Hej!
Jag tror inte att du kommer att hitta någon bil för 10000-15000kr hos en "bilhandlare"! och om du hittar en (bil) så kommer den att ha en mängd fel! Inte fel som gör den farlig eller obesiktbar utan andra fel.
Låt mig ta ett exempel!
Brorsan köpte för ett antal år sedan en vit Audi 100 Avant turbo -91:a av en handlare i Uppsala.Han hade sett bilen på blocket och den så mycket fin ut. Jag var med och kollade på bilen (Har själv en Audi 100 Avant 2,0E .89:a som jag haft sedan 1993) och bilen både gick bra och såg bra ut. Det fanns ingen rost alls (karossen omlackerad) och allt väsentligt fungerade (Turbon bytt nyligen och motorn chippad 225hk) , men det fanns en del tveksamheter.
Säljaren sa t.ex att ventilationsfläkten och AC:n inte fungerade och att ena sidorutan fram (elmanövrerad) inte fungerade. Det lät som bagteller tyckte vi, så brorsan slog till och betalade 14000kr.
Väl hemma började vi titta på varför ventilationsfläkten/AC:n inte fungerade.
Hela ventilationsnläggningen var lagad , plasten krossad på insidan och man hade försökt täta sprickorna med kilovis av vit silikon. Vi rev ur hela ventiltionsanläggningen ( Jag trycker faktiskt det är roligt att mecka och det är tur det med tanke på hur det såg ut) och även AC enheten. Vi köpte ny fläktmotor och monterade den och så satte vi dit alltihop igen. -Det tog några veckor. Naturligtvis fungerade inte AC:n utan en firma i Vallentuna kontaktades som konstaterade att det var läckage i både kondensor och kompressor.
Alltså bort med både gamla kondensorn och kompressorn och lämna in kompressorn för renovering hos en firma i Uppsala. Ny kondensor inhandlades på Tyska eBay!
Vissa delar av Instrumenteringen fungerade inte alltid. "Musbion" som talar om hur mycket soppa bilen dragit per mil osv fungerade t.ex bara sporadiskt, och varför upptäcktes när vi tog bort instrumentet; Tidigare ägare hade haft extraljus monterat.
och några kabelanslutningar till spakcentralen hade bränts! Alla som känner till hur det ser ut på Audi 100 vet att man inte ska ha extraljus på bilen eftersom alla ström till lamporna går via spakcentralen och ska man ha extraljus ska man koppla dem över ett relä! Det hade inte förre ägaren inte tänkt på...
Vi visste att det fanns flera Audi 100 på skroten i Enköping så där inhandlades en mängd delar, bl.a bränslepump ; för bilen kunde få för sig att inte starta när det vara varmt ute!
Nya begagnade original Audifälga , både för vinter och sommabruk inhandlades från olika håll , Virsta marknad och skrot i Uppsala bidrog med dessa. Svarta Audi sportstolar i läder fick jag tag på hos en kille i Avesta via Blocket.
En mängd småsaker som kromlister till kofångare, backspegelglas, sidopaneler i kupén, dörrlister, läderratt, grill, styrväxlel osv köptes på skroten i enköping.
Två år gick och under tiden bytes kondensor igen då den jag köpt ny på eBay läckte! Kompressorn fick skickas tillbaka igen då den återigen läckte.
Bränslepumpen byttes till ny från Biltema, den höll ett halvår. Ny Bosch-pump inhandlades från eBay.de. Bilen kunde trots det få för sig att inte starta när det var varmt ute men efter att motorn svalnat något gick den återigen att starta.- Lite jobbigt kan man tycka.
Misstänkte att det var hallgivaren i fördelaren som spökade så begagnad fördelare inhandlades och se nu försvann felet!
Så nu fyra år efter att brorsan köpte sin Audi 100 Avant Turbo går den bra ,och inga fel finns jo...grenröret har en spricka men motorn går ju bra ändå.
Så slutsatsen ; Vill du ha en bil för 10000-15000kr så var berädd på att det finns en mängd "fel"!
I vårt fall så hade jag ganska stor erfarenhet av att mecka med Audi 100 eftersom jag har en sån själv men så här i efterhand vet f..om vi skulle ha köpt Turbon.