän som dels kan bilar men även vet hur man gör affärer säkert. Du ska även kolla upp ägarhistoriken lite kort vilket du kan göra gratis på nätet. Om säljaren haft bilen i ett par år så är det ingen som försöker tjäna några spänn på en snabb affär.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 146 Inlägg
31 januari 2018
#20
noob_robban skrev:
Tack Brådhis för din insikt. Men lyckligtvis så måste jag inte ha en bil. Jag bara vill ha en bil. Gångavstånd till jobbet så ingen fara där. Det ska mest vara en bra-att-ha. Åka på turer, hjälpa polare flytta, dra till IKEA, såna grejer. Hade jag behövt en pendlarbil så hade jag helt gjort som du. Men nu ska jag mest ha den så att jag inte glömmer av hur man kör bil, typ. Har inte haft körkort särskilt länge.

Varför bara inte köra sunfleet ?


Sök